kolfilter på invatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias Nilsson
    Användare
    • april 2002
    • 467

    kolfilter på invatten?

    Funderar lite på att sätta ett kolfilter på min vattenbytarlina, har haft en del konstigheter i karet och kolfilter kan ju vara bra på alla möjliga sätt, min tanke är att helt enkelt ha ett kolfilter i vaskskåpet kopplat på slangen till karet. Men om man sätter ett clas Olsson kolfilter på slangen "hinner" det ha effekt på vattnet? Eller kan koppla det i slinga eller serie för att få bättre effekt? Har ju bara ett kar så det blir ju inga större volymer som byts så ur det perspektivet måste det ju räcka med ett förutsatt att det isåfall hinner ha effekt och suga åt sig kloramin, klor och allt annat det nu tar upp.... Hur ofta måste man byta kol i ett sånt filter?
    Mvh
    Mattias

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646
  • Andreas Åkerblad
    Användare
    • december 2009
    • 56

    #2
    Jag har kopplat ett kolfilter (vet inte märket) direkt mellan kranen och slangen till karet. Filterpatronen är den "packade" sorten som skall ha lite längre livslängd och jag byter den var 6:e månad (har också bara ett kar på 720 l). Svårt att säga om det hälper eller inte men det gör väl i varje fall ingen skada, jag ser det som en billig försäkring. Vi bor dessutom i ett nybyggt hus med kopparrör så jag hoppas att det kanske tar en del av kopparn med (även om aktivt kol inte är 100% för detta)
    Andreas

    Kommentar

    • Mats
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 804

      #3
      Hej.
      Gå in på min Zoonen så får du lite fakta om kolfilterpriser.Det har varit uppe många gånger här om kolfilter så sök lite på ciklid .
      mvh Mats
      http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

      Kommentar

      • Mattias Nilsson
        Användare
        • april 2002
        • 467

        #4
        Ursprungligen postat av Andreas Åkerblad
        Jag har kopplat ett kolfilter (vet inte märket) direkt mellan kranen och slangen till karet. Filterpatronen är den "packade" sorten som skall ha lite längre livslängd och jag byter den var 6:e månad (har också bara ett kar på 720 l). Svårt att säga om det hälper eller inte men det gör väl i varje fall ingen skada, jag ser det som en billig försäkring. Vi bor dessutom i ett nybyggt hus med kopparrör så jag hoppas att det kanske tar en del av kopparn med (även om aktivt kol inte är 100% för detta)
        precis så jag tänker, mina problem kom när jag flyttade till samma kommun som du bor i förra året.... Det kan ju bero på andra saker, men som du skriver är det ju en ganska billig försäkring.
        Mvh
        Mattias

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

        Kommentar

        • Mattias Nilsson
          Användare
          • april 2002
          • 467

          #5
          Ursprungligen postat av Mats
          Hej.
          Gå in på min Zoonen så får du lite fakta om kolfilterpriser.Det har varit uppe många gånger här om kolfilter så sök lite på ciklid .
          mvh Mats

          tack för tipset
          Mvh
          Mattias

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

          Kommentar

          • Andreas Åkerblad
            Användare
            • december 2009
            • 56

            #6
            Jag köpte mitt filter på Alfa Vattenfilter AB. Industrigatan, i Höör. ca 500 spänn inklusive filterpatron och kopplingar
            Andreas

            Kommentar

            • cf.akvarielagret
              Användare
              • april 2002
              • 5028

              #7
              Jag tror att kolfilter till kranvattnet är ganska marginellt.
              fungerar säkert ganska bra första dagarna men, det aktiva försvinner nog efter ett par veckor,
              finns det någon mätbar studie som är opartisk som man kan leta efter
              annars är det nog inte bättre än vad folk tror.
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor
              jag frågade hur stor ? inget svar
              han kanske behövde låna toaletten

              Kommentar

              Arbetssätt...