Mobbad Apistohona

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blub

    Mobbad Apistohona

    Jag har en trio Apistogramma cacatuoides (en hane, två honor), som går i ett 340 liters kar med ett par Guppies.
    Ena honan är mobbad, inte av hanen utan bara av den andra honan. Ser henne bara någon enstaka gång i veckan. Jag tycker det är lite tråkigt. Skulle det bli bättre med en hona till?
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #2
    Hej blub och välkommen till forumet

    Prova att möblera om lite grann så kan revirgränser ändras annars försök få till en lite hörna där den mobbade kan leva ett drägligt liv. Om du tänker på att utöka så köp isåfall ett par till och försök fåtill två revir istället. Då får de två paren fullt upp med varandra och avlastar den mobbade. Att bara köpa en hona till riskerar bara att du får två tryckta fiskar.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • blub

      #3
      Tackar.

      Inte helt lätt att möblera om, jag har en hel del växter, men jag ska fundera på vad som går att göra. Har nog lite väl fritt i mitten, det är där den dominanta honan parkerar. Och eftersom hon leker i stort sett "back to back" så är hon på hugget för jämnan...

      Huruvida andra honan lever ett drägligt liv, just nu, vet jag inte riktigt. Hon är rund om magen och inte skadad på något vis, men väldigt blek. Det finns uppenbarligen en hel del gömställen då det ofta går dagar utan att jag ser henne.

      Jag funderade från början på om jag skulle ha två hanar och fyra-fem honor. Men började med en trio. Med tanke på tumultet som är nu mellan honorna har jag varit lite negativ till idén med en hane till, men det kanske vore lösningen då.

      Kommentar

      • FrePGun
        Användare
        • mars 2009
        • 2410

        #4
        Hej!

        Hade cacatuoides i mitt 720 Liters ett tag, din uppsättning fungerar nog fint! Anledningen till att din ena hona är lite "blek" beror nog snarare på att hon inte leker med din hanne, är hon bara pigg och kry behöver du inte oroa dig.

        Min hanne bytte hona imellanåt och då kommer du se starkare gul färg på henne också!

        Kommentar

        Arbetssätt...