Thorichtys Ellioti - hur göra bäst?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Botia
    Användare
    • juni 2009
    • 63

    Thorichtys Ellioti - hur göra bäst?

    Hej
    Jag har ett kar som är 150 cm långt som jag för en vecka sen skaffade 8 Elliotisar till, de är ca 7-8 cm. Det verkar som att det är 3 starka par (snott varsin del av karet) och antingen är de 2 sista samma kön eller ett svagare par - ser inte könsskillnad på dem.

    Grejen är att paret i mitten (karet har de delat i 3...) har redan lagt rom och honan är nu riktigt starkt svartfärgad i lodräta ränder - snyggt. Iallafall är det hon som lagt rommen ;-) Hon la dem igårkväll så jag åfr se om det blir nåt av dem

    Nå - finns det någon vänlig själ som kan svara på följande fråga då; de två sista som mest bara får vara i översta skiktet av karet - de blir bortjagade av mittenparet och av de två till höger så kvar blir då ytskiktet..... såg detta idag, det har nog accelerat då de var mer sams igår..

    Dock ser jag nu inte på dem cilket kön det är på de båda. KAN jag ha de två i mitt 220 liters kar med 8 botia histrionicor? Fullvuxna samt 10 puntius filamentosus som är i samma storlek som ellisarna? Tyvärr har jag 5-6 ancistrusyngel i det karet också (överlevt botiorna ja :-)) och de är snabba som fan men bara kanske 2 cm....

    Eller klarar de sig i "ciklidkaret" till imorgon så får jag åka till "tropakvarie" med dem? Tycker det känns sorgligt att lämna tillbaka dem men vill inte att de ska vara utstötta då de också har rätt till en egen plats ;-) Normalt har man ju kanske inte ciklider med andra fiskar men skulle de funka med ovanstående ?
    Antar att jag är ute och cyklar och tropakv är ju öppet imorgon men vill gärna höra vad någon annan har att säga om dem - ellisarna alltså

    Mvh Botia
  • jarinen
    Användare
    • april 2003
    • 1888

    #2
    Jag skulle låta dom vara ett tag o se, blir de slaktade måste de ju flyttas men jag tror inte det blir aktuellt. Det kan ändå vara en fördel att ha dessa så kallade "utstötta" så länge de inte far illa på riktigt. Tycker mig ha sett att ju mer konkurrenter det är att hålla reda på dess mer sammansvetsade och lekvilliga blir par. Därav mitt uttryck jag brukar använda "en CA ciklid behöver nån att hata för att verkligen trivas", konkurrens är bra, innebär ibland att några individer får gå i pausläge under leken så att säga.

    Jag skulle avvakta i möjligaste mån några lekar o se hur det utvecklar sig, 2 par + opponenter borde kunna funka i 1,5 meter.


    Mvh Jari

    Kommentar

    • Botia
      Användare
      • juni 2009
      • 63

      #3
      Ursprungligen postat av jarinen
      Jag skulle låta dom vara ett tag o se, blir de slaktade måste de ju flyttas men jag tror inte det blir aktuellt. Det kan ändå vara en fördel att ha dessa så kallade "utstötta" så länge de inte far illa på riktigt. Tycker mig ha sett att ju mer konkurrenter det är att hålla reda på dess mer sammansvetsade och lekvilliga blir par. Därav mitt uttryck jag brukar använda "en CA ciklid behöver nån att hata för att verkligen trivas", konkurrens är bra, innebär ibland att några individer får gå i pausläge under leken så att säga.

      Jag skulle avvakta i möjligaste mån några lekar o se hur det utvecklar sig, 2 par + opponenter borde kunna funka i 1,5 meter.
      Mvh Jari
      Puh, tack för svar- jag blev lite orolig (inte så lite heller) De är inte direkt fysiska mot dem än men de gör utfall. Ibland har de "puttat" till dem men än sålänge har det inte varit nåt mer. Står jag ut med det så får de vara - annars åker de tillbaka - en är väl inte kärring för inte

      Kommentar

      • sleepy
        Användare
        • augusti 2004
        • 294

        #4
        Har inte koll på något med den arten...

