Vilka butiker är bäst?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rivulatus
    Användare
    • december 2002
    • 811

    Vilka butiker är bäst?

    Hejsan alla! Är en nygammal CA fantast (nån kanske kom ihåg mig?) som tänkt börja igen då det kliar nått fruktansvärt i mina akvariefingrar.. Har hittat ett 1000-liters burk som jag funderar på att slå till på men då undrar jag. Finns det några butiker som är speciellt duktiga på CA i Sverige nuförtiden?

    Då jag bor i Umeå antar jag att det bara finns mer söderut och en "engångsbeställning" är kanske att föredra då framför att ta en art per sändning.. En art som jag är speciellt ute efter även om den inte helt är CA är N.Festae (spec. "black"). Har tidigare importerat själv så är rätt kräsen men vad jag kan se på eran bildtråd så finns det mycket fint i landet.

    Så alla tips är välkomna på vilka jag ska kontakta!
    SA:

    Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
    Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"
  • Ove Planstedt
    NCS Medlem
    • maj 2006
    • 1816

    #2
    Någon butik som är "kunnig" på ca tror jag inte finns i Sverige men Akvarielagret i Bromma har ett bra utbud av centralare kolla deras lagerlista.
    Senast redigerad av Ove Planstedt; 15 april 2010, 14:41.

    Kommentar

    • Ove Planstedt
      NCS Medlem
      • maj 2006
      • 1816

      #3
      btw hur ser en festae sp. "black" ut???

      Kommentar

      • RobinH
        Användare
        • augusti 2008
        • 2150

        #4
        Lasse i södra sandby (sandby ciklidhobby) är kunnig och har relativt mycket CA inne alltid..
        CA

        Kommentar

        • Rivulatus
          Användare
          • december 2002
          • 811

          #5
          Ursprungligen postat av Ove Planstedt
          btw hur ser en festae sp. "black" ut???
          Ser ut som den vanliga, men hanen är mer rödaktig (nästan som en hona) samt så har den underarten mer tydliga svarta linjer. Har ägt en ung-grupp av denna sort under förra svängen med akvarium.. Men intresset svalnade med ett sprucket 2000liters..

          Tack för tipsen.. Ska kolla in dom. Om det inte finns så får man väll i nödfall ta en beställning i sommar från jeff rapps (kan inte fatta att inte efter 10 år sen sist jag höll på nån butik har hakat på mer på CA?? Bara dessa otaliga tråkiga afrikaner ).
          SA:

          Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
          Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

          Kommentar

          • JockeB
            Användare
            • maj 2004
            • 2964

            #6
            Ursprungligen postat av Rivulatus
            Ser ut som den vanliga, men hanen är mer rödaktig (nästan som en hona) samt så har den underarten mer tydliga svarta linjer. Har ägt en ung-grupp av denna sort under förra svängen med akvarium.. Men intresset svalnade med ett sprucket 2000liters..

            Tack för tipsen.. Ska kolla in dom. Om det inte finns så får man väll i nödfall ta en beställning i sommar från jeff rapps (kan inte fatta att inte efter 10 år sen sist jag höll på nån butik har hakat på mer på CA?? Bara dessa otaliga tråkiga afrikaner ).
            Hmm det är inte C. Uropthalmus du menar då? Har aldrig hört talas om nån sp "Black" förut..
            Välkommen tillbaka till CA träsket igen
            Mvh Jocke
            Centralamerikanska Ciklider!

            Kommentar

            • Rivulatus
              Användare
              • december 2002
              • 811

              #7
              Ursprungligen postat av Beast
              Hmm det är inte C. Uropthalmus du menar då? Har aldrig hört talas om nån sp "Black" förut..
              Välkommen tillbaka till CA träsket igen
              Nja det är det inte, är ändå rätt så stor skillnad på Uropthalmus och Festae. Om du äger Aqualog 3 utgiven av Glaser. Där finns varianten av sp. "Black" på bild. Jag fick mina i en utbytesaffär mot ett stort lekpar H.Pearsei "Green" (Som går mer i grönt än gult, ska ha gått i deras visningsakvarium om nån besökt dem)

              Och tack, jättekul att vara tillbaka då intresset är större nu för dessa fantastiska fiskar
              SA:

              Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
              Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

              Kommentar

              • Ove Planstedt
                NCS Medlem
                • maj 2006
                • 1816

                #8
                Ursprungligen postat av Rivulatus
                Ser ut som den vanliga, men hanen är mer rödaktig (nästan som en hona) samt så har den underarten mer tydliga svarta linjer. Har ägt en ung-grupp av denna sort under förra svängen med akvarium.. Men intresset svalnade med ett sprucket 2000liters..

