Ciklidbladet 1 & 2/2010 Konstruktiv positiv och negativ kritik

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    Ciklidbladet 1 & 2/2010 Konstruktiv positiv och negativ kritik

    Hej alla medlemmar

    Hjälp gärna till med att göra CB bättre genom att komma med konstruktiv positiv och negativ kritik.

    Ren diskussion av innehållet t ex diskussion med författarna och frågor angående innehållet gör vi i en andra trådar:

    CB 1/2010: http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=62239

    CB 2/2010: http://www.ciklid.org/forum/showthre...058#post810058
    Senast redigerad av Ola Svensson; 07 juni 2010, 18:48.
    Med vänliga hälsningar

    Ola
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • oktober 2003
    • 3615

    #2
    Kanonbra artikel om LED belysning!
    Mvh Alex

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • april 2002
      • 4619

      #3
      Framsidan med Görans hästnosfoto och baksidan med Akvarielagrets annons var bäst. Skall dock sägas att jag inte hunnit läsa alla artiklar ännu.

      Kommentar

      • Engelholm Audio
        Användare
        • augusti 2009
        • 366

        #4
        Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
        Kanonbra artikel om LED belysning!
        Ursprungligen postat av chas
        Japp! Så nu blir det till o bygga LED om det får plats mellan mina andra projekt
        Tack Chas och Alexander! Kul att det uppskattas!
        Vänliga hälsningar, Pär!
        CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
        Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

        Kommentar

        • jarinen
          Användare
          • april 2003
          • 1888

          #5
          Konceptet ciklidbladet, hur den är utformad och innehållsmässigt fördelad när det gäller typ av artiklar osså vidare, tycker jag är nästintill fulländad idagsläget.

          Mycket bra jobb!


          Mvh Jari

          Kommentar

          • Barracudan
            Användare
            • april 2005
            • 453

            #6
            Lite besviken på hästnosartickeln.

            Hade sett fram emot en riktigt bra "så här håller du och odlar hästnosarartickel" men när jag i princip tror att inledningen är avklarad och vänder blad, då är artickeln slut????

            Sedan tvekar jag på om Spathodus marlieri är bipaternal munruvare?

            Geophagusartickeln bådar dock gott, spar den tills ikväll när barnen lagt sig.
            Frontosamarkus

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Ursprungligen postat av Barracudan
              Lite besviken på hästnosartickeln.

              Hade sett fram emot en riktigt bra "så här håller du och odlar hästnosarartickel" men när jag i princip tror att inledningen är avklarad och vänder blad, då är artickeln slut????

              Sedan tvekar jag på om Spathodus marlieri är bipaternal munruvare?
              Jag har ju ha en "huvudartikel" till omslagsfotot, en idé som jag hårdnackat ska följa under min tid som redaktör. Den här gången håller jag med om att det blev lite falsk marknadsföring, men samtidigt är det ju två hästnosartiklar. "Huvudartiklarna" är snarare LED, Geophagus sp. "red head tapajos" eller Ciklidstämman.

              Vi har ju tidigare diskuterat omslaget och jag ser CB som främst en tidning för medlemmarna och att den därför får vara så snygg som möjligt. Det enda som skvallrar om innehållet är omslaget och jag vill att när man börjar bläddra ska detta vara det första man möts av. Jag funderar på att ha en lista med de största artiklarna, kanske till och med småfoton också. Då liknar den andra tidningar i tidningsstället och inte en bok. Vad säger ni?
              Senast redigerad av Ola Svensson; 08 juni 2010, 09:58.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #8
                Gillade också artikeln om LED. Blir månne något sådant framöver. Kanske skulle försöka få in något om alla nya LED som kommer också? Såg en del skoj nere i Nürnberg. Det finns t ex LED-rör som kan kopplas in i en vanlig T8-ramp (om man tar bort glimtändaren). Såg dock en varning om dem också, de kan tydligen läcka ström på något sätt. Vet inte om det gäller alla varianter. Fanns även LED-lampor som kan kopplas in i vanlig E27-sockel.

                Någon som följer LED bättre än jag och som känner sig manad?

                I övrigt tycker jag detta nummer var bra, ur många aspekter.

                Hilsen,

                /P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • oaken
                  Användare
                  • januari 2008
                  • 269

                  #9
                  Tyckte också hästnosartikeln var lite kort, snygga bilder dock. Tyckte LED-artikeln var väldigt bra men en grej jag saknade var helbilder på akvariet. Visst man förstår ju på ett ungefär hur det skulle se ut men det hade varit trevligt att se.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4619

                    #10
                    Som vanligt ett bra nummer.

