Hjälp med nyköpt begagnat 200l + tillbehör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Muppi
    Användare
    • oktober 2009
    • 17

    Hjälp med nyköpt begagnat 200l + tillbehör

    Hej.

    Har precis köpt ett begagnat 200l-akvarium med en sabla massa tillbehör från blocket. Efter prat med lokala djuraffären så verkar de som att de haft något ganska avancerat på g när detta akvarium sist var aktivt(iafall avancerat om i mina ögon då jag har ett helt vanligt 54l)

    Iafall, det som följde med var bl.a. :
    doppvärmare, har ej kollat så mycket på den men.

    ytterfilter Eheim 2017, som jag förstått är det en GAMMAL modell. Den ska iafall fungera, den är fylld med 3 sorters material(makaronerna, nått grönblått trassel samt vit matta/ludd).

    innerfilter Eheim 2052, också GAMMAL modell om jag inte förstått det helt fel. Har rengjort denna ordentligt ikväll. Har även haft igång denna en kortis i en hink och den funkar prima, saknar filter dock.

    luftpump Rena (vet ej modellnr) med en liten "syrestensplatta". Har prövat dessa och enda nackdelen är att pumpen låter ganska mycket. Plattan har jag rengjort och slangarna kommer jag nog byta ut.

    Lysrörsramp för vanliga lysrör, ena lysröret är svart men jag lär nog byta bägge innan det blir något av en uppstart.

    Till mina frågor, det är ju två rätt kraftiga pumpar för ett sånt litet akvarium. Det känns lite som att de använt innerfiltret som reserv kanske?
    Utblåset för ytterfiltret är kopplat till ett mindre rör med flera små hål som med sugproppar fästs på bakrutan. Har detta någon vettig funktion eller är det bara något estetiskt? Det finns ett flertalet kopplingar där man kan öppna och stänga, trodde först att man skulle använda dessa för att reglera flöde men har för mig att jag läste att dessa alltid ska vara helt öppna, stämmer det?

    Utblåset för innerfiltret verkar ha en tillhörande slang som är rätt så lång, nästan över 1m och detta förstår jag mig inte riktigt på heller. I mitt(iofs 4ggr så litet) nuvarande akvarium har jag bara gjort en liten vinkling uppåt på mitt innerfilter, vad är det för mening att dra om utblåset så långt bort(Om det ens är det som gjorts?)

    Finns det någon nyttig funktion med luftpumpen och syrestenen eller är detta också något som används i estetiskt syfte?

    I det fall att bägge filter fungerar felfritt vilket skulle ni då välja att köra? Jag har aldrig använt ett ytterfilter och jag har inte haft möjlighet att starta igång detta heller så jag vet hur mycket det låter. En stor fördel om det låter så lite som möjligt. Hur (om det ens är nödvändigt?) reglerar man flödet på en sådan pump? Har inte heller hittat något sätt att reglera flödet på mitt innerfilter heller.

    De blev en hel del text tillslut men jag hoppas någon vänlig själ orkar läsa igenom och kan hjälpa mig

    Mvh / Magnus
  • HåE
    Användare
    • september 2007
    • 1525

    #2
    Hejsan Magnus!
    Nu vet inte jag vad du ska köra för typ av ciklider i ditt 200 liters. Men ett flöde på minst 4x akvarievolymen rekomenderas från filtren. Ska du ha karet till Afrikanska sjöciklider kan du ha mellan 4-10 gånger akvarievolymen i flöde. Röret med hålen i är ett strilrör och det är väl en smaksak om du vill använda det eller inte. Själv kör jag utan. Jag har valt att köra filtrering från bägge sidorna av karet med utblåsen riktat snett uppåt för att få så bra ytrörelse som möjligt. Detta är viktigt för syresättningen av vattnet.
    När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

    Kommentar

    • Muppi
      Användare
      • oktober 2009
      • 17

      #3
      Tack för svar.

      Har nu fått upp akvariet på en hemmabyggd lecabänk med formplywood som skiva under akvariet och under blocken. I akvariet finns än så länge bara en doppvärmare, innerfiltret och sanden som är sköljd. När jag nu kör innerfiltret så blåser den ibland(rätt ofta) ut små vita bubblor(luft antar jag). Detta trotts flera försök att dra ut och plugga in kontakten igen, varje gång jag gör detta puffar den ut bubblorna. Vad kan detta bero på?

      Detta är väldigt störande då det syns så tydligt, är det något som går bort efter tiden eller är det något skumt med pumpen? Än så länge är den placerad mindre än 1 deci under ytan vilket placerar utblåset kanske 1.5dm under ytan riktat rakt fram. Ska ev. rikta upp det senare mot ytan om jag inte tar ytterfiltret i bruk också.

