Cichlasoma ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • salmberg
    NCS Medlem
    • oktober 2007
    • 830

    #16
    Hittade en annons på Blocket..Fiskarna i annonsen är identiska med mina och säljs som amazonarum.

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      Användare
      • september 2006
      • 796

      #17
      På bilden i annonsen kan jag inte se hur fläckmönstret i stjärtfenan ser ut. Jag kan inte avgöra om det är samma art som du har. Det är möjligt. Men det behöver inte vara det.

      Kommentar

      • salmberg
        NCS Medlem
        • oktober 2007
        • 830

        #18
        Trevliga fiskar som leker mycket och är snälla. De har gått med och går olika mindre ca-ciklider. Tror att jag kommer att skaffa ett eget kar så småningom och kanske köpa någon lugn dvärgCrenicichla. Tror ni det kan fungera? Karet blir minst 1.2m långt, höjd och bredd 40-45cm.

        Kommentar

        • chippog
          Användare
          • augusti 2008
          • 251

          #19
          tack erik! otroligt snyggt hur du artbestämnde, tycker jag med! i Stavikowski/Werner "Die Buntbarsche Amerikas" finns konstigt nog ingen närmare beskrivning av bimaculatum i texten om denna art. däremot fick jag intrycket av att amazonarum skulle kunna ha fjäll lite längre ut på stjärtfenan jämfört med bimaculatum, är dock osäker i frågan. enligt kartan verkar de inte förekomma i samma geografiska område, amazonarum finns stort sett från och med amazonas mynning hela vägen upp till anderna, medans bimaculatum enbart norr över på den såkallade guyanaskölden. sjäv funderar jag på att försöka få tag i nån av cichlasomornaarterna (bimaculatum, taenia, orinocense eller amazonarum samt möjligtvis boliviense eller araguaiense). nån i göteborg som har eller har sett?
          Senast redigerad av chippog; 15 oktober 2010, 14:36.
          en kan bli beroende av att sitta framför karet

          Kommentar

          • Cichlid-Power
            Användare
            • november 2006
            • 253

            #20
            Hei Rickard, jeg mener det er Cichlasoma bimaculata, du kan titte på min hjemmeside. Fiskene har jeg fanget i Georgtown i Guayana i en kanal ved Den botaniske hage. De var over alt.

            Kommentar

            • Felipe
              Användare
              • april 2002
              • 327

              #21
              Har precis pratat med Gud och han har lovat att du alltid ska finnas här hos oss Erik!
              Felipe

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                Användare
                • september 2006
                • 796

                #22
                Tack, Felipe! Bara för att jag kan läsa innantill - det var hyggligt!

                (Tråden är dessutom några år gammal, Alf...)

                Kommentar

                • Felipe
                  Användare
                  • april 2002
                  • 327

                  #23
                  ingen fara!!.....jag ska börja samla bilder pa alla vara "cichlasoma" populationer och sänder till dig...da är vi kvitt!
                  Felipe

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #24
                    cc:a mig
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Cichlid-Power
                      Användare
                      • november 2006
                      • 253

                      #25
                      Hei Ove,etter hva jeg har hatt og kjenner til ser de bilden du henviste til og være riktig, den som kan være tvilsom kan væøre den som kalles C. boliviensis, om det er rette fisk skal den ha noen svarte flekker på siden av den bakre del av kroppen, men bildet viser ikke riktig det, Feil vinkel?

                      Cichlid-Power

                      Kommentar

                      Arbetssätt...