Biobollar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ducce
    Användare
    • november 2009
    • 360

    Biobollar!

    Biobollar i filter.
    Ju mer jag läser snurrigare blir det.
    Man skall ha dem först som grovfilter - nästa ställe man läser så skall man ha dem som "slutstation" för att samla nitrifikationsbakterier. Nu när jag hadde allt tömt och tvättade rent så tänkte jag - ahh då stoppar jag i dem överst i filtermodulen så kan de fungera där som ett bakteriefiler - men de j-a:arna ligger bara och skvulpar i ytan ovanpå pumpen.

    Har ett 300l hörnakvarium med en BTN modul i bakre hörnet, filtervolym ca.8l varav 2l biobollar sådana här http://www.pwss.nu/product.php?produ...at=1187&page=1 och resten filtermatta i kuber och en Enheim compact1000.

    Någon som har erfarenhet av detta och kan råda var de går bäst nytta, först eller sist.

    /Robert
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #2
    Först i vattenflödet. Detta för att där är vattnet syrerikast och där trivs bakterierna bäst.
    Dom blir inte nämnvärt igenkläggade av smutsen uten den passerar förbi o hamnar i filtermattorna, där den kostar syre vi nedbrytningen. Vilket ger betydligt sämre vatten för bakterietillväxt efter mattorna. Därför makaroner/biobollar först.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #3
      De gör samma nytta överallt: de ger en slät, hal, yta för bakterier att växa på, och eftersom ytan är slät och hal så kan bakteriemattan inte bli så tjock att den slutar vara effektiv på att rena (för då halkar bakteriemattan av). Att de flyter spelar ingen roll, de funkar inte genom att "filtrera ut" saker utan ger uteslutande en plats för bakterier att växa.

      Du kan betrakta biobollar som extremt grovporig filtermatta. De är egentligen avsedda att vara ensamt filtermedium, eventuellt ihop med ett mekaniskt förfilter.

      Enda risken är om de hamnar i en så oerhört skitig miljö (t.ex. med mängder med trådalger) att de sätter igen, då slutar de fungera, annars kan du sätta dem där du vill.

      Kommentar

      • Alexander Ylipää
        Användare
        • oktober 2003
        • 3615

        #4
        Väldigt givande svar Mike, tack för det!
        Mvh Alex

        Kommentar

        • Ducce
          Användare
          • november 2009
          • 360

          #5
          Tackar för svaren.

          Då skulle man kanske stoppa i mer bollar och bara köra filtermattan som grovfilter.

          Kommentar

          Arbetssätt...