      Mvh / Magnus

      Kommentar

      • Bjorn
        Användare
        • oktober 2009
        • 939

        #4
        Ursprungligen postat av Muppi
        När jag nu kör innerfiltret så blåser den ibland(rätt ofta) ut små vita bubblor(luft antar jag). Detta trotts flera försök att dra ut och plugga in kontakten igen, varje gång jag gör detta puffar den ut bubblorna. Vad kan detta bero på?
        De flesta innefilter/powerheads som jag har sett har ett "luftintag" på utblåset var det är tänkt att man ska fästa en luftslang med en ventil i andra ändan. Om du har en sådan slang, stäng ventilen eller plugga igen slangen. Om inte, plugga igen "luftintaget" eller placera innerfiltret djupare ner i karet (så att ingen del av det är i kontakt med luften). Om filtret sedan står så djupt placerat att du inte får någon ytvattenrörelse av det (det vill man ha för ökad syreupptagning) så sätt en slang på utblåset som du vinklar upp mot ytan.)

        I ett "nytt" filter så kan det också finnas luft i filtermaterialet... vilket gör att det slutar när all luft försvunnit (testa att krama ur luften ur filtermattan/filterpatronen)
        Newbie December 2009
        Malawi: 450 liter
        Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

        Järfälla/Stockholm

        Kommentar

        • Muppi
          Användare
          • oktober 2009
          • 17

          #5
          Standardblåset avänds inte idag utan det är numer en del av en snabbkoppling där en slang har suttit tidigare. Hela pumpen sitter såpass djupt att ingen del är i kontakt med ytan. Filtren är dock nya. Är det bara att lämna igång pumpen så går de till sig eller? Jag vet inte om de har sån stor inverkan men när jag skulle byta filtren så råkade bottenbehållaren ta lite stryk(så att bottenlocked bara sitter ordentligt på ena sidan. Satte ner pumpen med botten mot sanden så att det ska tryckas igen.

          Har en vinklad koppling liggandes som ska på utblåset senare för att få mer rörelse vid ytan men det är väldigt störande detta med bubblorna, det har tillochmed börjat sätta sig luftbubblor på pumpens huvud och doppvärmaren.

          Kommentar

          • Bjorn
            Användare
            • oktober 2009
            • 939

            #6
            Ursprungligen postat av Muppi
            Till mina frågor, det är ju två rätt kraftiga pumpar för ett sånt litet akvarium. Det känns lite som att de använt innerfiltret som reserv kanske?
            Man kan aldrig ha för mycket eller för många filter!

            Ursprungligen postat av Muppi
            Utblåset för ytterfiltret är kopplat till ett mindre rör med flera små hål som med sugproppar fästs på bakrutan. Har detta någon vettig funktion eller är det bara något estetiskt? Det finns ett flertalet kopplingar där man kan öppna och stänga, trodde först att man skulle använda dessa för att reglera flöde men har för mig att jag läste att dessa alltid ska vara helt öppna, stämmer det?
            Funktionen blir mindre vattenrörelse... vilket jag som kör Afrikanska Ciklider inte ser någon nytta av. Möjligens är tanken att det ska ge bättre syresättning av vattnet, vilket man bäst får (enligt allt vad jag läst mig till) av ytvattenrörelse. Jag skulle ha kopplat bort alltihopa (se mitt tidigare svar på en senare fråga)

            Ursprungligen postat av Muppi
            Finns det någon nyttig funktion med luftpumpen och syrestenen eller är detta också något som används i estetiskt syfte?
            Traditionellt används det för bättre syresättning, men de flesta verkar överens om att ytvattenrörelse är det viktigaste (och mest effektiva).

            Ursprungligen postat av Muppi
            I det fall att bägge filter fungerar felfritt vilket skulle ni då välja att köra?
            Båda! ...men som den stora fegisen jag är så skulle jag ha köpt nya slangar och slangkopplingar till ytterfiltret och skruvat ihop allt så hårt jag bara torde ta i..... en läcka i ett ytterfilter tillsammans med hevertprincipen kan lätt leda till 200L vatten på golvet.

            Ursprungligen postat av Muppi
            De blev en hel del text tillslut men jag hoppas någon vänlig själ orkar läsa igenom och kan hjälpa mig
            Ser fram emot att höra hur det går för dig, och hoppas på att få veta vad för fiskar du kommer köra och inte minst foton på hur det fortskrider.
            Newbie December 2009
            Malawi: 450 liter
            Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

            Järfälla/Stockholm

            Kommentar

            • Bjorn
              Användare
              • oktober 2009
              • 939

              #7
              Ursprungligen postat av Muppi
              Jag vet inte om de har sån stor inverkan men när jag skulle byta filtren så råkade bottenbehållaren ta lite stryk(så att bottenlocked bara sitter ordentligt på ena sidan. Satte ner pumpen med botten mot sanden så att det ska tryckas igen.
              Om det endast är i botten så passerar allt vattnet igenom filtermaterialet endå så funktionsmässigt låter det inte som om det ska ha någon påverkan på filtreringen alls. Jag skulle kanske försöka fästa det med ett buntband... tills jag tröttnat på att klippa av det och sätta på ett nytt varje gång jag rengjort* filtret.

