Co2 tub,men resten då...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Galne-Gurra
    Användare
    • mars 2009
    • 7

    Co2 tub,men resten då...

    Igår hämtade jag min utrangerade Co2 släckare,som skall bli grunden till min Co2 anläggning till 540 liters baljan.
    Så nu behöver jag tips om var jag kan köpa regulator,magnetventil och nipplar till bra pris.
    Tänker försöka att hitta billigare prylar än dom färdiga kiten som finns för 2000-3000kr till akvarier.
    Har för mig att jag läst på något akvarie forum att någon körde med regulator från Biltema/Jula,men jag kan ha fel.
    Någon som vet om det går att köra med regulator från O2 eller acetylentub?
    Den tub jag har nu är full,går det att använda gasen innan jag tar av handtaget och röret i tuben?
    Ska jag köra Co2 genom ytterfiltret AM-TOP 3338 eller genom innerfiltret Eheim 2252?
    Behöver man special slang eller kan man ha vanlig slang som till gas svetsen?
    1st 540 liters
    1st 530 liters (långtids projekt)
    1st 325 liters
    1st 250 liters projekt kar
    Fruns
    1st 69 liters
    1st 63 liters
    1st 30 liters
    Dotterns
    1st 180 liters
  • Nilsrolf
    Användare
    • december 2007
    • 41

    #2
    Mitt har jag köpt privat samt via Zookompaniet Gbg. Tidigare arbetade en växtakvaist där (känd som Brams tror jag?), de kan en del. Annars köper många vet från tyskland via internet. En del kör via filtren, jag har aldrig testat det. På Zoppet finns många bra trådar om detta, på Plantswap antagligen fler.

    Kommentar

    • Nilsrolf
      Användare
      • december 2007
      • 41

      #3
      Ursprungligen postat av Galne-Gurra
      Behöver man special slang eller kan man ha vanlig slang som till gas svetsen?
      Skall vara särskild, kan inte de olika typerna, sedan backventilen, men där råder olika meningar om de som finns om de är för co2 eller inte.

      Kommentar

      • Joakim E
        Användare
        • februari 2010
        • 128

        #4
        Hej
        En tokig fråga kanske men... co2 i akvarium??? varfördå, det finns ju bevisligen för mycket av det på vår planet så varför producera mera?? ta det ur luften i stället o tryck ner skiten i burken om ni behöver det... provocerande??? njaaa.. kanske men jag hoppas ni förstår min vinkling av det hela
        Jocke Eriksson
        SA/CA 250liter, 720liter & yngelkar 64lit

        Kommentar

        • polle
          Användare
          • maj 2008
          • 197

          #5
          Ursprungligen postat av Joakim E
          Hej
          En tokig fråga kanske men... co2 i akvarium??? varfördå, det finns ju bevisligen för mycket av det på vår planet så varför producera mera?? ta det ur luften i stället o tryck ner skiten i burken om ni behöver det... provocerande??? njaaa.. kanske men jag hoppas ni förstår min vinkling av det hela
          Just precis, du tar överskotts-co2 och löser i vattnet.
          Du omvandlar koldioxiden till växtmassa som du kan torka och elda i kaminen.
          Win-win som det heter nuförtiden.
          Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.

          Kommentar

          • Galne-Gurra
            Användare
            • mars 2009
            • 7

            #6
            Yeah,recycling
            1st 540 liters
            1st 530 liters (långtids projekt)
            1st 325 liters
            1st 250 liters projekt kar
            Fruns
            1st 69 liters
            1st 63 liters
            1st 30 liters
            Dotterns
            1st 180 liters

            Kommentar

            Arbetssätt...