Ytlevande sällskap till snäckskalslekare 63 l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elinjani
    Användare
    • mars 2009
    • 45

    Ytlevande sällskap till snäckskalslekare 63 l

    Söker sällskap till Similisen.

    Har varit inne på Bilbuk, ytlevande tetror, Endlers guppy och några kilisorter typ
    Lyktögon och Fundulopanchax gardneri, samt mindre neonregnbågar, men det känns som alla fiskar ovan behöver växter för att trivas okej och det har jag inte i.

    Behöver fler idéer, då jag har idétorka. Man blir ju bortskämd av cikliders intressanta beteende, då känns det svårt att hitta någon mer intressant firre att ha i akvariet, men jag kanske missar någon.....
  • RobinH
    Användare
    • augusti 2008
    • 2150

    #2
    Hur stort e karet?
    Cyprichromis-art kan vara ett alternativ.
    CA

    Kommentar

    • elinjani
      Användare
      • mars 2009
      • 45

      #3
      Ursprungligen postat av RobinH
      Hur stort e karet?
      Cyprichromis-art kan vara ett alternativ.
      De är på 63 liter, så det är kanske något litet för Cyprichromis. Han jag köpte av rekomenderade 5 stycken Paracyprichromis nigripinnis, för de var fredliga, lättlekta och anpassningsbara. Ser man på artbeskrivningen skulle de också vara otänkbara.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Ursprungligen postat av elinjani
        De är på 63 liter, så det är kanske något litet för Cyprichromis. Han jag köpte av rekomenderade 5 stycken Paracyprichromis nigripinnis, för de var fredliga, lättlekta och anpassningsbara. Ser man på artbeskrivningen skulle de också vara otänkbara.
        Paracyprichromis tror jag inte på och inte guppy heller men platy kanske. Någon danio funkar nog. Alfaro skulle kunna passa. De större lyktögona tycker jag är knepiga.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • elinjani
          Användare
          • mars 2009
          • 45

          #5
          Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Paracyprichromis tror jag inte på och inte guppy heller men platy kanske. Någon danio funkar nog. Alfaro skulle kunna passa. De större lyktögona tycker jag är knepiga.
          Menar du Alfaro cultratus? På vilket sätt är Lyktögonen knepiga tycker du?

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Ursprungligen postat av elinjani
            Menar du Alfaro cultratus? På vilket sätt är Lyktögonen knepiga tycker du?
            Ja, cultratus. Poropanchax normani är enkel, men för liten. De riskerar att bli mat. Aplocheilichthys spilauchen ska helst ha bräckt vatten men annars är den enkel enligt mig. Har du lite salt samt hårt vatten borde den funka utmärkt. Andra påstår att den är svår. Procatopus aberans och similis har inte jag fått att funka en längre tid. De mår bra och är hur fina som helst och leker men en efter en får vita partier, oftast i nosen, går ner sig och dör. Detta problem verkar de flesta ha. Jag har hört påståendet att det är pga att de stöter mot inredningen. De gånger jag haft dem har akvariet varit 540 liter, men det kan vara för att jag höll dem i neutralt vatten och inrett akvarium med frigolitinredning medan de som lyckas ofta håller dem i helt kala akvarier med surt vatten.

            Danio kyathit rekomenderas om du tycker zebrafisk, blå danio, leoparddanio och prickdanio verkar trista!
            Senast redigerad av Ola Svensson; 01 mars 2010, 09:18.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • elinjani
              Användare
              • mars 2009
              • 45

              #7
              Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Ja, cultratus. Poropanchax normani är enkel, men för liten. De riskerar att bli mat. Aplocheilichthys spilauchen ska helst ha bräckt vatten men annars är den enkel enligt mig. Har du lite salt samt hårt vatten borde den funka utmärkt. Andra påstår att den är svår. Procatopus aberans och similis har inte jag fått att funka en längre tid. De mår bra och är hur fina som helst och leker men en efter en får vita partier, oftast i nosen, går ner sig och dör. Detta problem verkar de flesta ha. Jag har hört påståendet att det är pga att de stöter mot inredningen. De gånger jag haft dem har akvariet varit 540 liter, men det kan vara för att jag höll dem i neutralt vatten och inrett akvarium med frigolitinredning medan de som lyckas ofta håller dem i helt kala akvarier med surt vatten.