              * Detta är basic.... men bra basic. Med tiden så byggs det upp en nyttig bakteriekultur i filtermaterialen, en bakteriekultur som man eftersträvar! Så endast om filtren blir igensatte (försämrar vattenflödet) bör man rengöra dom... och då rengör man dom i akvarievatten (vid vattenbyten) och aldrig kranvatten (som dödar alla nyttiga bakterier man sparat på sig). Av samma anledning ska filtren alltid vara igång... om de står avstängt i flera timmar så dör de nyttiga bakterierna och släpper ut gifter när man startar filtren igen.
              Newbie December 2009
              Malawi: 450 liter
              Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

              Järfälla/Stockholm

              Kommentar

              • Muppi
                Användare
                • oktober 2009
                • 17

                #8
                Tack för all info. Har efter 2 dagars skruvande fått igång ytterfiltret så att det fungerar felfritt. Magneten på impellern var tydligen delad i två delar och den nedre delen satt så löst att den förmodligen gled efter och segade ner allt istället för att få fart. (Sablar va tid de tog att komma fram till detta för en novis )

                Numer står akvariet rätt lågt på en bänk gjord av lecablock, skulle byggt den ett snäpp högre men blev så snål när de krävdes en ny färgburk. Gruset är sköljt och vilar tryggt på botten, innerfiltret sitter i ett hörn på vänstra kortsidan med blåset riktat snett uppåt medans ytterfiltrets intag sitter i högra hörnet och utblåset är från högra hörnet riktat mot vänstra sidan.

                Ska leta ett vettigt ställe att lägga upp bilderna på såfort jag får tid till det.

                Ang. fiskar. har inte riktigt koll på vad jag vill ha i karet, detta då jag inte var säker på att allt skulle fungera och ville inte få upp förhoppningarna för mkt om jag inte skulle ha råd att starta igång det ändå

                Jag har aldrig haft några ciklider tidigare och i mitt 54l akvarie simmar endast några kardinaltetror som delar utrymmet med 2 eldbukssalamandrar och 2 äppelsnäckor. Vill inte att dessa ska komma till skada på något sätt så antingen hittar jag fiskar som passar eller så får de vara kvar i det mindre karet. Finns det några intressanta fiskar för en nybörjare som kan passa med denna kombination?

                Mvh / Magnus

                Kommentar

                • HåE
                  Användare
                  • september 2007
                  • 1525

                  #9
                  Photobucket och imageshack är två sidor där du kan ladda upp bilder gratis.
                  När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                  Kommentar

                  • Muppi
                    Användare
                    • oktober 2009
                    • 17

                    #10
                    Här kommer lite bilder. Det står lite lågt och färgen är långtifrån perfekt på bänken men då jag blev snål så blev det ingen extra nivå. Vi är ändå i flytt-tankar så om de blir flytt blir det en extra nivå (vilket skulle vara perfekt då ytterfiltret skulle gå in under klockrent).



                    Kommentar

                    • Muppi
                      Användare
                      • oktober 2009
                      • 17

                      #11
                      Lite ändringar i planeringen. Kommit fram till att det nog bara skulle vara elakt att tvinga ner salamandrarna i 200l-akvariet så det lilla kommer dekoreras om för att vara mer salamandervänligt när det stora är redo för de andra invånarna. (Dvs det lilla kommer få halverad vattenmängd och en betydligt större landdel).

                      Har fortfarande dock problemet med vilka roliga och hyffsat lättskötta fiskar som skulle gå ihop med äppelsnäckorna och mitt lilla stim av kardinaltetror? Gillar även akvarier som innehåller lite mer växtlighet så det ska även vara en någorlunda växtvänlig fisk, om de finns någon som stämmer in på beskrivningen Några tips?

                      Kommentar

                      • HåE
                        Användare
                        • september 2007
                        • 1525

                        #12
                        Hejsan Muppi!
                        Det var länge sedan jag hade SA ciklider och hoppas att du får hjälp av någon som vet mer än mig. Här är några alternativ som bör funka med kardinaltetror i ditt 200 liters kar. Fjärilciklid, nyckelhålsciklid, kurvciklid, schackbrädesciklid och sedan finns det säkert ett antal av snälla Apistogramma arter som också funkar bra.
                        När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                        Kommentar

                        • KuRtaN
                          Användare
                          • februari 2008
                          • 778

                          #13
                          Som HåE skriver stämmer nog mkt bra. Dom arterna bör inte vara ngt problem och dom trivsi växtlighet.
                          Over and out // Mathias

                          Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                          Kommentar

                          • DIRAVI
                            Användare
                            • januari 2010
                            • 46

                            #14
                            Vi har nyligen tagit igång ett litet kar med kardinaltetror och ett par fjärilsciklider, och nån ancistriusmal.

                            Du är välkommen att komma förbi och titta om du vill.

                            Kommentar

                            • Muppi
                              Användare
                              • oktober 2009
                              • 17

                              #15
                              Ursprungligen postat av DIRAVI
                              Vi har nyligen tagit igång ett litet kar med kardinaltetror och ett par fjärilsciklider, och nån ancistriusmal.

                              Du är välkommen att komma förbi och titta om du vill.
                              PM'a gärna någon form av kontaktinformation så kan jag ju höra av mig

                              Kommentar

                              Arbetssätt...