Foder till fiskar o malar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joakim E
    Användare
    • februari 2010
    • 128

    Foder till fiskar o malar

    Tjoooo

    Funderar på olika foder till mina firrar. matar dessa med flingfoder, maltabletter typ plecomin, dafnier (frysfoder) och även gurka o broccoli. Vilka är era erfarenheter och rekomendationer. i mitt fall rör det sej om CA och Ancistrus malar....

    Vill även passa på att tacka för ett underbart forum med massa olika åsikter och goda förebilder.
    Jocke Eriksson
    SA/CA 250liter, 720liter & yngelkar 64lit
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Ursprungligen postat av Joakim E
    Tjoooo

    Funderar på olika foder till mina firrar. matar dessa med flingfoder, maltabletter typ plecomin, dafnier (frysfoder) och även gurka o broccoli. Vilka är era erfarenheter och rekomendationer. i mitt fall rör det sej om CA och Ancistrus malar....

    Vill även passa på att tacka för ett underbart forum med massa olika åsikter och goda förebilder.
    För min egen del tycker jag att räkmix är det bästa fodret till Ancistrus och liknande. Större amerikanare har en tendens att spruta ut mixen genom gälarna så har man inte bra malar som käkar upp rubbet är peletts eller hela fis eller räkbitar att föredra. Med mindre firrar är räkmixen bäst. Ärtor funkar det med för mig har det tagit några timmar innan fiskarna "går med på" att äta upp dem.

    Jag gillar räkmix då jag "vet" att fodret är OK och jag tillverkar det själv, har koll på att det finns vitaminer, men sedan jag fick småbarn har det blivit mest torrfoder då det är enklare.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • KuRtaN
      Användare
      • februari 2008
      • 778

      #3
      Jag kör Snabbsjunkande ciklid pellets, räkmix, Vegetabiliskt flingfoder, algtabletter & röda mygg ibland, oftast i samband med vattenbyte.

      Hos mig handlar det om Jordätare, Scalarer, pansarmalar & L-malar
      Over and out // Mathias

      Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

      Kommentar

      • Joakim E
        Användare
        • februari 2010
        • 128

        #4
        Låter som bra variationer till de små krabaterna.. ärtor har jag inte använt på lång lång tid. ska inhandla detta bums o testa på mina små gynnare. Gurkan jag ger dom är verkligen eftertraktad...
        Jocke Eriksson
        SA/CA 250liter, 720liter & yngelkar 64lit

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Ursprungligen postat av Joakim E
          Låter som bra variationer till de små krabaterna.. ärtor har jag inte använt på lång lång tid. ska inhandla detta bums o testa på mina små gynnare. Gurkan jag ger dom är verkligen eftertraktad...
          Skala ärtorna först bara om du matar med hela ärtor. De äter ändå inte upp det.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          Arbetssätt...