Yngelfoder ,Hjuldjur (rotifera) ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Yngelfoder ,Hjuldjur (rotifera) ?

    Läste i en bok att man kunde utfodra malyngel med frysta hjuldjur (rotifera).
    Hade ingen aning om att detta finns att köpa ( om det inte var hemmainfryst?). När jag läste detta så kom jag ihåg en annons jag såg i tidningen Akvariet för 20-30 år sen. Då fanns det ett luftdrivet filter, tror det hette nåt typ "Jungle" (tror det var någon typ av skumgummi) med "rotifera" inympat. Enligt annonsen skulle dessa både hjälpa till med nedbrytningen och delvis spolas ut i akvariet och bli ett extratillskott för yngel.
    Vet ej hur det gich med detta filter men vet någon något mer om hjuldjur (rotifera) ?, är det bra yngelfoder och går det att få tag på?
  • Bjorn
    Användare
    • oktober 2009
    • 939

    #2
    Hjuldjur (Rotifiera) verkar vara spännande djur...
    ...hittade en hel del på Google på bl.a "rotifera akvarium"
    Newbie December 2009
    Malawi: 450 liter
    Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

    Järfälla/Stockholm

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Om jag inte mins fel är de rätt besvärliga för fiskar att ta. Fiskar som har svårt att ta nykläckt artemia har svårt att ta hjuldjur trotts att de är mycket mindre. Jag kan minnas fel och blanda ihop det med något annat smått.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Står lite om dem i Pinters bok "Odling av akvariefisk". Verkar vara lite lurigt att få fram en ren kultur och de verkar inte helt enkla att sköta heller. Jag känner inte till någon som har en kultur med hjuldjur för sötvatten. Saltvattensnissarna pysslar däremot en del med "rotifiers". En hel del pyssel med de kulturerna också såvitt jag begriper, men fördelen är att du odlar dem salt så att annat smått som ev. kommer med i kulturen inte klarar sig i sötvatten.

        Har inte heller sett frysta hjuldjur. Till malyngel och många ciklider funkar annars mikromask väldigt bra. De sjunker rätt omgående och överlever länge i vattnet. Vinägermikro håller sig mycket mer frisimmande men är mindre - bättre för yngel som håller sig uppe i vattenkolumnen.

        Hilsen,

        /P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        Arbetssätt...