810L Frigolit bakgrund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sleepy
    Användare
    • augusti 2004
    • 294

    810L Frigolit bakgrund

    Har precis köpt ett 810L akvarium med måtten L1800 H600 B750.

    Kommer ha en salig blandning av Tanganyika ciklider. Bland annat troffar och frontossa princessor Funderar på ifall man kan lösa en Snäcklekare koloni med. (mina frontossor vet inte hur gott levande fiskar smakar ennu jallefall så de e lugnt)

    Tanken är att bygga egna frigolit och cement moduler (olackade) som kommer täcka ena kortsidan och halva längden på akvariet, där jag självklart kommer dölja tekniken. Dom flesta bygger filter/pump på var sida varför detta? Vad kan jag göra för at få samma effekt?(vad detta nu e). Och sedan hur stor filter volym och hur mycket vatten cirkulation bör jag ha? (har inte möjlighet att ha för mycke vatten blås vid ytan pågrund av ljud).

    Jag kommer även bygga ”troffe hylla” och antagligen bygga botten moduler grottor/stenar. Kanske ett heltäckande landskap på botten som jag sedan har sand över så botten kommer ändra sig beroende på hur firrarna gräver.

    Troffe hyllan läste jag lite om och den ska ligga runt 10-15cm under vattenytan och sedan ska de vara en grop ner som jag kommer fylla upp med runda stenar. Kommer även försöka få solljus att falla in i på troffe hyllan för att få fin alg matta ”bakom/innuti troffe hyllan.

    Ett problem jag har alltid haft nuförtiden är att jag alltid har jättestora problem att fånga in fiskar från mina sällskaps akvarium, Detta pågrunda av att jag alltid haft stora och många stenar. Så ifall man skulle fånga någon fisk så slutade de alltid att jag fick plocka ut allt ur akvariet vilket resulterar i väldigt mycket stress många svordomar.
    Men hur löser man då detta ifall man har grottor i botten på akvariet? Funderar på löstagbara moduler som hålls kvar på plats av sin egen lyftkraft (är inte riktigt 100 på detta ennu dock).

    En annan sak jag strävar efter är att kunna dela av akvariet med en plexiglas skiva runt mitten, för att kunna underlätta för både ”fiskeri” och även kunna skilja fiskarna från varandra. Detta genom en ”spricka” i modulerna som stöttar upp skivan. Men hur F*n löser jag en helt rak spricka natur trogen?

    Hur skulle man kunna lösa en snäcklekare kolloni för dom måste varligen hålla ihop ifall dom skall klara sig med större fiskar (mina erfarenheter). Optimala skulle varit ifall man fick dem att etablera en koloni vid en ”klippa avsats på en lite högre höjd” för annars blir nog matning för dessa krabater ett problem. Säg ifall man bygger denna avsats som rymmer en del sand på 35 ish cm under utan och sedan fyller upp denna med sand och snäckor. Och under denna kan man ha grotta eller något liknande dock ej löstagbart.
    Sedan vid inflyttning så har man bara sand och snäckor på denna platå och hoppas att alla blir accepterade på platån. För att sedan föra in övrig sand och resten av firrarna. Något bättre förslag hur man kan styra dem?

    Innan jag sätter igång o bygger tänkte jag fråga om era erfarenheter.
    Vad saknade ni i era kar? Vad blev bra?
    Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
    http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0
  • mantis777
    Användare
    • oktober 2008
    • 204

    #2
    Ursprungligen postat av sleepy
    En annan sak jag strävar efter är att kunna dela av akvariet med en plexiglas skiva runt mitten, för att kunna underlätta för både ”fiskeri” och även kunna skilja fiskarna från varandra. Detta genom en ”spricka” i modulerna som stöttar upp skivan. Men hur F*n löser jag en helt rak spricka natur trogen?
    Skulle du inte kunna silikona fast filtermatta på kortsidorna på plexiglasskivan. Det är ju följsamt och täpper till mot bakgrunden. Sen om du vill staga upp det så kan du silikona fast ett par stöttor (plexiglastrekanter) på varje sida så välter den inte.
    Mvh
    /Calle
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
    Inget akvarium för tillfället...

