problem med svart grus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gonzo45
    Användare
    • mars 2010
    • 3

    problem med svart grus

    Hej någon som vet något om detta?
    jag har ett 720 kar med svart grus, mitt problem är att fisken dör som flugor
    fixade gruset för ca 3 veckor sedan, i akvariet har jag lite tetra guppy fjärilciklider, skallarer, pansarmalar, en rot och lite växter..
    temp 26gradet alla vatten tester visar bra värde. jag har haft samma grus en gång innan med 100 prinsessor av burundi och alla dog inom en vecka då kollade de på djurmagasinet med leverantören och konstaterade att de haft flera liknande fall...(tyvärr så vet jag inte vad gruset heter..) då drog dom tillbaka det, detta skulle vara en annan sort som inte ska vara några problem med, jag själv tror att gruset släpper metaller eller något sånt... finns det något riktigt svart grus som funkar???
    Tack på förhand
    Mvh Ulrik
  • DIRAVI
    Användare
    • januari 2010
    • 46

    #2
    Beror lite på hur gruset ser ut, det är ibland vanligt med "blästersand" som egentligen är aluminiumsilikat, vilket kan ha flera negativa effekter.

    Kommentar

    • gonzo45
      Användare
      • mars 2010
      • 3

      #3
      Nej det är ingen blestersand. det är stenkross av något slag svart med lite brunt inslag, inte det här gråsarta, det har jag använt utan problem, men det blev inte tillräckligt svart

      Kommentar

      • DIRAVI
        Användare
        • januari 2010
        • 46

        #4
        Kross kan ge problem för fiskar som är och bökar, då det har skarpa kanter.

        Kommentar

        • Alexander Ylipää
          Användare
          • oktober 2003
          • 3615

          #5
          Vad heter sanden och vad är det för kornstorlek?
          Mvh Alex

          Kommentar

          • gonzo45
            Användare
            • mars 2010
            • 3

            #6
            vad gruset heter vet jag inte, grovleken på kornen är 3-4mm, färg ca 70% svart och 30% mörk brunt kross, jag tror fortfarande att fisk bortfallet beror på att gruset släpper metaller på något vis, jag har haft detta gruset innan med samma resultat 100st prinsessan av burundi dog på en vecka, då va vi i kontakt med tillverkaren och dom rekomenderade inte att ha gruset till akvarier över huvud taget för det släpper metaller
            nu när jag köpte detta gruset blev jag lovad att det inte va samma. jag ska idag ta med grus och vatten prov till stället där jag köpt gruset, så får vi se vad dom säger om det, hoppas det kommer till en lösning på problemet och om det är problem med gruset att de drar tillbake det så inga andra råkar ut för samma problem som jag.. jag vet inte om det beror på att jag har ett större kar med mer grus än kanske ett kar på 100-200L så det inte märks på samma vis.. För vissa folk akcepterar att det dör en eller två fikar i veckan men jag tycker inte det heller är normalt.. nu ska jag packa prover och dra till stan jag hör av mej med resultat när jag kommer hem igen /Ulrik

            Kommentar

            • Zl1ng3r
              Användare
              • december 2009
              • 71

              #7
              Har Kinesiskt svart grus med "silverstänk" i mitt och det enda problem jag har med det är att växterna inte trivs riktigt, orkar inte rota sig ordentligt. Trist om du fått nåt "halvfabrikat" till dina fiskar.
              1167 liter malawi

              Kommentar

              Arbetssätt...