        Men i vanliga fall kan just det lösas ifall man har yttligare någon annan fisk i akvariet, men i ett bra antal så man sprider ut anfallen.
        Även ifall fisken är bara fixirad på sina egna artfränder brukar detta hjälpa då fiskarna har lite mer o ha koll på och där av inte ser sina egna så ofta....

        Jag håller med ovanstånde låt dom vara kvar i tanken ett tag till, klart de inte kul för dom 2 stackarna. Men har du lite tur så kanske dom får plats så småningom.
        Senast redigerad av sleepy; 17 mars 2010, 20:40.
        Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
        http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

        Kommentar

        • Banderad
          Användare
          • februari 2006
          • 3479

          #5
          Ursprungligen postat av Botia
          Hej
          Jag har ett kar som är 150 cm långt som jag för en vecka sen skaffade 8 Elliotisar till, de är ca 7-8 cm. Det verkar som att det är 3 starka par (snott varsin del av karet) och antingen är de 2 sista samma kön eller ett svagare par - ser inte könsskillnad på dem.

          Grejen är att paret i mitten (karet har de delat i 3...) har redan lagt rom och honan är nu riktigt starkt svartfärgad i lodräta ränder - snyggt. Iallafall är det hon som lagt rommen ;-) Hon la dem igårkväll så jag åfr se om det blir nåt av dem

          Nå - finns det någon vänlig själ som kan svara på följande fråga då; de två sista som mest bara får vara i översta skiktet av karet - de blir bortjagade av mittenparet och av de två till höger så kvar blir då ytskiktet..... såg detta idag, det har nog accelerat då de var mer sams igår..

          Dock ser jag nu inte på dem cilket kön det är på de båda. KAN jag ha de två i mitt 220 liters kar med 8 botia histrionicor? Fullvuxna samt 10 puntius filamentosus som är i samma storlek som ellisarna? Tyvärr har jag 5-6 ancistrusyngel i det karet också (överlevt botiorna ja :-)) och de är snabba som fan men bara kanske 2 cm....

          Eller klarar de sig i "ciklidkaret" till imorgon så får jag åka till "tropakvarie" med dem? Tycker det känns sorgligt att lämna tillbaka dem men vill inte att de ska vara utstötta då de också har rätt till en egen plats ;-) Normalt har man ju kanske inte ciklider med andra fiskar men skulle de funka med ovanstående ?
          Antar att jag är ute och cyklar och tropakv är ju öppet imorgon men vill gärna höra vad någon annan har att säga om dem - ellisarna alltså

          Mvh Botia
          Jag hade två lekande par samt två bonushonor i ett 222-liters kar i över ett år utan några problem. Några gånger vallade båda paren yngel samtidigt. Så här fungerade utan några problem. Viktigt är dock att inreda så att fiskarna har mycket gömställen (stenar, rötter m.m).

          /Jocke

          /Jocke

          Kommentar

          • Botia
            Användare
            • juni 2009
            • 63

            #6
            Tack för alla svar! Känns alltid skönt att höra andras åsikter också ibland. De två får gå kvar ett litet tag till så får jag se om det löser sig - annars får de flytta. Är ju lite blödig då, så jag vill att de har det bra.

            Mina par är himla söta också. Ibland står de två och två mot varann och gungar fram och tillbaka.... men de rör inte varann utan det är kanske 5-10 cm mellan dem. Jagh ar försökt intreda med måånga gömmor och väntar ytterligare på lite inredning som jag beställt - men de tog fasen så lång leveranstid på sig (10 dgr innan de ens behandlade order) men nu ska den vara på väg.

            Funderar på att flytta på Malte, gibbicepsen, han är lite över 20 cm och tar ju en del markyta också så jag har velat "spara lite" till honom/henne. Kanske han får flytta till nytt hem om någon kan ta emot den (med stooort kar -annars får det vara) Han har ju en favoritbro som han gillar att vila under så den ska med isåfall!

            Men annars har de stenar, rötter och kruka än sålänge :-) Men har bla köpt ett "berg" som man kan simma in i - gillar de den inte så får det gå till svartvattensakvariet (L177or och fjärilar samt ancistrus där) och så får ellisarna nöja sig med det andra :-) men de får första tjing :-)

            Kommentar

            Arbetssätt...