              Danio kyathit rekomenderas om du tycker zebrafisk, blå danio, leoparddanio och prickdanio verkar trista!
              Har absolut ingen erfarenhet av Danio. Hur många skulle man kunna ha i ett 63 liters? 10 stycken? Danio kyathit är fina. Är de vanliga i affärerna? Ska man ha sådana kanske man får fixa till ljuset, så färgerna kommer fram. Fixar Similisen ett sådant ljus?

              Lite synd på Poropanchax normani hade varit kul att pröva, men de kanske ändå varit svåra att få tag på...? Men, hårt vatten har vi, kanske Aplocheilichthys spilauchen kan vara något.

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #8
                Spilauchen är svår att få tag i, men lyckas du är den najs. Rätt tuff firre. Lacustricola pumilus finns etablerad i Sverige och är nästan biotopriktig (finns runt Tanganyika, men inte tillsammans med similis vad jag vet). Blir också tillräckligt stor för att inte bli mat och trivs utmärkt i lite hårdare vatten.

                10 st ytfiskar i 63 liter plus similis låter lite i överkant, 6-7 st tror jag mer på.

                Hilsen,

                /P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                  10 st ytfiskar i 63 liter plus similis låter lite i överkant, 6-7 st tror jag mer på.
                  Det beror ju lite på vad det är för fisk. 10 lyktögon låter mycket, men 10 zebrafiskar tycker jag låter lagom.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • elinjani
                    Användare
                    • mars 2009
                    • 45

                    #10
                    Hur är Lacustricola pumilus i kynnet? Är de lätta att få att leka?

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      #11
                      10 spilauchen blir för häftigt, men 10 pumilus kanske... de blir inte större än zebrafisken. Utan växter hade jag ändå dragit ned på fiskbelastningen, 63 liter är inte stort.

                      Pumilus är rätt tuff. Ser inga problem med att kombinera dem med snäckskalslekare, har själv kört den kombon tidigare. Har inte råkat ut för det själv, men känner folk som hade en "mördarhanne". Han nitade ett bra gäng andra pumilus i samma kar. Ha lite koll på dem så inte någon hanne är sådan.

                      Av de lyktögon jag sett/haft hittills så är det sällan leken som är problemet, de leker lätt under många olika förhållanden (pumilus är verkligt lätt att få att leka). Att få rommen att kläcka samt dra upp ynglen är däremot svårare, de är rätt små. Jmf med similisyngel får du tänka dig ca 1/3-1/5-dels storlek på lyktögon, beroende på art. Av de arter jag fått/sett yngel från, så har de alltid gått precis under ytan, gärna också öppet. Undantaget är en Lacustricola (bukobanus eller kassanjensis, minns inte vilken), en mycket skygg fisk.

                      Med ett knippe hornsärv i karet ökar du chanserna till yngel, likaså att något överlever. Uppgifterna kring om lyktögonföräldrar kalasar på rom/yngel skiljer sig åt, de flesta av de jag haft har gjort det. Har dubbla erfarenheter av Normans, i en del kar har de spontanförökat sig busenkelt, i andra kar har det inte blivit något alls. Hos mig har pumilus enbart gett enstaka yngel i kar med mycket växter, hos andra har det blivit massvis även med mindre växtlighet. Vi pratar iof större kar då, mellan 100-200 liter.

                      Vill du ha yngel på pumilus är det enklaste att mata upp föräldrarna i "standardkaret" och flytta ett par/en trio till ett 10-liters med ett knippe hornsärv i ca en vecka, sedan tillbaks i "standardkaret". Kan vara klokt att förnya stammen med jämna mellanrum, många lyktögon blir inte särdeles gamla. Kör odling av pumilus rätt kallt, 22-23 grader, de hör till de arter där könsfördelningen lätt blir skev.

                      Hilsen,

                      /P
                      Senast redigerad av PatrikMalmo; 02 mars 2010, 09:21.
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • elinjani
                        Användare
                        • mars 2009
                        • 45

                        #12
                        Tack för all input!

                        Kommentar

                        • Museo12
                          Användare
                          • oktober 2005
                          • 153

                          #13
                          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                          10 spilauchen blir för häftigt, men 10 pumilus kanske... de blir inte större än zebrafisken. Utan växter hade jag ändå dragit ned på fiskbelastningen, 63 liter är inte stort.

