Stor akvarieauktion i Malmö 14 mars

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kackerlackan
    Användare
    • september 2009
    • 12

    #31
    Ser verkligen fram emot nästa års auktion och hoppas på att ni lyckas få excel att samarbeta, för då kan det verkligen bli ett härligt flyt på grejorna och ropen kan hagla.

    Kommentar

    • daniel_i_malmö
      Användare
      • april 2002
      • 1338

      #32
      Ursprungligen postat av cichlids4fun
      hur länge dröjer det innan man kan se vad sina objekt gick för? och penga utbetalningen?
      Priserna finns i databasen. Det kommer upp på hemsidan inom kort.
      Senast redigerad av daniel_i_malmö; 17 mars 2010, 14:01.
      Tjugofem år med ciklider.
      http://www.malmoakvarieforening.se
      Centralamerika 2006
      Svart kaffe och drömmeri...

      Kommentar

      • daniel_i_malmö
        Användare
        • april 2002
        • 1338

        #33
        Om någon säljare undrar:

        På torsdag har MAF styrelsemöte, och vi går då igenom auktionsresultatet och vår kassör kommer efter det att genomföra utbetalningarna till de som väntar på att få sina pengar från försäljning insatta på konto.
        Tjugofem år med ciklider.
        http://www.malmoakvarieforening.se
        Centralamerika 2006
        Svart kaffe och drömmeri...

        Kommentar

        • cichlids4fun
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 3111

          #34
          Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
          Om någon säljare undrar:

          På torsdag har MAF styrelsemöte, och vi går då igenom auktionsresultatet och vår kassör kommer efter det att genomföra utbetalningarna till de som väntar på att få sina pengar från försäljning insatta på konto.
          ska det behöva ta sån tid jag menar hade jag varit på plats hade jag ju fått pengarna i näven en överföring tar ju knappast längre tid eller? jag vet ju inte ens heller vad jag fått sålt för det skulle ju uppdaterats efter aktionen!

          lite b måste jag få säga faktiskt även om jag är medveten om jobbet ni lägger ner för er förening, men har ni tagit ett ansvar på er får ni väl se till att det funkar bättre än så.
          Mvh
          Peter

          don´t drink water-fish ..... in it!

          Kommentar

          • daniel_i_malmö
            Användare
            • april 2002
            • 1338

            #35
            Ursprungligen postat av cichlids4fun
            ska det behöva ta sån tid jag menar hade jag varit på plats hade jag ju fått pengarna i näven en överföring tar ju knappast längre tid eller? jag vet ju inte ens heller vad jag fått sålt för det skulle ju uppdaterats efter aktionen!

            lite b måste jag få säga faktiskt även om jag är medveten om jobbet ni lägger ner för er förening, men har ni tagit ett ansvar på er får ni väl se till att det funkar bättre än så.
            Vi har vid alla våra auktioner alltid genomfört utbetalningarna efter nästkommande styrelsemöte, som infaller 4 dagar efter auktionen. Tidigare år har vi i samband med detta skickat ut ett mail till säljarna med sammanställningen av deras försäljningsresultat.

            I år har vi ambitionen att istället för ett mail få upp det på hemsidan.

            Om du tycker det är en oskälig fördröjning kan jag inte göra annat än beklaga.

            Det tar några timmar att gå igenom försäljningsresultaten och göra överföringarna till de olika säljarna. Att ta fram siffrorna,skriva ut sammanställningen som kassören har som underlag och mata in överföringen på internetbanken tar nog åtminstone 3-5 minuter per säljare. Vi hade 35 anmälda säljare, dvs 2-3 timmars jobb.

            Och de som valde att få ut pengarna kontant fick snällt vänta på plats efter auktionen tills vi räknat samman deras resultat, vilket tog en stund. Jag tror det var 4 kanske 5 säljare som valde detta alternativ.

            Vi var många som jobbade från 8-20 med auktionen helt utan paus på söndagen, så att vi skulle sätta oss ner och göra det efter att vi städat auktionslokalen på söndag kväll tycker inte jag är rimligt.

            Dessa två till tre timmar är inte helt lätta att hitta i livspusslet hos en ideell styrelse som består av till vardags heltidsarbetande personer. Särskilt inte när vi lagt hela helgen och också mycket tid veckorna innan på förberedelser inför auktionen.

            Därför känns det naturligt att ta det nästa gång vi i styrelsen träffas vilket är på styrelsemötet 4 dagar efter auktionen. Då gör vi som vanligt sammanställningen och kassören får alla uppgifter han behöver för att betala ut summorna.

            Vi ska se till att information om hur lång tid utbetalningen dröjer kommer med i förhandsinformationen till säljarna nästa år.

            Välkommen att hjälpa till med att genomföra arrangemanget nästa år! Särskilt som du verkar tycka det är självklart att det 'funkar bättre än så'. Vi tar tacksamt emot all hjälp.
            Senast redigerad av daniel_i_malmö; 17 mars 2010, 14:04.
            Tjugofem år med ciklider.
            http://www.malmoakvarieforening.se
            Centralamerika 2006
            Svart kaffe och drömmeri...

