Hjälp till att försvenska FishBase!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    Ursprungligen postat av Beast
    Hmm inte blå? Alla jag har/haft blir väldigt blåa tycker jag, särskillt om man jämför med den vanliga Zebran.
    Jag har ingen aning om hur den Amatitlania nigrofasciata ser ut i naturen efter att de splittrades upp i en massa arter. Det finns arter som är kolsvarta vi utparning och lek men bandade när de sköter yngel t ex. Bilden på nigrofasciatum på www.cichlidae.com är en spritfisk. http://www.cichlidae.com/gallery/genus.php?id=58

    Honduras red point är ju bara en population av en art med utbredning över flera länder. Fast visst, Amatitlania. sp. "Xiloa" är kanske inte ens samma art, men på samma sätt som akvarister härlett HRP till siguia har andra härlett den i Xiloa till siquia. www.cichlidae.com har HRP som en obeskriven art och bilden på siquia visar en inte blå fisk som är identisk med de jag har http://www.cichlidae.com/gallery/genus.php?id=58
    Senast redigerad av Ola Svensson; 05 april 2010, 11:07.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Jag har ingen aning om hur den Amatitlania nigrofasciata ser ut i naturen efter att de splittrades upp i en massa arter.
      Jag har sett bilder på mycket avvikande populationer. Jag har tillochmed sett bilder på en gul variant - men då kommer vi till frågan om vilken art det egentligen är.

      När Schmitter & Soto reviderade släktet Archocentrus så använde de -hur ska jag uttrycka det diplomatiskt- svåra karaktärer för artdiagnoserna, framförallt la de stor vikt på hur lång tarm fisken hade, hur den ligger vikt inuti fisken, samt ifall peritoneum inuti bukhålan var pigmenterad. Jag vet att folk försökt reda ut röran, men betydande osäkerhet kvarstår.

      Det är beklagligt, men inte nåt vi kan eller behöver lösa. "Blå sebracichlid" är ett acceptabelt namn på Honduran Red Point, med lite tur är HRP en Amatitlania siquia, och att vissa andra populationer inte är lika blå får vi helt enkelt ta.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        Ursprungligen postat av Mike_Noren
        "Blå sebracichlid" är ett acceptabelt namn på Honduran Red Point, med lite tur är HRP en Amatitlania siquia, och att vissa andra populationer inte är lika blå får vi helt enkelt ta.
        Jag har som sagt skrivit att Blå zebraciklid är ett bra namn på Amatitlania siquia trots att populationer troligen inte är blå.

        (En liten fråga. Vad händer om någon beskriver HRP som låt oss säga Amatitlania azurea. Skulle "Blå zebraciklid" kunna följa med, eller sitter det för alltid på siquia? Likartat gäller t ex fiskarna som alla kallar röd juvelciklid som Anton inte tror är lifalii utan bimaculatus om jag inte minns fel)
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • februari 2003
          • 2695

          Ursprungligen postat av Ola Svensson
          (En liten fråga. Vad händer om någon beskriver HRP som låt oss säga Amatitlania azurea. Skulle "Blå zebraciklid" kunna följa med, eller sitter det för alltid på siquia? Likartat gäller t ex fiskarna som alla kallar röd juvelciklid som Anton inte tror är lifalii utan bimaculatus om jag inte minns fel)
          Det finns ingen regel, men att döma av vad som hänt vid tidigare förväxlingar (t.ex. Apistogramma borelli & Apistogramma pertensis) och hur trögt det varit att om-associera ett svenskt namn med ett annat vetenskapligt namn (t.ex. Röd cichlid Hemichromis guttatus istället för Hemichromis bimaculatus) så följer det svenska namnet med det vetenskapliga namnet, det följer inte med arten (om du förstår hur jag menar).

          Vad gäller Hemichromis så är det ett moras. Jag skrev först en lång utläggning men ångrade mig för att det är ett sidospår, men kontentan är att jag gott kan tänka mig att det som kallas lifalili egentligen är den riktiga bimaculatus, men att det för närvarande helt enkelt inte är möjligt att identifiera vissa arter i bimaculatus-gruppen.
          Senast redigerad av Mike_Noren; 05 april 2010, 16:19.

          Kommentar

          • Ove Planstedt
            NCS Medlem
            • maj 2006
            • 1816

            Ursprungligen postat av Mike_Noren
            Jag har sett bilder på mycket avvikande populationer. Jag har tillochmed sett bilder på en gul variant - men då kommer vi till frågan om vilken art det egentligen är.

            När Schmitter & Soto reviderade släktet Archocentrus så använde de -hur ska jag uttrycka det diplomatiskt- svåra karaktärer för artdiagnoserna, framförallt la de stor vikt på hur lång tarm fisken hade, hur den ligger vikt inuti fisken, samt ifall peritoneum inuti bukhålan var pigmenterad. Jag vet att folk försökt reda ut röran, men betydande osäkerhet kvarstår.
            Inte helt lätt att artbestämma med andra ord, i alla fall om man vill ha fisken levande.

            Jeff Rapps har haft Vf leucistic "Honduran red point" på sin lista, så det är nog inte omöjligt att det även finns Elfenbens/gula varianter av Zebracikliden i det vilda.

            Kommentar

            • Ove Planstedt
              NCS Medlem
              • maj 2006
              • 1816

              Hur går det med projektet?
              Är det någon ide att komma med fler förslag eller är allt klart?

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                Pågår något jobb här? Något som kan påverka vårat artregister?
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2695

                  Det var jag som höll i det, och mitt vikariat upphörde innan projektet avslutades. Det var sagt att min tjänst skulle utlysas, men så blev det inte, så jag jobbar nu åt Statens Maritima Museer. För närvarande består Fishbase Sverige endast av en halvtidstjänst som hinner med bara det allra nödvändigaste, och dit räknas inte att göra en lista över svenska namn.

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    ok, tack för uppdateringen!
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    Arbetssätt...