Projectet rädda Rio Xingu

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kaj.p
    Användare
    • april 2002
    • 2294

    Projectet rädda Rio Xingu

    På följande sida kan man läsa om kampanjen Save the good water of Rio Xingu. http://www.yikatuxingu.org.br/en/
    Nu finns nu också en engelsk gratistidning o ladda ner för spridning.
    Diskussällskapet
    www.diskusforum.se
  • Gäst

    #2
    Förträffligt!

    Mvh/Andreas.

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #3
      Fast det gäller området uppströms dammarna?

      Kommentar

      • Janne E
        Användare
        • april 2002
        • 382

        #4
        Amaggi Export and Import som troligtvis är den största donatorn ägs utav André Maggi, Guvernör i Mato Grosso och Brasiliens soja kung... han är en av de rikaste personerna i Brasilien och har skövlat 60-70% utav regnskogen i Mato Grosso, delar utav Rondonia och Parana. Han ligger också bakom och stödjer damm byggena i Rio Madeira eftersom det passar hans intressen och gör transporten utav soja till omvärlden mycket billigare och enklare... han vill gärna också bli president i Brasilien.

        Han kanske blivit omvänd?

        Mvh Janne

        Kommentar

        • kaj.p
          Användare
          • april 2002
          • 2294

          #5
          Vad menar du Janne Är kampanjen fejk?
          Diskussällskapet
          www.diskusforum.se

          Kommentar

          • Janne E
            Användare
            • april 2002
            • 382

            #6
            Nej, det tror jag inte... jag tror att vissa som står bakom och stödjer projektet försöker skaffa sig goodwill så de kan visa att de bryr sig och fortsätta med att förstöra regnskogen på annat håll. Övre Rio xingu har ingen regnskog kvar förutom reservatet för urbefolkningen, det är redan skövlat... genom att stödja detta projekt kan de med "gott samvete" skövla någon annanstans och samtidigt påvisa att de värnar om sin natur, business as usual... med andra ord de försöker skaffa sig en bättre image.

            Janne

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • februari 2003
              • 2695

              #7
              Det som gör mig fundersam, förutom placeringen, är att projektet inte identifierar några hot. Det är bara en massa om att hjälpa ursprungsbefolkningen, men ingenting om mot vad. I alla fall hittar jag ingenting om vad det är projektet hoppas uppnå, eller hur de tänkt sig att uppnå det.

              Jag såg ett meddelande tidigare om att 1.5 miljarder avsatts för "mitigation efforts", dvs projekt som ska minska skadeverkningarna för lokalbefolkningen av Belo Monte dammen, och kanske inte alla initiativ som poppar upp för att få del av pengarna är lika välgenomtänkta.
              Senast redigerad av Mike_Noren; 27 mars 2010, 10:38. Anledning: dolph lundgren

              Kommentar

              • Janne E
                Användare
                • april 2002
                • 382

                #8
                Ja, det är mycket pengar (tror det är i dollar också) som ska användas för att minska skadeverkningarna... men du menar att det finns folk som vill roffa åt sig lite utav kakan?

                Jag tycker det är väldigt märkligt att man vill ha med en sådan ökänd person i den här typen utav projekt, om han vore seriös så kan han finansiera det här projektet med de pengar han har i fickan... han är multimiljardär i dollar och styr hela handeln med soja i Brasilien, finns nog ingen som skövlat så mycket som han på så kort tid.


                Janne

                Kommentar

                Arbetssätt...