            Kommentar

            • cichlids4fun
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 3111

              #36
              Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
              Vi har vid alla våra auktioner alltid genomfört utbetalningarna efter nästkommande styrelsemöte, som infaller 4 dagar efter auktionen. Tidigare år har vi i samband med detta skickat ut ett mail till säljarna med sammanställningen av deras försäljningsresultat.

              I år har vi ambitionen att istället för ett mail få upp det på hemsidan.

              Om du tycker det är en oskälig fördröjning kan jag inte göra annat än beklaga.

              Det tar några timmar att gå igenom försäljningsresultaten och göra överföringarna till de olika säljarna. Och de som valde att få ut pengarna kontant fick snällt vänta på plats efter auktionen tills vi räknat samman deras resultat, vilket tog en stund.

              Vi var många som jobbade från 8-20 med auktionen helt utan paus på söndagen, så att vi skulle sätta oss ner och göra det efter att vi städat auktionslokalen på söndag kväll tycker inte jag är rimligt.

              Nästa gång vi i styrelsen träffas är på styrelsemötet 4 dagar efter auktionen, så gör vi som vanligt sammanställningen och kassören får alla uppgifter han behöver för att betala ut summorna.

              Välkommen att hjälpa till med att genomföra arrangemanget nästa år!
              som jag sa så är jag medveten om jobbet ni lägger ner, men ändå tycker jag att det är ganska b, men det är ju min åsikt, att ni gör på ett visst sätt varje år var ju inte något jag var informerad om.

              men nu vet jag ju det, och får ju snällt rätta mig i ledet.........

              hade jag inte bott 30 mil från malmö kunde jag faktiskt kunnat tänka mig att göra det hjälpa till altså............

              edit: eftersom du redigerade i efterhand så gör jag samma sak.

              som sagt tummen upp för ert ideella arbete, men dock drar det ju in rejält med klirr till eran klubbkassa som kommer er tillgodo senare så helt gratis är det ju inte......

              man kan ju säga att man köper en tjänst av er för % av försäljning, och med den tjänsten så ingår ju att ni sköter de uppgifter som försäljningen kräver åt mig.

              som att se till att dra köpare till aktionen och att köparna är kvar hela aktionen så att det blir en rättvis budgivning på objekten det ingår ju även att jag ska få betalt direkt eller på konto, hur detta sköts är ju ett av mina sätt att jämföra olika aktioner att besöka, har tidigare besökt bollmora, + en annan stockholms aktion och örebro, linköping och göteborg.

              Dock har problemet med alla dessa aktioner varit att det blir aldeles för många likadana utrop så att besökare tröttnar och inte stannar till slutet, detta tycker jag är ett stort problem för intresset att fortsätta gå på aktioner, tror man får börja dela upp aktioner i fiskar och tillbehör så att man kan välja vilken del man vill besöka.

              tycker att man ska begränsa alla säljares möjlighet att ha 10-20 sorter av samma sort vilket får folk att tröttna och vänta på aktioner som dröjer och dröjer.

              fick höra av flera personer som varit hos er som inte orkat vänta på de fiskar de var intresserade av eftersom det drog ut på tiden som f-n.

              ta nu inte det här som negativ kritik utan mer som en del att fundera på för att få ett bättre upplägg än nuvarande.

              jag ska inte kritisera mera eftersom kritik inte verkar vara uppskattad, men jag vet ju numera hur det fungerar hos er och därmed tar jag ju oxå beslut om jag säljer på nästa aktion (därmed inte sagt att jag inte gör det)

              jag får tacka för alla svar jag fått på enkelt och snabbt sätt och för den utmärkta hemsidan (så har ni fått lite positiv kritik som plåster på såren)
              Senast redigerad av cichlids4fun; 17 mars 2010, 18:44.
              Mvh
              Peter

              don´t drink water-fish ..... in it!

              Kommentar

              • Måns
                Användare
                • mars 2003
                • 31

                #37
                Jag tycker egentligen att det var en ganska väl genomförd auktion, det som inte fungerade var listorna. Men både auktionsutroparna och de som levererade godsen hade bra flyt. Ibland fick man vänta något på posterna men det var inget som störde så mycket.

                Kommentar

                • daniel_i_malmö
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1338

                  #38
                  Ja, rejält klirr i kassan, det hade varit något.

                  Vi gör detta för att det är ett sätt att få nya personer ska få upp ögonen för föreningen! Det lilla överskott det ger är en bonus som hjälper föreningen att hålla sig vid liv och se till att vi kan ta hit föredragshållare.

                  Bollmoras auktioner är utan tvekan state of the art. Vi är ganska nya på auktioner och har svårt att förstå hur de får det att flyta med så många poster till försäljning som de har. Vi har å andra sidan en ganska hög ambition med vår servicenivå i och med vi att publicerar allt förhandsanmält gods i förväg. Vi tar också en lägre provision än vad jag sett Bollmora och Göteborg gör.

                  Vi hade inte en massa identiska poster på auktionen. Det hade vi sagt ifrån till de säljarna som hade detta. De stora sjoken av identiska poster du kan se på listningen av poster på vår hemsida gick alla på fasta bordet.

