Lodrät strömakvarium ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Lodrät strömakvarium ??

    Många L-malar ( ja även övriga malar) + en hel del grönlingar + diverse fisk
    kan ju suga sig fast i stenar och därmed klara stark ström. många av dessa fiskar är ju även vackast att titta på uppifrån. Satt o spånade på om det skulle funka med ett "lodrät" akvarium, dvs man bygger en vägg av typ,
    slimline som lutar lite ut från bakrutan . bakom väggen bildas då en triangel som fylls med filtermatta. Vattnet sugs då in vid botten och pumpas ut nedåt
    efter väggen. Förhoppningasvis så sätter sig fiskarna på väggen och visar därmed ryggen åt framrutan. En sådan burk kunde därmed vara lite mindre djup samt högre
    Tror ni detta är genomförbart ?. Med bra belysning så blir väggen snabbt algbekädd, i en vidare utveckling så kaske väggen kunde göras lite mer skrovlig och med fickor så att visst strömskydd skapades.
    Senast redigerad av HåkanM; 19 april 2010, 15:51. Anledning: förtydligande,försök till mer förtydligande
  • Leopoldi
    Användare
    • februari 2004
    • 1082

    #2
    Jag har ingen aning vad du menar, men prova annars får vi aldrig veta?

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Först trodde jag att jag förståd, men sedan skriver du tavelakvarium... Kan du inte rita en skiss i t ex paint, alternativt scanna? (sånt här är kul).

      Rent generellt faller alla strömakvarieideer på att folk inte inser hur stora volymer vatten i rörelse kommer upp i. Det går inte pumpa runt vatten i ett vanligt strömakvarie och få någon riktad ström. För att detta ska funka "på riktigt" krävs det ett cirkulerande flöde (tänk dig en ringformad innomhusflod). Däremot kan man få en massa virvlar och illusionen av en riktad ström.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #4
        Jag tror mig förstå hur Håkan menar, och jag tror att man kan få till det så det kan likna en bergvägg där vattnet forsar ner.
        Nu har jag ju byggd en vågrät "fors" och det skulle vara kul o testa en lodrät variant!
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • Leopoldi
          Användare
          • februari 2004
          • 1082

          #5
          Finns det fisk som lever i ett
          fritt fall?

          Kommentar

          • oaken
            Användare
            • januari 2008
            • 269

            #6
            Ursprungligen postat av Leopoldi
            Finns det fisk som lever i ett
            fritt fall?
            Japp.

            En del Stiphodon-arter klättrar upp för vattenfall så höga som 100 m:

            Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


            Sicyopterus japonicus (tror jag att det är) betar alger:


            8月30日  ガラスエッチング職人の「のぶさん」のボウズハゼに感動して、私達も滝の拝まで行って来ました~ だんなが、滝の下の方まで降りてボウズハゼ...

            2009.09.28 伊豆半島 ボウズハゼの滝登り、コケ舐め

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Låter som ett spännande projekt!! Det blir väl knappast ett vattenfall och vad jag förstår är det inte heller vad du vill åstadkomma, bara strömt vatten uppifrån och ned istället för sidledes.

              Om du vill ha ström på hela bredden i akvariet går det åt en del pumpkapacitet, men definitivt inte omöjligt (beroende på storleken på karet)

              Beräkningsunderlag:
              Om du har en pump som pumpar y liter per timme och tvärsnittsarean på karet (uppifrån sett) är x kvadratdecimeter så blir flödeshastigheten i karet:
              y/x decimeter per timme. Om man antar att flödet sprids perfekt över hela ytan.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Ursprungligen postat av DRE
                Låter som ett spännande projekt!! Det blir väl knappast ett vattenfall och vad jag förstår är det inte heller vad du vill åstadkomma, bara strömt vatten uppifrån och ned istället för sidledes.

                Om du vill ha ström på hela bredden i akvariet går det åt en del pumpkapacitet, men definitivt inte omöjligt (beroende på storleken på karet)

                Beräkningsunderlag:
                Om du har en pump som pumpar y liter per timme och tvärsnittsarean på karet (uppifrån sett) är x kvadratdecimeter så blir flödeshastigheten i karet:
                y/x decimeter per timme. Om man antar att flödet sprids perfekt över hela ytan.
                Nu är jag en glödjedödare men jag håller fast vid att det är "omöjligt" i hemmiljö att lyckas pumpa vatten från ena änden till den andra och få ett strömakvarium. Man måste ha en cirkulerande vattenmassa.

                Så här definierar Naturvårdsverket vatten:

                0 Stilla (0 m/s), i sjöar
                1 Lugnt (under 0,2 m/s)
                2 Strömt (0,2-0,7 m/s), strömmande med enstaka forsnacke
                3 Forsande (över 0,7 m/s), ofta stråkande vatten

                I en akvarium med vatten i genomskärning på 1 x 1 dm krävs det alltså 2L per sekund för att ens få det attt inte kallas lugnt. Detta blir alltså 7600L i timmen. Problemet är att rörelseenergin som produceras skulle orsaka en massa problem och vattnet skulle beöva sugas ut i ena änden för att "rinna" ut i den andra. Ett stående akvarium skulle förstås lösa mycket av detta, men en massa rejäla pumpar skulle det bli
                Senast redigerad av Ola Svensson; 19 april 2010, 20:58.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Wilhelm
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9122

                  #9
                  I mitt strömkar, så flyter det på 39000 liter i timmen.
                  När alla pumpar är igång alltså och returdelen är dryga decimetern bred och vattenytan i den delen sjunker med ungefär 3-4 cm.
                  Nu är det ju inte riktigt strömt men det duger just för att bevisa att det funkar.



