Lågenergi / Elektromagnetiskstrålning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marcus Karlsten
    Användare
    • januari 2013
    • 318

    Lågenergi / Elektromagnetiskstrålning

    Hörde på radion idag att forskare rekomenderar att skydsavstånd på 30cm
    från lågenergilampor pga det elektromagnetiskafält de alstrar.

    Skilde vist mycket mellan olika fabrikat men vissa överskred gränsvärderna för mäniska med 5ggr på 15cm avstånd.

    Är detta något som kan ställa till problem för fisken
    www.marcuskarlsten.se
    -www.mobelspecialen.se-
  • endymion

    #2
    Ursprungligen postat av Marcus Karlsten
    Hörde på radion idag att forskare rekomenderar att skydsavstånd på 30cm
    från lågenergilampor pga det elektromagnetiskafält de alstrar.

    Skilde vist mycket mellan olika fabrikat men vissa överskred gränsvärderna för mäniska med 5ggr på 15cm avstånd.

    Är detta något som kan ställa till problem för fisken
    Motorerna (pumparna) har nog värre magnetfält. Antagligen ökar det med wattstyrkan med. Gamla drosslar borde ha rätt stora magnetfält med.

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #3
      1) Skyddsavståndet är inte pga elektromagnetiska fält, det är pga att lysrör, även kompaktlysrör och energisparlampor, genererar en liten gnutta UV-strålning. Som strålskyddsexperten hos Sverker uttryckte det: om du håller en tänd energisparlampa inom en centimeter från din hud i ett par dagar finns det "en risk för hudrodnad", dvs solbränna.

      2) Elektromagnetisk strålning i de styrkor man rimligen kan råka på är fortfarande såvitt känt helt ofarlig.

      3) Vatten är en effektiv spärr mot UV-strålning, nästan lika bra som glas.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Glöm inte bort att ljus är elektromagnetiskt strålning i en synlig frekvens
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • februari 2003
          • 2695

          #5
          Ursprungligen postat av DRE
          Glöm inte bort att ljus är elektromagnetiskt strålning i en synlig frekvens
          Fast vad folk som talar om "elektromagnetisk strålning" i det här sammanhanget menar är magnetfält eller mikrovågor. De menar sällan att lampan faktiskt lyser.
          Senast redigerad av Mike_Noren; 17 april 2010, 09:25.

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Är det samma som det uppskrämda "transfetter i chips" historian där media totallurade hela svenska befolkningen genom att skriva om farligheterna runt fetterna och på detta sätt skapa en kris för chipstillverkarna, potatisodlare m m.

            Senare framkom det ju att en person skulle äta närmare 20kg (!!!) chips per dag för att riskera utsätta för de skadliga gifter som beskrevs. Och vem klarar det??

            Chips är inte bra..för fett och för mycket salt..men historien om transfetter var oerhört upphausad och i det närmaste parodisk.

            Dock ska väl påpekas att varningen om transfetter gav nyttigare produkter så helt fel var inte diskussionen men som sagt..oerhört upphausad och felinformerad.

            Kommentar

            • Marcus Karlsten
              Användare
              • januari 2013
              • 318

              #7
              Ursprungligen postat av Mike_Noren
              Fast vad folk som talar om "elektromagnetisk strålning" i det här sammanhanget menar är magnetfält eller mikrovågor. De menar sällan att lampan faktiskt lyser.
              Jag har kollat lite till, tröskel värdet ligger på 50 ggr gränsvärdet. Vid den nivån drabbas människor av nerv/muskelskador och hjärtflimmer.

              Tänker inte så mycket på mej själv, men jag har två lågenergi lamper i ett
              litet kar jag drar upp yngel i. Kan ske idé att byta ut dem mot LED, har väl kommit med lilla glödlamps sockeln?
              www.marcuskarlsten.se
              -www.mobelspecialen.se-

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Ursprungligen postat av Marcus Karlsten
                Jag har kollat lite till, tröskel värdet ligger på 50 ggr gränsvärdet. Vid den nivån drabbas människor av nerv/muskelskador och hjärtflimmer.

                Tänker inte så mycket på mej själv, men jag har två lågenergi lamper i ett
                litet kar jag drar upp yngel i. Kan ske idé att byta ut dem mot LED, har väl kommit med lilla glödlamps sockeln?
                Jag hoppas verkligen inte att det är problem med lågenergilampor för jag har bytt ut alla lampor i lägenheten till just lågenergilampor samt att alla mina akvarium i mitt odlingsrum har lågenergilampor.

                Kommentar

                • nicson
                  Användare
                  • januari 2010
                  • 639

                  #9
                  Som sagt, vatten isolerar mkt bra mot kortvågig strålning. Är nog lugnt att påstå att du som människa utsätts för mer kortvågig (icke synlig) elektromagnetisk strålning än fisken.

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mike_Noren
                    Fast vad folk som talar om "elektromagnetisk strålning" i det här sammanhanget menar är magnetfält eller mikrovågor. De menar sällan att lampan faktiskt lyser.
                    Men det är just det som skapar oro och underliga förklaringar på fenomen

                    Långvåg, infraröd strålning, ljus UV röntgen, microvågor, radar, gammastrålning är alla EM.

                    Magnetism dock är inte EM vågor såvida de inte varierar då samexisterar det alltid med ett elektriskt fält.

                    Vilken frekvens skulle detta röra sig om jag skulle väl misstänka 50Hz fast det beror väl på vilket lysrör man har och om det är HF do och liknande, men jag vet inte vilka frekvenser det rör sig för lågenergibelysning i allmänhet.

                    Intressant kan ju vara att veta att vattenmolekylen har en resonnansfrekvens inte så långt ifrån 3,5 Gz vilket är där en microugn opererar samt inte långt ifrån det område som 3G mobiler använder sig av.
                    Senast redigerad av DaRe; 17 april 2010, 22:38.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Tony Tiger
                      Användare
                      • december 2009
                      • 182

                      #11
                      Har idag Led lampor i lilla burken såväl som i taklampor, lönar sej i längden med den låga förbrukningen Finns med dom flesta socklar och söker man lite på nätet så går de o hitta till riktigt överkomliga priser.
                      Rekomenderas!!
                      1000l CA..... i trappen!!!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...