                Tack för tipsen.. Ska kolla in dom. Om det inte finns så får man väll i nödfall ta en beställning i sommar från jeff rapps (kan inte fatta att inte efter 10 år sen sist jag höll på nån butik har hakat på mer på CA?? Bara dessa otaliga tråkiga afrikaner ).
                Ok jag har ju aqualog 3, de var ju fina med sina tydliga ränder.
                Det finns en sp. blue också såg jag fin den med

                Kommentar

                • JockeB
                  Användare
                  • maj 2004
                  • 2964

                  #9
                  Ursprungligen postat av Rivulatus
                  Nja det är det inte, är ändå rätt så stor skillnad på Uropthalmus och Festae. Om du äger Aqualog 3 utgiven av Glaser. Där finns varianten av sp. "Black" på bild. Jag fick mina i en utbytesaffär mot ett stort lekpar H.Pearsei "Green" (Som går mer i grönt än gult, ska ha gått i deras visningsakvarium om nån besökt dem)

                  Och tack, jättekul att vara tillbaka då intresset är större nu för dessa fantastiska fiskar
                  Ja ok intressant, nee har inte den tyvärr..
                  Mvh Jocke
                  Centralamerikanska Ciklider!

                  Kommentar

                  • jinnarparen
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 2670

                    #10


                    Detta är väl en festae "black".
                    Jag hade tyvärr detta par alldeles för kort tid.
                    Åter till CA

                    Det är där jag hör hemma

                    Kommentar

                    • Rivulatus
                      Användare
                      • december 2002
                      • 811

                      #11
                      Jag tror att många så kallade "species; nån färg" kan bero mycket på lokala variationer och mer godtyckligt säljnamn för en distrubitör eller grossist. Min H.Pearsei "Green" hade en gulgrön grundton.

                      Hejsan Jinnarparn, har inte du och jag talats vid per telefon för en herrans massa år sedan!?

                      Har för övrigt landat ett 1000-liters nu för en oförskämt liten peng. Nu gäller det bara att fylla det så småningom. Ni som verkar resa till Tyskland och beställer utomlands! Skicka gärna ett pm om ni kan tänka er att hjälpa mig. Är för kräsen för köpa fler zebraciklider och eldbukar för att tycka det är roligt..
                      SA:

                      Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                      Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                      Kommentar

                      • Lundensis
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 2262

                        #12
                        Har varken hört talas om sp. Black eller Blue. Är inte det här bara en färga av och på-grej? Så var det åtminstone med dem jag hade, när de (framför allt hanarna) inte färgade kunde de vara grön/blå-metallic och när de ilsknade till eller lekte blev de randiga. Däremot var mina endast röda framme på huvudet och mer åt det gula hållet på kroppen, men det har väl inget med ränderna att göra?

                        Kommentar

                        • jinnarparen
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 2670

                          #13
                          Ursprungligen postat av Rivulatus
                          Jag tror att många så kallade "species; nån färg" kan bero mycket på lokala variationer och mer godtyckligt säljnamn för en distrubitör eller grossist. Min H.Pearsei "Green" hade en gulgrön grundton.

                          Hejsan Jinnarparn, har inte du och jag talats vid per telefon för en herrans massa år sedan!?

                          Har för övrigt landat ett 1000-liters nu för en oförskämt liten peng. Nu gäller det bara att fylla det så småningom. Ni som verkar resa till Tyskland och beställer utomlands! Skicka gärna ett pm om ni kan tänka er att hjälpa mig. Är för kräsen för köpa fler zebraciklider och eldbukar för att tycka det är roligt..
                          Jo, det stämmer att vi snackades vid för många år sedan, undrar om det inte var just om festae.

                          Vad det gäller varianterna på festaen så tror jag att det finns ett antal olika varianter på denna. Den hanen som jag hade visade aldrig något gult, däremot har jag sett hanar som har haft väldigt lite rött i sig, mer gult o grönt. Min var mer röd och svart.


                          Nu blev jag sugen på att ha festae igen, det var länge sen sist....
                          Åter till CA

                          Det är där jag hör hemma

                          Kommentar

                          Arbetssätt...