                          Pumilus är rätt tuff. Ser inga problem med att kombinera dem med snäckskalslekare, har själv kört den kombon tidigare. Har inte råkat ut för det själv, men känner folk som hade en "mördarhanne". Han nitade ett bra gäng andra pumilus i samma kar. Ha lite koll på dem så inte någon hanne är sådan.

                          Av de lyktögon jag sett/haft hittills så är det sällan leken som är problemet, de leker lätt under många olika förhållanden (pumilus är verkligt lätt att få att leka). Att få rommen att kläcka samt dra upp ynglen är däremot svårare, de är rätt små. Jmf med similisyngel får du tänka dig ca 1/3-1/5-dels storlek på lyktögon, beroende på art. Av de arter jag fått/sett yngel från, så har de alltid gått precis under ytan, gärna också öppet. Undantaget är en Lacustricola (bukobanus eller kassanjensis, minns inte vilken), en mycket skygg fisk.

                          Med ett knippe hornsärv i karet ökar du chanserna till yngel, likaså att något överlever. Uppgifterna kring om lyktögonföräldrar kalasar på rom/yngel skiljer sig åt, de flesta av de jag haft har gjort det. Har dubbla erfarenheter av Normans, i en del kar har de spontanförökat sig busenkelt, i andra kar har det inte blivit något alls. Hos mig har pumilus enbart gett enstaka yngel i kar med mycket växter, hos andra har det blivit massvis även med mindre växtlighet. Vi pratar iof större kar då, mellan 100-200 liter.

                          Vill du ha yngel på pumilus är det enklaste att mata upp föräldrarna i "standardkaret" och flytta ett par/en trio till ett 10-liters med ett knippe hornsärv i ca en vecka, sedan tillbaks i "standardkaret". Kan vara klokt att förnya stammen med jämna mellanrum, många lyktögon blir inte särdeles gamla. Kör odling av pumilus rätt kallt, 22-23 grader, de hör till de arter där könsfördelningen lätt blir skev.

                          Hilsen,

                          /P
                          Vad är egentligen skillnaden mellan Poropanchax normani och Lacustricola pumilus förutom storleken? Lek, utseende, beteende, ursprungsbiotop? Hos grossisten heter båda Aplocheilichthys i förnamn är det samma fisk?

                          Jag har ett helt tomt akvarium nu i samma storlek som TS och funderar på ett 10-tal.
                          Senast redigerad av Museo12; 16 mars 2010, 14:03.

                          Kommentar

                          • Mike_Noren
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 2695

                            #14
                            Ursprungligen postat av Museo12
                            Vad är egentligen skillnaden mellan Poropanchax normani och Lacustricola pumilus förutom storleken?
                            Vad är skillnaden mellan platy och svärdbärare? P. normani och L. pumilus är två arter av lyktöga, de är nära släkt och har liknande utseende, krav, och beteende, och bägge har tidigare varit klassifierade i samma släkte, Aplocheilichthys.

                            Däremot är de inte alls ytfiskar, utan rör sig i hela vattenmassan. P. normani funkade bra med snäcklekare för mig, men det var i ett 160-liters med snälla N. brevis/calliurus, i ett så litet kar som 63 liters och med en elak kolonibildare som similis vete f-n.
                            Danio är inte heller ytfiskar, och förmodligen ännu troligare att få stryk.
                            Senast redigerad av Mike_Noren; 16 mars 2010, 21:35.

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 4642

                              #15
                              De leker och beter sig på ungefär samma sätt. Upplever normanni som snällare än pumilus och den blir också mindre som fullvuxen. normanni är dock lätt att förväxla med Micropanchax scheeli, och den blir större. Alla lyktögon hette tidigare Aplocheilichtys, och det namnet hänger med trots revideringar. Bör vara samma fisk om artnamnet är samma, men reservation för att grossisterna inte alltid har koll på vad de säljer.

                              För skillnader i utseende får du googla. Biotoper - vad jag vet kommer normanni från västafrika medan pumilus finns runt Tanganyikasjön. De lever troligen i mycket liknande biotoper i naturen.

                              Sant, de hör inte till de äkta ytfiskarna men hos mig föredrar de övre delen av akvariet, från mitten och uppåt. Mycket tydligt när man har ett större stim, majoriteten av dem är alltid ovanför mittlinjen.

                              Hilsen,

                              /P
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...