Vilken pump !?...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mj86
    Användare
    • mars 2010
    • 12

    Vilken pump !?...



    Jag har fyllt i ett 312 liters kar som jag nyligen köpt, tänkt att jag ska ha malawi ciklider i det.

    Jag köpte ett beg kar som va fint ! Fick två medföljande pumpar

    Ett ytter filter "Fluval 303" och ett innerfilter "EHEIM PowerLine 2252 - 1200 "

    Just nu har jag bara innerfilter igång satt, men tyvär så virvlar det runt all min sand....

    trotts att ublåset är precis under ytan så är det sån fart att sanden inte alls ligger still...
    kan man ens göra något åt detta ?


    skulle ytterfiltret räcka ?
    kanske inte blir tillräckligt med cirkulation i vattnet av det ?



    Mvh Malin
    Malin
  • tege
    Användare
    • februari 2005
    • 2753

    #2
    Du kan ju alltid prova att skruva bort själva utblåset, sen är det bra om du lutar pumpen så strålen riktas upp mot ytan.
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

    Kommentar

    • Markus_A
      Användare
      • december 2005
      • 418

      #3
      Jag hade absolut använt båda pumpar! Gör som Tege föreslår, eller sätt på tex. en diffusor eller ett strilrör.

      Kommentar

      • mj86
        Användare
        • mars 2010
        • 12

        #4
        Okej jag ska prova, i morse när ja kom upp va sanden uppe på alla stenar istället för under rätt drygt.... en himmla kraft i det där... Sen köpte jag silicon Universal som stod att det va till för akvarier.... men sen läste jag att det va Anti mögel i det ... och här har jag läst att man absolut inte ska ha det i.... :/
        Malin

        Kommentar

        • mj86
          Användare
          • mars 2010
          • 12

          #5
          Jag bytte ut utblåset till ett annat jag fick med, en transparent med som man kan koppla en luftslang på ... tror att det kan va bättre, är iaf mindre hål i utblåset... hoppas ni förstår vad jag "yrar" om haha : )
          Malin

          Kommentar

          • pny
            Användare
            • april 2002
            • 210

            #6
            Om det är nytvättad sand så yr den mindre när den fått lite biofilm på sig. Det blir snart bättre av sig självt med andra ord.
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWiki

            Kommentar

            • mj86
              Användare
              • mars 2010
              • 12

              #7
              Den har legat i två dagar... men hittade en grej med allt småplock jag fick med, har iingen aning om vad alla små saker ska vara till , men en sak passade till utblåset och riktar vattnet uppåt =) Får se om det blir bättre med det !
              Malin

              Kommentar

              Arbetssätt...