Brummande Eheim 2028

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mbjornbe
    Användare
    • mars 2010
    • 5

    Brummande Eheim 2028

    Hej,

    Har precis startat upp ett 240 liters ciklid akvarium. Fick i butik rådet att komplettera vår interna cirkulationspump med ytterligare ett filter. Då jag anser att det var trång som det är köpte jag ett begagnat Eheim 2028 efter att ha läst enbart positiva kommentarer här på forumet.

    Nu till saken att denna står i vår matdel i huset och tyvärr måste jag säga att det brummar från den. Såpass mycket att det är märkbart. Jag har plockat isär den och kontrollerat att den är väl rengjord. Skakat den för att få ut eventuell luft och tryckt på själva "knappen" för att få ut luft. Men fortfarande låter den "brummande" och nästa på¨gränsen till att någonting är löst i den. Kan det vara så att filtermaterialet är det som låter eller är det helt enkelt någon förslitningsdel som måste bytas. Jag är öppen för alla förslag.

    Mvh
    Michael Björnberg
  • Markie
    Användare
    • september 2008
    • 512

    #2
    Hur länge har den gått ? Upplever att det kan brumma från ytterrfilter nått dygn efter att man har rengjort dom eller att dom är "bättre begangnade" och nystartade. Brukar ge sig efter ett tag ..

    Välkommen till forumet !!!

    Det bästa !!!
    Senast redigerad av Markie; 04 april 2010, 01:08.

    Kommentar

    • tege
      Användare
      • februari 2005
      • 2753

      #3
      Är det ett filter som stått still ett tag? prova i så fall att tvätta impellern och själva huset där den ska sitta, tvätta med ättika eller något som tar bort kalk. Sitter det gamla kalkavlagringar där så blir det lätt oväsen.
      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

      Kommentar

      • Mikael W
        NCS Medlem
        • augusti 2002
        • 8598

        #4
        Hej

        Så här kan det också gå:
        Jag rengjorde som vanligt mitt 2048, satte ihop det igen och ner i akvariet. Ett distinkt brummande. Ibland när det är luftbubblor i pumpen hjälper det att stänga av och på några gånger, men inte nu. Efter ett par dagar tänkte jag att jag tar en titt, och mycket riktigt, den ena gummibussningen som axeln vilar i saknades. Jag kom till att jag måste ha tappat den i samband med rengöringen. Var kunde den ha hamnat? Jag hade rengjort pumpen i lavoaren, tog därför en chansning och öppnade vattenlåset under lavoaren. Där hade den hamnat, och lyckligtvis blivit kvar. Efter att jag hade satt tillbaka den i pumpen var oljudet borta.
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

        Kommentar

        • mbjornbe
          Användare
          • mars 2010
          • 5

          #5
          Ursprungligen postat av Markie
          Hur länge har den gått ? Upplever att det kan brumma från ytterrfilter nått dygn efter att man har rengjort dom eller att dom är "bättre begangnade" och nystartade. Brukar ge sig efter ett tag ..

          Välkommen till forumet !!!

          Det bästa !!!
          Hej och tack för välkomnandet.

          Filtret har varit igång i kanske snart 12 timmar. Så jag kan ju hoppas på att det ger "med sig" efter ett tag.

          Kommentar

          • mbjornbe
            Användare
            • mars 2010
            • 5

            #6
            Ursprungligen postat av tege
            Är det ett filter som stått still ett tag? prova i så fall att tvätta impellern och själva huset där den ska sitta, tvätta med ättika eller något som tar bort kalk. Sitter det gamla kalkavlagringar där så blir det lätt oväsen.
            Impellern, är det samma sak som pumphjulet och axeln? Kan jag tvätta samtliga i ättika?

            /Michael

            Kommentar

            • tege
              Användare
              • februari 2005
              • 2753

              #7
              Ursprungligen postat av mbjornbe
              Impellern, är det samma sak som pumphjulet och axeln? Kan jag tvätta samtliga i ättika?

              /Michael
              Just precis,
              liten tandborste kan vara bra att gnussa med. Se till att skölja av grejorna väl efteråt bara.
              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

              Kommentar

              • cf.akvarielagret
                Användare
                • april 2002
                • 5028

                #8
                Jag gissar att pumpen läcker och så länge pumpen är igång drar den in luftbubblor i pumpen
                dra ur kontakten och håll ett övervakande öga på den, brukar komma ut vatten där elsladden går in.

                allternativ två är att dom rörliga delarna är utslitna.
                jag är Ateist
                men Gud talade till mig
                Gud är stor
                jag frågade hur stor ? inget svar
                han kanske behövde låna toaletten

                Kommentar

                • mbjornbe
                  Användare
                  • mars 2010
                  • 5

                  #9
                  Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                  Jag gissar att pumpen läcker och så länge pumpen är igång drar den in luftbubblor i pumpen
                  dra ur kontakten och håll ett övervakande öga på den, brukar komma ut vatten där elsladden går in.

                  allternativ två är att dom rörliga delarna är utslitna.
                  Jag tackar för samtliga tips. har kontrollerat och utfört samtliga utan att det blev bättre. Så nu blev den en beställning av nytt pumphjul från Ciklidhobby.

                  Mvh
                  Michael Björnberg

                  Kommentar

                  Arbetssätt...