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #3
      Tryck ett tiotal snäckor nere under ett stenröse vid botten och kör en grupp snäckisar där typ multisar. De flesta snäcklekare är väldigt botten orienterade och risken är stor att högt placerade snäckskal blir obebodda och inte betraktas som säkert skydd.
      Det är inga problem att mata småfisk i ett stort kar.
      Kläck fram lite artemia en gång i veckan
      ja har fått en nytändning när det gäller artemiakläckning för att det är så himla enkelt att få fram kläckt artemia i liten skala. Ta en vit GB-glassburk, skura den helt ren. Ta 2cm akvarievatten i burken, ta saltströaren(spelar inge roll om det är jodfritt eller ej) och ströa 3-5 sek i burken, häll i en nypa artemiaägg. Rör

      Dom sprider sig 100% i karet så att all tryckt småfisk kan nappa åt sig.
      Kör dessutom med att smula något kvallefoder typ Tropical spirulina, en liten nypa 2-3 gånger i veckan.
      Den matningen är ingen belastning i ett 800 liters men är fullt tillräckligt för att snäckisar ska ha det bra.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • sleepy
        Användare
        • augusti 2004
        • 294

        #4
        Jo antog att dom inte skulle välja botten först. Antar att de får bli någon sådan lösning ln....
        Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
        http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

        Kommentar

        • sleepy
          Användare
          • augusti 2004
          • 294

          #5
          Akvariet är på plats och håller på att fyllas upp. jäklans va stort .

          tur att regeringen inte har varit hemma på undertiden om mublering ect. det blev inte mycke plats kvar i rummet. förhoppningsvis får jag sålt mitt gamla 375L kar innan hon kommer hem om en månad, annars blir de nog ett..... "men älskling de var ju bara 30cm längre och 25cm bredare du sa ju att de va okej!"

          Aja blir att köpa material till bakgrunden snart.

          Någon som har koll vilket företag som är billigast på frigolit i göteborg?

          Synd att jag inte har en fungerande kamera. har ifs min laptops 1.5megapixels kamera jag kanske kan använda.... humm får se...
          Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
          http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #6
            Ha,,du får se till att ha lite blomster hemma när basen kommer hem.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • sleepy
              Användare
              • augusti 2004
              • 294

              #7
              Nu har jag kommit igång rejält har limmat ihop frigolit och karvat en massa. Köket fick bli mitt arbetsrum haha. hoppas inte ungen eller något annat tar skada av alla frigolit delar hehe.

              Jallefall efter runt 7 timmar totalt och 4 ica påsar fulla med frigolit bös så är formingen inprinsip klar, skall köra över den med varmepistolen men annars är det bara att börja kladda me cementen

              Nu till en fråga Husfix eller fin betong? är de kulör skillnad?
              jag ska nämligen inte använda mig av någon lack och antagligen inte häller färg pulver utan bara naturlig, O sedan hoppas på lite alg växt

              Ska försöka låna mig en kamera så kan jag visa lite bilder
              Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
              http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

              Kommentar

              • msb
                Användare
                • september 2009
                • 314

                #8
                Ursprungligen postat av sleepy
                Nu har jag kommit igång rejält har limmat ihop frigolit och karvat en massa. Köket fick bli mitt arbetsrum haha. hoppas inte ungen eller något annat tar skada av alla frigolit delar hehe.

                Jallefall efter runt 7 timmar totalt och 4 ica påsar fulla med frigolit bös så är formingen inprinsip klar, skall köra över den med varmepistolen men annars är det bara att börja kladda me cementen

                Nu till en fråga Husfix eller fin betong? är de kulör skillnad?
                jag ska nämligen inte använda mig av någon lack och antagligen inte häller färg pulver utan bara naturlig, O sedan hoppas på lite alg växt

                Ska försöka låna mig en kamera så kan jag visa lite bilder
                Det är ingen större skillnad på nyansen mellan betong o husfix
                Men betongen är billigare
                Tropheus

                Kommentar

                • sleepy
                  Användare
                  • augusti 2004
                  • 294

                  #9
                  Det var de jag antog....

                  Någon som har testat att bara förankra en frigolit bakgrund i botten och siderna bara? allså inte på baksidan av bakrunden, bara de ställerna man kan komma åt med scalpell. för att underlätta av montering

                  Skall göra ett test på hur mycke en silicon fog klarar i drag kraft, någon som har gjort de samma ?
                  Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
                  http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

                  Kommentar

                  • sleepy
                    Användare
                    • augusti 2004
                    • 294

                    #10
                    Test:
                    testet utgick med att jag tog en frigolitbit 10cm tjock och 25cm bred samt lika högt som akvaret. Denna skiva limmade jag fast med en "flyllig" silikon sträng på 10 cm. Sedan väntade jag runt 8 timmar när strängen var härdad. Och sedan fyllde jag på vatten o väntade.

