2520 lit plywoodakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jb63
    Användare
    • januari 2010
    • 92

    #16
    Jag funderar mer isåfall på att använda poolduk på insidan med ett bekymmer att då får man limma frontglaset då det inte går att fästa det med silikon.

    Kommentar

    • luppe
      Användare
      • februari 2006
      • 154

      #17
      Varför "klä" insidan??
      Byggplyfa är gjord för att tåla vatten, jag har som extra åtgärd lackat insidan. Skulle skiten spricka, som några tror, så hjälper det inte att ha dammduk. Man limmar med vattenfast lim, hållbart som fan, sedan skruva. I överkant har jag byggt en ram i trä för att spänningen ska minska. håller än efter flera år.
      /B

      Kommentar

      • jb63
        Användare
        • januari 2010
        • 92

        #18
        Ursprungligen postat av luppe
        Varför "klä" insidan??
        Byggplyfa är gjord för att tåla vatten, jag har som extra åtgärd lackat insidan. Skulle skiten spricka, som några tror, så hjälper det inte att ha dammduk. Man limmar med vattenfast lim, hållbart som fan, sedan skruva. I överkant har jag byggt en ram i trä för att spänningen ska minska. håller än efter flera år.
        /B
        Hur stort är ditt akvarium och har du några bilder på det. Tack så länge

        Kommentar

        • Fabbo
          Användare
          • september 2003
          • 210

          #19
          Ursprungligen postat av luppe
          Varför "klä" insidan??
          Byggplyfa är gjord för att tåla vatten, jag har som extra åtgärd lackat insidan. Skulle skiten spricka, som några tror, så hjälper det inte att ha dammduk. Man limmar med vattenfast lim, hållbart som fan, sedan skruva. I överkant har jag byggt en ram i trä för att spänningen ska minska. håller än efter flera år.
          /B
          Jag vet inte vad ni har för plyfa/ plywood i Sverige men överlag tål den inte vatten. Standard fanér eller kryssfanér som det heter möglar av fukt. Det består ju av många täta limmade skikt som inte andas. Klart att det finns många fabrikat men man ska vara försiktig så att man inte förhastar sig, klär in sitt hobbybygge och döljer eventuella kommande skador.

          Jag har ett projekt på hälft som görs av 20 mm tjock fanér. Insidan har laminerats med glasfiber två gånger och slipats. Men glasfibret är giftigt så jag har fortfarande kvar att pensla på livsmedelsgodkänd topcoat.

          Att göra ett seriöst bygge som man VET att håller tätt i många år tar mycket tid. Så om du inte har för mycket fritid och tekniskt kunnande eller villig att betala någon att göra jobbet så rekommenderar jag en vanlig glasburk.

          Ett alternativ är stål ifall du inte vill ha glas och tvivlar på "plyfa". Ha en metallverkstad att bocka en burk av plåt som är 3-4 mm tjock, lämna övre kant öppen och svetsa förstärkningar var det behövs. Stål spricker inte som glas, det ruttnar och möglar inte som trä plus att du behöver inte vara försiktig vid transport före rutan är limmad...
          En skicklig svetsare lagar faktiskt mycket snygga lösningar, gäller bara att hitta rätt person.
          Ångrar att jag valde fanér, för mycket jobb.

          Kommentar

          • msb
            Användare
            • september 2009
            • 314

            #20
            Ursprungligen postat av luppe
            Varför "klä" insidan??
            Byggplyfa är gjord för att tåla vatten, jag har som extra åtgärd lackat insidan. Skulle skiten spricka, som några tror, så hjälper det inte att ha dammduk. Man limmar med vattenfast lim, hållbart som fan, sedan skruva. I överkant har jag byggt en ram i trä för att spänningen ska minska. håller än efter flera år.
            /B
            Formplyfa menar du va?
            Tropheus

            Kommentar

            • pontus
              Användare
              • oktober 2003
              • 514

              #21
              nu har jag inte läst hela tråden, men använd våt-plyfa "båtplyfa" så är det inte nå problem alls, då behöver du inte flä den med plast eller fiber, bara måla med en tät färg som givetvis inte släpper nå giftiga ämnen.