                  Vi hade jätteproblem med att få ut utropslistorna i tid. Det strulade rejält.

                  Detta i kombination med att antalet gods ökade med uppemot 50% jämfört med föregående år gjorde att det drog ut på tiden. Vi var definitivt inte beredda på en sådan ökning, varken mentalt eller resursmässigt.

                  Utifrån förhandsanmälningarna gjorde vi på torsdagen före auktionen en uppskattning att det skulle bli ca 300 gods. Det blev det dubbla... Angenäma problem, men det gjorde att våra resurser inte räckte till.

                  Det positiva är att webbapplikationen vi byggt för förhandsanmälningen funkade superbt!

                  Ca 90 % av godset blev i år förhandsanmält, och vad viktigare är, förhandsanmälningarna stämde fantastiskt bra med vad som senare faktiskt lämnades in. Det var mindre än 10 poster som ströks eller ändrades. Tidigare år, med förhandsanmälan via mail, har det varit max 50% av godset som förhandsanmälts och det har stämt dåligt med vad som senare lämnades in.

                  Den höga tillförlitligheten på förhandsanmälningarna gör att vi till nästa år kommer att höja ambitions- och servicenivån radikalt. Vi kommer att publicera utropslistorna med turordning för första 1/3 av auktionen redan på morgonen (ca kl 9) innan auktionen börjar. De som inte förhandsanmält får finna sig i att hamna på auktionens andra tredjedel. Allt strul med utropslistor som försenat starten av auktionen försvinner då i ett trollslag.

                  Jag tror att tack vare detta kommer nästa års auktion att flyta som ett rinnande vatten.

                  Sammanfattningsvis så fanns det en del av auktionen som fungerade rent av dåligt: framtagningen av listorna med utropsordningen. Men det har vi redan ett bot på. Sedan finns det en hel del smådetaljer som det kan filas på och det ska vi jobba på tills nästa år. Ett exempel är bättre information kring vad som gäller för utbetalningar till konto.

                  Kritik är självklart välkommen! Jag vet att flera av MAFs styrelsemedlemmar följer diskussionerna på forumen även om de är lite sämre på att skriva här. Jag tjatar på dem att de ska ge sig ut i hetluften..

                  Hoppas vi ses nästa år!
                  Senast redigerad av daniel_i_malmö; 18 mars 2010, 01:56.
                  Tjugofem år med ciklider.
                  http://www.malmoakvarieforening.se
                  Centralamerika 2006
                  Svart kaffe och drömmeri...

                  Kommentar

                  • daniel_i_malmö
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1338

                    #39
                    Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                    Vi hade inte en massa identiska poster på auktionen. Det hade vi sagt ifrån till de säljarna som hade detta. De stora sjoken av identiska poster du kan se på listningen av poster på vår hemsida gick alla på fasta bordet.
                    Får rätta mig själv. Har kollat listan en gång till och det var färre säljare som hade flera identiska poster på auktion i år, men det var några få säljare som hade lite för många påsar med samma sorts växt. Vi får bli ännu bättre på att mota detta i grind så att de väljer fasta bordet istället.
                    Tjugofem år med ciklider.
                    http://www.malmoakvarieforening.se
                    Centralamerika 2006
                    Svart kaffe och drömmeri...

                    Kommentar

                    • daniel_i_malmö
                      Användare
                      • april 2002
                      • 1338

                      #40
                      Nu kan alla som sålde på auktionen se vad deras poster gick för på deras auktionssida:


                      För nästa års auktion gör denna nu utvecklade funktion att säljare kan följa hur det går för deras auktionsgods live under auktionens gång, via dator eller surfmobil.

                      Kassören har i kväll fått alla uppgifter han behöver för att genomföra utbetalningarna.
                      Tjugofem år med ciklider.
                      http://www.malmoakvarieforening.se
                      Centralamerika 2006
                      Svart kaffe och drömmeri...

                      Kommentar

                      • endymion

                        #41
                        Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                        Får rätta mig själv. Har kollat listan en gång till och det var färre säljare som hade flera identiska poster på auktion i år, men det var några få säljare som hade lite för många påsar med samma sorts växt. Vi får bli ännu bättre på att mota detta i grind så att de väljer fasta bordet istället.
                        Jag säger samma som jag sa i Göteborg. Max 40 poster per säljare och max 5 likadana poster per säljare, resten på fastprisbordet.

                        Kommentar

                        • daniel_i_malmö
                          Användare
                          • april 2002
                          • 1338

                          #42
                          Ursprungligen postat av endymion
                          Jag säger samma som jag sa i Göteborg. Max 40 poster per säljare och max 5 likadana poster per säljare, resten på fastprisbordet.
                          Då blir du säkert nöjd med regeln på årets auktion på söndag 3 april, max 3 poster av samma karaktär från en och samma säljare.

                          Mer info: http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=63699
                          Senast redigerad av daniel_i_malmö; 31 mars 2011, 20:47.
                          Tjugofem år med ciklider.
                          http://www.malmoakvarieforening.se
                          Centralamerika 2006
                          Svart kaffe och drömmeri...

                          Kommentar

                          Arbetssätt...