                    .........

                    Där va testet klart me ett plask när frigolit "biten" kom uppskutandes ur vattnet En relativt bred silikon sträng på 1 decimeter kunde hålla ner 10 dm^3 cirka 10kilos drag. silikonet slet upp ett hål i frigoliten.

                    Slutsats: Jag bör klara mig att bara limma bara i underkant/överkant + sidor. Då jag inte kommer belasta mer en max 7-8dm^3 på enstaka ställen, och Oftast under 4 dm^3 belasting. Och sedan så "bör" drag lasten spridas ut en del dessutom.

                    Detta kommer då underlätta väldigt mycke ifall jag vill ta bort eller ändra på bakgrunden eller eventuellt flytta över den till ett annat akvarium.

                    Hehe kul o få "labba" lite.

                    Men nu fick jag köpt finbetong på 0-5mm ballast. Detta insåg jag ganska snabbt inte var så bra då jag hadde föredragit att lägga bara en tunnt cement skikt. har haft lite problem me dom största grus delarna att dom sticker ut lite.... men får se när jag lägger på andra lagret ifall de ser bettre ut annars får jag antagligen gå o köpa någon finare cement.
                    Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
                    http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      #11
                      Du får ta o lägga in lite bilder på ditt projekt
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • ciklidus
                        Användare
                        • januari 2010
                        • 176

                        #12
                        Hej...
                        Avger inte cement eller husfix giftiga ämnen i vattnet som skadar fiskarna?

                        jag vill också bygga frigolit+cement moduler nämligen, men tänkte höra mig för innan man drar igång....lite orlig för den biten bara...

                        någon som vet?

                        Mvh igor
                        Tropheus VF kasakalawe

                        Kommentar

                        • sleepy
                          Användare
                          • augusti 2004
                          • 294

                          #13
                          Det avger "kalk" som i sin tur höjer ph värdet. med regelbundna vatten byte så ska nog inte detta vara något problem. jag har ett 100L akvarium innan me frigolit/husfix bakgrund. Där har jag just nu snäcklekare som leker för fullt.

                          Ifall man ska köra fiskar som vill ha ph på mindre en 7 så bör man lacka bakgrunden.
                          Senast redigerad av sleepy; 02 mars 2010, 18:34.
                          Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
                          http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

                          Kommentar

                          • sleepy
                            Användare
                            • augusti 2004
                            • 294

                            #14
                            Uppdatering:
                            Tyvär har jag ingen kamera just nu kanske kan fixxa om 1-3 dagar.

                            Nu är jag klar me bakgrunden och den sitter fast limmad. Det blev bakgrund på hela baksidan och ena kortsidan. Med 2 filter kammare en på mitten och en i hörnet.(vill ha fri insyn från den öppna sidan, där av filter i mitten.)

                            Under mitten kammaren har jag öven byggt en grotta/skreva. filter kammare på dom över 30cm och grotta under med "filtermatta" som tak.
                            Kommer nog ha öppet in till filter kammaren i hörnet, satt fiskar kommer kunna simma in och eventruellt använda dessa som grotter. Det finns kanska gott om plats och så, så jag antar att fiskarna inte kan fastna. Jag vill då inte ha något nät eller så ser fult ut och behöver rengöras.....
                            Någon me erfarenhet av detta?

                            Jag har även 2 troffe hyllor inbyggt i hörnet, var sida om filter kammaren. (kanske blir lite för mycke blås precis intill men tror de klarar sig)

                            Men sjukt va mycke finbetong de gick åt! 25Kilo räckte inte! eller a de räckte ju men fick snåla och blanda in lite sand på den sista delen, jag hoppas den håller den blev mycket tunn kanske 2-3mm på den sista delen och på dom första delarna la jag runt 5-9mm tjockt lager.

                            Råd till andra som bygger Använd husfix! eller betong me kornstorlek på 3-4 mm max. jag hadde max 6 mm vilket var för stort.
                            Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
                            http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

                            Kommentar

                            • msb
                              Användare
                              • september 2009
                              • 314

                              #15
                              Ser fram emot lite bilder
                              Tropheus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...