Tilapia snyderae

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daniel_i_malmö
    Användare
    • april 2002
    • 1338

    #16
    Ursprungligen postat av Ola Svensson
    Undrar hur mycket matningen har med detta att göra. Förvuxen fisk är tappar ofta färg och de blir könsmogna vid 3-4 cm men växer sig ändå stora. Fishbase anger en maxstorlek på 5 cm så din uppgift på könsmognad på 7-8 låter väldigt mycket. Maxstorleken i Fishbase är inland bara ett exempel på storlek av könsmogen fisk och inte i närheten av vad de blir i naturen, men jag gissar ändå att de jag sett uppåt 20 cm (i Hull igen) inte hade en "naturlig" storlek.
    Ja det var lite felformulerat av mig. Mina djur var ca 7 cm när de lekte lyckat första gången, men de hade då lekt under ett års tid utan att få fram frisimmande yngel. Så 'nyss könsmogna' var en slarvig formulering, skulle varit 'första lyckade leken'.
    Tjugofem år med ciklider.
    http://www.malmoakvarieforening.se
    Centralamerika 2006
    Svart kaffe och drömmeri...

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #17
      Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
      Ja det var lite felformulerat av mig. Mina djur var ca 7 cm när de lekte lyckat första gången, men de hade då lekt under ett års tid utan att få fram frisimmande yngel. Så 'nyss könsmogna' var en slarvig formulering, skulle varit 'första lyckade leken'.
      Då är jag med! Lite festligt att de börjar leka när de är så vansinnigt små men sedan bara växer och växer och växer.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Fishimport
        Användare
        • december 2009
        • 53

        #18
        Så hur stora blir dom nu då ?
        Tålamod är en fiskares bästa vän, inte akvaristens!
        http://Www.Pontax.se Min hemsida
        Parachromis

        Kommentar

        • daniel_i_malmö
          Användare
          • april 2002
          • 1338

          #19
          Ursprungligen postat av Fishimport
          Så hur stora blir dom nu då ?
          Har för mig att Lamboj sa något om att den största han hört talas om i akvarium var 23 cm. De lekpar jag sett i Tyskland, tex hos bröderna Tillmann låg på cirka 10-15 cm.

          Rätt stor skillnad från de 6-7 cm som cirkulerade som storleksuppgift när arten var ny, och som jag tror Lamboj anger i sin bok om västafrikanska ciklider...
          Tjugofem år med ciklider.
          http://www.malmoakvarieforening.se
          Centralamerika 2006
          Svart kaffe och drömmeri...

          Kommentar

          • cichlids4fun
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 3111

            #20
            Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
            Har för mig att Lamboj sa något om att den största han hört talas om i akvarium var 23 cm. De lekpar jag sett i Tyskland, tex hos bröderna Tillmann låg på cirka 10-15 cm.

            Rätt stor skillnad från de 6-7 cm som cirkulerade som storleksuppgift när arten var ny, och som jag tror Lamboj anger i sin bok om västafrikanska ciklider...
            min sista jag hade var nog ca 16cm innan han fick gå vidare
            Mvh
            Peter

            don´t drink water-fish ..... in it!

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              Användare
              • september 2006
              • 796

              #21
              Ursprungligen postat av Micke

              Arten finns inte upptagen på SARF's valörlista.
              Listan är inte uppdaterad på länge. I mitt råmanus har jag den som silver. Någon däremot?

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • februari 2003
                • 2695

                #22
                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                Då är jag med! Lite festligt att de börjar leka när de är så vansinnigt små men sedan bara växer och växer och växer.
                Det är väl standard för tilapior?

                Mitt par är väl 10 cm SL skulle jag gissa. Hanen är oftast olivgrön med rostfläckar, honan är oftast färgglad i rostrött och mattsvart, men färgen är mycket humörbetingad. Betar alger som attan, första fisk jag sett som kan beta ned Cladophora.

                De får astaxantinrik kost, så med lite tur blir rödfärgen starkare.

                Kommentar

                Arbetssätt...