växtarter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joakim E
    Användare
    • februari 2010
    • 128

    växtarter

    Tjooo

    Funderar kring växter o biotop akvarium... är en älskare av valesneria, (fråga inte varför) vad jag förstått e den inte en sydamerikansk växt, rätt?? o jag håller på att skapa en biotop med sydamerikanska dvärgciklider. hur skulle ni göra?? ha de växter man vill ha eller vare väldigt konservativ o bara ha växter från samma region som firrarna...


    Jocke
    Jocke Eriksson
    SA/CA 250liter, 720liter & yngelkar 64lit
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Jag skule vad gäller växter i viss mån strunta i biotop. Men ändå hålla sig till några få arter så det inte blir växtsoppa
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Vallisneria brukar ses som en kosmopolit, dvs de finns över hela världen. Därmed inte sagt att alla arter finns överallt. I vilket fall, jag hade aldrig dragit från poäng för vanlig Vallisneria i ett SA-kar i en biotoptävling. Däremot med V. nana eller andra specifika arter med bestämt ursprung.

      Hilsen,

      /P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Joakim E
        Användare
        • februari 2010
        • 128

        #4
        Tack för era svar.. det räcker långt
        Jocke Eriksson
        SA/CA 250liter, 720liter & yngelkar 64lit

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Alla svärdsplantor känns rätt i en sydamerikabiotop. Sagittaria är ju amerikan och den är ju inte helt enkel att skilja från Valisneria. Mitt tips är att bläddra igenom en akvariebok och kolla. Vissa går "helt bort" t ex Cryptocoryne, Aponogeton och javaormbunke.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          Arbetssätt...