              MVH / Pontus
              Passenger on Planet Earth:
              Pet.macro nsumbu
              Pet.moshi ikola
              Pet.Trewavasae
              Pet.Bulu-Point "Red"
              Pet.orthognathus tricolor mvuna
              Pet.Longola
              Tr.Ilangi
              Tr.Muzi
              Tr.Katonga
              Neo.Leleupi

              Kommentar

              • cf.akvarielagret
                Användare
                • april 2002
                • 5028

                #22
                våt-plyfa "båtplyfa"
                MVH / Pontus[/QUOTE]

                Vad är det....heter det så
                vem säljer det ?
                jag är Ateist
                men Gud talade till mig
                Gud är stor
                jag frågade hur stor ? inget svar
                han kanske behövde låna toaletten

                Kommentar

                • Fabbo
                  Användare
                  • september 2003
                  • 210

                  #23
                  Det heter väl vattenfast fanér/ plywood.

                  Jag tänkte använda det men tre skilda båtbyggare avrådde mig. Det tål vatten och lär vara vattentät men inte fukttät.

                  Kommentar

                  • tege
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 2753

                    #24
                    Även marinplyfa eller marinplywood behöver behandlas för att bli helt vattentät, då med epoxy. Även om dom tål vatten och fukt så betyder inte det att dom är tätande till 100%.
                    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                    Kommentar

                    • tege
                      Användare
                      • februari 2005
                      • 2753

                      #25
                      Ursprungligen postat av jb63
                      Jag funderar mer isåfall på att använda poolduk på insidan med ett bekymmer att då får man limma frontglaset då det inte går att fästa det med silikon.
                      Ta plexi/acryl istället för glas, bara att borra hål och bulta fast frontrutan. Titta hur genomföringar funkar i en pool.
                      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                      Kommentar

                      • tege
                        Användare
                        • februari 2005
                        • 2753

                        #26
                        Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                        våt-plyfa "båtplyfa"
                        MVH / Pontus
                        Vad är det....heter det så
                        vem säljer det ?[/QUOTE]

                        Plywood, måste det vara precis som det mesta annat som kallas plyfa.

                        Säljs troligen av trävaruhandeln

                        Borde inte vara så svårt att lista ut.
                        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                        Kommentar

                        • Anonym
                          Användare
                          • december 2009
                          • 37

                          #27
                          Formplyfa har en beläggning som gör att det inte ska fastna något på den, den är ju gjord för att återanvändas eller? men hur gör man rent praktiskt om man skall bygga träakvarium...lägger man både epoxyfärg och silikonfog eller bara plast och epoxy eller räcker det med marinplyfa, lim och skruv för att få det tätt? är lite osäker på vilka material som fäster på vad...t.ex. om man målar hela inkl där rutan skall sitta, fäster då silikonen på färgen, plasten etc där man skall limma rutan? många funderingar men vill ju inte ha en okontrollerad inomhuspool

                          Kommentar

                          • luppe
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 154

                            #28
                            det finns vattenfast trälim som expanderar under tryck = absolut vattentätt. Man behöver inte måla, formplyfan är mörk och sedan kan man sätta in bakgrunder, finns mängder inom handeln, även slimmodeller som blir väldigt bra. Plyfan kan man använda silicon för att rutan ska fästa. För att vara på den säkra sidan så, som jag skrev tidigare, kan man lacka med akvarielack/livsmedelslack som är giftfritt.
                            /B

                            Kommentar

                            • cf.akvarielagret
                              Användare
                              • april 2002
                              • 5028

                              #29
                              Silicon fäster inte särskilt bra på formplyfa
                              jag är Ateist
                              men Gud talade till mig
                              Gud är stor
                              jag frågade hur stor ? inget svar
                              han kanske behövde låna toaletten

                              Kommentar

                              • tege
                                Användare
                                • februari 2005
                                • 2753

                                #30
                                Rent krasst hur stor blir prisskillnaden i att bygga med plyfa jämfört med glas? Glas är inte billigt men plyfa epoxy och allt vad det innebär, är det verkligen värt det, frånsett att det är kul att greja själv.
                                https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                                Kommentar

                                Arbetssätt...