Regnvatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nicson
    Användare
    • januari 2010
    • 639

    Regnvatten

    När jag höll på med akvarier på 80-talet var regnvatten rekommenderat som källa för mjukt vatten. Finns det ngn som använder det idag? Erfarenheter?
  • Joakim E
    Användare
    • februari 2010
    • 128

    #2
    Tjooo.
    Mycket bra fråga, väntar nyfiket på svar från någon som vet
    Jocke Eriksson
    SA/CA 250liter, 720liter & yngelkar 64lit

    Kommentar

    • Thomas R.

      #3
      Fungerar utmärkt!
      Vet flera i min lokala AF som använder regnvatten till sina SA-fiskar och killis..
      Kan kanske vara bra att göra några test på vattnet innan man börjar använda det.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Det ska regna X minuter först innan man börjar samla från taket så att den värsta smutsen sköljs bort.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #5
          Regnvatten funkar säkert ok, men tricket att samla ihop det på ett bra sätt.

          Jag har testat lite grann att ta det från en stupränna på huset men det funkar sådär kan ja väl säga. Det beror bl.a på om grannar eller en själv eldar med ved eller om huset ligger nära en trafikerad väg. Takpannor (om dom inte är glaserade) är makalösa på att samla på sig föroreningar. Men kan man på annat sätt samla på sig regnvatten så tror ja att det funkar bättre. Visserligen innehåller regn föroreningar men inte mer än om man kör ner sin egen näve (om den inte är nytvättad) i ett akvarium.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • Per B
            Användare
            • september 2005
            • 1250

            #6
            Ursprungligen postat av LN
            Regnvatten funkar säkert ok, men tricket att samla ihop det på ett bra sätt.

            Jag har testat lite grann att ta det från en stupränna på huset men det funkar sådär kan ja väl säga. Det beror bl.a på om grannar eller en själv eldar med ved eller om huset ligger nära en trafikerad väg. Takpannor (om dom inte är glaserade) är makalösa på att samla på sig föroreningar. Men kan man på annat sätt samla på sig regnvatten så tror ja att det funkar bättre. Visserligen innehåller regn föroreningar men inte mer än om man kör ner sin egen näve (om den inte är nytvättad) i ett akvarium.
            Jag tror dessutom att miljöföroreningar är biotopriktigt i de flesta vattenmiljöer vi försöker återskapa.
            mvh Per

            Tanganyika och Västafrika i burkarna

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              #7
              Jepp
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • discusred
                Användare
                • juni 2004
                • 851

                #8
                Brukar alltid köra mitt regnvatten ett dygn med kolfilter. Aldrig problem efter det.

                Kommentar

                • HåkanM
                  NCS Medlem
                  • november 2005
                  • 1294

                  #9
                  Vi som har snö större delen av året, funkar väl att smälta snö men hur
                  klimatsmart är det?, tillgången är i vart fall obergränsad.
                  Någon som provat ??

                  Kommentar

                  • Alexander Ylipää
                    Användare
                    • oktober 2003
                    • 3615

                    #10
                    Ursprungligen postat av HåkanM
                    Vi som har snö större delen av året, funkar väl att smälta snö men hur
                    klimatsmart är det?, tillgången är i vart fall obergränsad.
                    Någon som provat ??
                    Orörd snö från skogen är det bästa.

                    Viktigast är att man inte tar där det är så hårt trafikerat eller bebott. Så du kan med andra ord ta snö direkt utanför din dörr
                    Mvh Alex

                    Kommentar

                    • discusred
                      Användare
                      • juni 2004
                      • 851

                      #11
                      Ursprungligen postat av HåkanM
                      Vi som har snö större delen av året, funkar väl att smälta snö men hur
                      klimatsmart är det?, tillgången är i vart fall obergränsad.
                      Någon som provat ??
                      Japp, på vintern la jag snö i baljor i fiskrummet och sen samma princip med kolfiltret.

                      Men jag har inte snö så ofta Men när jag väl har så kör jag med det.

                      Kommentar

                      • nicson
                        Användare
                        • januari 2010
                        • 639

                        #12
                        Okej - efter ett drygt år med 200 l regntunna på baksidan har jag avvecklat projektet. Vattnet var bra - pH 7,0 mer eller mindre och Gh ca 1, detta trots gamla betongpannor som tak. Tanken var att på detta sätt få mjukt vatten till mitt 540 l SA med bl a Uaru.

                        Problemet är tillgången på vatten. Sen jag ställde ut tunnan har nederbörd i form av regn i princip upphört att existera i trakten. 5 månader om året faller det numera som snö. Blir både dyrt o konstigt att värma/smälta med doppvärmare (Uaru hatar temp-sänkningar). Övriga 200 dagar är det max 10 med riktigt regn som gör annat än städa av o fukta taket. Räcker inte när man vill byta 200 l i veckan. Mitt liv som vattenanarkist är slut och jag går tillbaka till tryggt beskattat VA-verksvatten.

                        Kommentar

                        • discusred
                          Användare
                          • juni 2004
                          • 851

                          #13
                          Ursprungligen postat av nicson
                          Okej - efter ett drygt år med 200 l regntunna på baksidan har jag avvecklat projektet. Vattnet var bra - pH 7,0 mer eller mindre och Gh ca 1, detta trots gamla betongpannor som tak. Tanken var att på detta sätt få mjukt vatten till mitt 540 l SA med bl a Uaru.

                          Problemet är tillgången på vatten. Sen jag ställde ut tunnan har nederbörd i form av regn i princip upphört att existera i trakten. 5 månader om året faller det numera som snö. Blir både dyrt o konstigt att värma/smälta med doppvärmare (Uaru hatar temp-sänkningar). Övriga 200 dagar är det max 10 med riktigt regn som gör annat än städa av o fukta taket. Räcker inte när man vill byta 200 l i veckan. Mitt liv som vattenanarkist är slut och jag går tillbaka till tryggt beskattat VA-verksvatten.
                          Varför inte köra med osmos filter istället?
                          Jag har gått över till det helt.
                          Köpte ett merlin osmos filter, producerar cirka 100 i timmen.
                          Gav runt 3500 på nät shop ifrån england.

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 4642

                            #14
                            Bra ord, vattenanarkist... *s* Klart att problem uppstår om man vill byta mycket vatten och det inte regnar. Kör själv med osmos, regnar för lite i Malmö också. Dock har jag omvärderat regnvatten något (ser det inte längre som särdeles farligt), efter att ha fått uppgifter om att folk i tyska storstäder använder regnvatten rakt av till sina räkor - utan kolfiltrering. Men visst, se upp med vilket tak man samlar in det från, en del tak avger klart dåliga saker.

                            Hilsen,

                            /P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • december 2004
                              • 4744

                              #15
                              200 liter i veckan är ju inte supermycke, dock dyrt om du ska ha allt genom osmosen.
                              Ska du inte odla fisk så finns det andra lättare vägar till mjukt vatten.
                              Har du kalkfri inredning så är det rätt lätt
                              Genom att lägga på mera lyse så kommer växter att snabbt konsumera dina karbonater o Kh kommer att sjunka, dom binder kolet helt enkelt.
                              Har du kranvatten från ett vattenverk så kan dom ibland justera ph med Hydroxider, o då kommer det att vara ännu enklare att få mjukt vatten, hydroxiderna luftas ur
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...