                  Jag ska nog testa ett lodrät vattenfall nästa vinter.
                  mvh Wilhelm

                  "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                  www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                  Kommentar

                  • Håkan Olsén
                    NCS Medlem
                    • augusti 2009
                    • 90

                    #10
                    Ursprungligen postat av Ola Svensson
                    Nu är jag en glödjedödare men jag håller fast vid att det är "omöjligt" i hemmiljö att lyckas pumpa vatten från ena änden till den andra och få ett strömakvarium. Man måste ha en cirkulerande vattenmassa.

                    Så här definierar Naturvårdsverket vatten:

                    0 Stilla (0 m/s), i sjöar
                    1 Lugnt (under 0,2 m/s)
                    2 Strömt (0,2-0,7 m/s), strömmande med enstaka forsnacke
                    3 Forsande (över 0,7 m/s), ofta stråkande vatten

                    I en akvarium med vatten i genomskärning på 1 x 1 dm krävs det alltså 2L per sekund för att ens få det attt inte kallas lugnt. Detta blir alltså 7600L i timmen. Problemet är att rörelseenergin som produceras skulle orsaka en massa problem och vattnet skulle beöva sugas ut i ena änden för att "rinna" ut i den andra. Ett stående akvarium skulle förstås lösa mycket av detta, men en massa rejäla pumpar skulle det bli
                    Det som kan göras är att limma ihop ett akvarium som en glasränna som vattnet cirkulerar runt i. Lägg i plexiglas i kortsidorna för att få en mjuk cirkulation. En cirkulationspump placeras i vardera kortsidan. Akvariet kan ses från bägge sidorna om det placeras mitt i ett rum. Det går att ha smalare på den ena sidan för ökad strömhastighet. Kanske göra akvariet i båtplywood och bara glas på lånsidorna. Denna typ av ovalt akvarium finns i Älvkarleby med 30 000 L volym, men det är bara glas på långsidorna. En turbin finns på var sida i början vardera långsidan. Har även sett ett cirkulärt akvarium i plast i St Malou i Frankrike. Ett av världens största cirkulära i plast med hajar simmande runt och man själv står i mitten. Imponerande.

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      #11
                      Mm, sådant här är skoj. Jag är enig med Ola i att det är svårt, men jag säger inte att det är omöjligt... verkligt feta pumpar med tillhörande elräkning landar det nog på.

                      Har klurat på ett liknande projekt där jag ville hålla Pseudogastromycon eller liknande arter (fiolmalar tror jag de kallas på svenska). De kan tydligen vandra rätt bra, även uppför vattenfall. Min tanke har varit att ha två pooler med vatten, en högst upp och en längst ned. En enda stor BTN-bakgrund eller egengjuten bakgrund, där man kan sprida det strömmande vattnet så att det ser mer ut än det är. Med tanke på de biotopbilder där jag sett liknande fisk så torde vattendjupet på "väggen" spela liten roll. De kommer att vandra, ffa om det blir alger på "fallet". Filtreringen har jag inte klurat ut än, inte heller hur man löser det rent praktiskt. Bara spridda tankar, en bild i huvudet. Vore verkligt najs att testa.

                      Karet som jag tänkt mig behöver rätt bra mått, högt och relativt brett. Djupet tror jag däremot inte är särdeles viktigt, det handlar mer om hur bra man är på inredning. Schysst att kunna visa poolerna i genomskärning, för att se om/hur fisken klättrar. Svårt med alla döda utrymmen bara, har inte klurat ut någon lösning där ännu. Jag har som princip att de flesta kar aldrig ska ha något dött utrymme någonstans, så det ser jag som viktigt.

                      Shoot, och visa bilder!!

                      Hilsen,

                      /P
                      Senast redigerad av PatrikMalmo; 19 april 2010, 23:59.
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • Wilhelm
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9122

                        #12
                        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                        Mm, sådant här är skoj. Jag är enig med Ola i att det är svårt, men jag säger inte att det är omöjligt... verkligt feta pumpar med tillhörande elräkning landar det nog på.
                        Jag däremot optimisten, tror inte att det är såå svårt! Har man bara tungan rätt i mun och inte tummen mitt i handen, fantasi och några sponsorer som hjälper till med feta pumpar ventilation o glas, så fixar det sig.
                        mvh Wilhelm

                        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                        www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 4642

                          #13
                          Mja, man får prova och se. Ett vågrätt strömakvarie är nog rätt mycket enklare att åstadkomma. Där kan man använda vilken pump som helst som sätter fart på vattnet. För ett lodrätt strömakvarie måste man ha pumpar som klarar tryckhöjden - och med bra kapacitet. Luktar dyrt... men skoj!!

                          Hilsen,

                          /P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #14
                            Jag kan inte se att detta skulle vara svårare än ett vågrätt akvarium, det är ju samma sak som ett vågrätt om man placerar utblås uppe vid ytan och insug vid botten. Då strömmar det nedåt.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #15
                              Ursprungligen postat av Håkan Olsén
                              Det som kan göras är att limma ihop ett akvarium som en glasränna som vattnet cirkulerar runt i. Lägg i plexiglas i kortsidorna för att få en mjuk cirkulation. En cirkulationspump placeras i vardera kortsidan. Akvariet kan ses från bägge sidorna om det placeras mitt i ett rum. Det går att ha smalare på den ena sidan för ökad strömhastighet. Kanske göra akvariet i båtplywood och bara glas på lånsidorna. Denna typ av ovalt akvarium finns i Älvkarleby med 30 000 L volym, men det är bara glas på långsidorna. En turbin finns på var sida i början vardera långsidan. Har även sett ett cirkulärt akvarium i plast i St Malou i Frankrike. Ett av världens största cirkulära i plast med hajar simmande runt och man själv står i mitten. Imponerande
                              Ja, det är exakt det jag skriver. Det är så man måste göra.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...