                    Lite extra kul tyckte jag bokrecensionen om Arne Jernelövs bok var - den får jag se till att köpa för jag antar att det är samme person som var revisor i NCS under rätt många år (borde det inte ha angetts i recensionen), eller?

                    Saknar också en artikel från världens stösrta Zoofackmässa - Interzoo.

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Saknar också en artikel från världens stösrta Zoofackmässa - Interzoo.
                      Till att börja med skulle inte en artikel hinna in. Ciklidbladet hade skickats till tryckeriet en vecka innan mässan började. En artikel om mässan är alltså aktuell först i nästa nummer.

                      Någon ska ju skriva artikeln också. Det bästa är om det sker spontant, men annars kan en uppmaning till mig att rota fram en författare också funka (nu kanske jag redan fått en sådan och glömt bort det). Jag tar helt klart gärna mot fler artiklar från dessa möten, och jag tycker nog att artikeln på Zoopet skulle kunna tryckas i CB mer eller mindre oredigerad, men med 10-20 väl valda foton. Det är inte samma sak i tryck och jag tvivlar på att så många skulle läst den innan.
                      Senast redigerad av Ola Svensson; 08 juni 2010, 13:48.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4619

                        #12
                        Ursprungligen postat av Ola Svensson
                        Till att börja med skulle inte en artikel hinna in. Ciklidbladet hade skickats till tryckeriet en vecka innan mässan började. En artikel om mässan är alltså aktuell först i nästa nummer.
                        Kan ligga något i din synpunkt (även om det nu inte var 1 vecka utan en dag)
                        Tiden går fort nu på våren och det känns riktigt inaktuellt (även om artikeln i sig var bra) att nu läsa en artikel från Ciklidstämman (men de som inte var där, tycker kanske annorlunda)

                        Någon ska ju skriva artikeln också. Det bästa är om det sker spontant
                        Tror nog trots allt att det är bättre om någon får till uppgift i förväg att göra det - mässan är ju så jäkla stor så man behöver anteckna om man skall skriva en artikel efteråt.

                        och jag tycker nog att artikeln på Zoopet skulle kunna tryckas i CB mer eller mindre oredigerad, men med 10-20 väl valda foton
                        OK - för min del, även om jag nog tycker att en webbartikel skriver man på ett annat sätt än en tidskriftartikel och dessutom tycker ju jag att det är roligare att läsa andras artiklar
                        Sedan är det självklart alltid OK att använda mina foton i CB

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Tror nog trots allt att det är bättre om någon får till uppgift i förväg att göra det - mässan är ju så jäkla stor så man behöver anteckna om man skall skriva en artikel efteråt.
                          Självklart! Det jag menar är att det bästa är om någon som ska på ett möte frågar om jag är intresserad av en artikel! Om man själv inte kan/vill skriva är det bra om det påpekas för mig att jag före motet borde rota rätt på någon som kan skriva en rapport.

                          Sedan åker ju inte alltid personen på mötet och jag glömde bort att fixa en ersättare när detta hände på Duisburg . Ibland kommer inte den utlovade rapporten in, och då är det inte mycket att göra.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • chas
                            Användare
                            • augusti 2009
                            • 304

                            #14
                            Jag vill framföra ett tack till Larry för artikeln ang vattenbytartips. Att man inte kommit på det själv. Har till och med en vp rör böjare hemma.
                            Annars ett bra nummer. Blev som nån annan lite besviken på hästnos artikeln. Trodde det skulle vara mer.
                            Samt tack Engelholm Audio för LED artikeln. Bra bilder och lätt text. Hoppas jag kommer igång med ett projekt. Drygt bara o behöva beställa från tyskland. Kanske finns så man kan beställa från Sverige?
                            Christian
                            http://naistick.wix.com/photo

                            Kommentar

                            • Engelholm Audio
                              Användare
                              • augusti 2009
                              • 366

                              #15
                              Ursprungligen postat av chas
                              Jag vill framföra ett tack till Larry för artikeln ang vattenbytartips. Att man inte kommit på det själv. Har till och med en vp rör böjare hemma.
                              Annars ett bra nummer. Blev som nån annan lite besviken på hästnos artikeln. Trodde det skulle vara mer.
                              Samt tack Engelholm Audio för LED artikeln. Bra bilder och lätt text. Hoppas jag kommer igång med ett projekt. Drygt bara o behöva beställa från tyskland. Kanske finns så man kan beställa från Sverige?
                              Christian
                              Tack Chas!

                              Att beställa från Tyskland innebar inga problem alls för mig. Sidan är på engelska och allt upplevdes väldigt smidigt.
                              Vänliga hälsningar, Pär!
                              CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
                              Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...