Trådalger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jb63
    Användare
    • januari 2010
    • 92

    Trådalger?

    Hur ser trådalger ut, frågar en som fått en massa alger på mina växter och stenar. Och hur gör man för att få bot på dessa. Tacksam för hjälp . Mvh jonas
  • popetoteror
    Användare
    • februari 2007
    • 111

    #2
    Ursprungligen postat av jb63
    Hur ser trådalger ut, frågar en som fått en massa alger på mina växter och stenar. Och hur gör man för att få bot på dessa. Tacksam för hjälp . Mvh jonas
    Om de är mörkgröna och sitter i små tofsar (trådalger/tofsalger/penselalger?) har jag själv god erfarenhet av unga siamesiska algätare (Crossocheilus oblongus).
    Jag fick fullt av tofsalger i mitt 375 L och skaffade en mindre grupp - de käkade upp rubbet, man ser dom riktigt gå och rycker i tofsarna.
    Senast redigerad av popetoteror; 17 april 2010, 15:56. Anledning: Komplettering

    Kommentar

    • jeppehb
      Användare
      • februari 2008
      • 124

      #3
      Här är lite information om alger, hoppas det ger lite...

      Kommentar

      • nicson
        Användare
        • januari 2010
        • 639

        #4
        Tror också på biologisk bekämpning - två små Ancistrusar rensade min liggande BTN-rot (60 cm) på varenda trådalg. Det tog en månad men så gick det inte heller att se att det var en rot när de började! Det mest imponerande var att se hur systematiskt de gick tillväga - de tog 2 cm per dygn utan detekterbar avvikelse från denna arbetskvot. Nästan som att se svärfar klippa gräsmattan med handjagare.

        Kommentar

        Arbetssätt...