Projekt akvarium som rumsavdelare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sacrium
    Användare
    • november 2005
    • 353

    Projekt akvarium som rumsavdelare

    Då vi nu äntligen fått ny lägenhet är tanken att jag ska dra igång något av mina gamla akvarier än en gång. Har mycket funderingar, och försöker lösa det så gott det går.

    Eftersom lägenheten bara är en tvåa och vi kommer dela av vardagsrummet i någon slags sovhörna i ena hörnet föddes helt enkelt tanken att bygga en möbel att sätta akvariet på, och sedan en likadan möbel ovanpå för att sedan täcka sidan mot vardagsrummet med någon slags skiva och sätta lister runt framrutan för att få någon slags illusion av ett inbyggd akvarie i väggen.
    Baksidan blir bara delvis täckt, då tanken är att göra mycket fack i möbeln för att kunna använda som förvaringsutrymmen.

    Något i stil med ikeas expidit som man kan se här:


    Hade tänkt använda de ett fack på vardera sida för att ha ytterfilter i.
    Min tanke är att använda 2"4 reglar. Tror ni att detta räcker för att ta tyngden av ett 720 liters om avstånden blir cirka 35-40 cm mellan varje regel?

    Letar också efter ett tips på någon vettig skiva att täcka baksidan med. Vill gärna ha en tunn skiva, vattentålig och lätt att kunna måla för att få en snygg yta.

    Har som sagt hundra funderingar så det lär ändras under projektets gång. Just nu sitter jag mest och skissar på mått och liknande. Lägger såklart upp så fort jag är klar. Tyck gärna till
  • 56ovwal
    Användare
    • mars 2004
    • 664

    #2
    Här har du en tjusig rumsavdelare:

    Förvisso en saltburk, men det går säkert få till även med sötvatten.

    Ben av 45x95-virke med c/c 35-40cm lär inte bli några problem till ett 720-kar.
    Pigge
    Bygger ny akvarielokal:
    http://ovwali.blogg.se/
    Uppdaterad:2011-12-23

    Kommentar

    • johho
      Användare
      • mars 2007
      • 1825

      #3
      Snyggt tänkt!

      Kommentar

      Arbetssätt...