Rockzolid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olorin
    Användare
    • maj 2005
    • 1554

    #16
    Ursprungligen postat av Illustratören
    Jag köpte en Kisar till ett terrariebygge och jag kan säga att det var en positiv överraskning. Bakgrunderna är smala och väldigt realistiska (i alla fall Kisar).
    Har nu beställt tre stora moduler av Rockzolid rocks, kommer bli spännande och se hur de ser ut. Modulerna ska in i ett 420L tangyanika kar, ska lägga upp bilder så fort jag får hem dom.

    Så här ser Kisar ut:

    http://www.pilgift.se/forum/download...1658&mode=view

    Kul, glöm inte att lägga upp bilder på karet sen
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

    Kommentar

    • Malawifisk
      NCS Medlem
      • december 2012
      • 95

      #17
      Magnus M har två akvarium med Rockzolid riverstone moduler.
      Det stora akvariet på 1820 liter blir en perfekt mycket naturtrogen
      Tanganyika miljö.
      http://www.youtube.com/user/malawifi...e=results_main

      Kommentar

      • Olorin
        Användare
        • maj 2005
        • 1554

        #18
        1820 liter? Intressant volym, hemmabygge eller specialbeställt?
        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

        Kommentar

        • Illustratören
          Användare
          • mars 2011
          • 53

          #19
          Magnus M har två akvarium med Rockzolid riverstone moduler.
          Det stora akvariet på 1820 liter blir en perfekt mycket naturtrogen
          Tanganyika miljö.
          Snyggt värre, river modulerna är som gjorda för Tangyanika kar de blir så naturtroget, särskilt med lite runda naturstenar som komplement.
          Om de bara hade funnits på lager hade jag lätt köpt dem!
          Som jag förstått det är de hela "stenar" dvs modulerna är helt gjutna som en sten men ihåliga. Stämmer det? I så fall hur gör man för att de inte ska flyta iväg, borrar man bara ett hål i dem eller har ni limmat fast dem i botten?

          Kommentar

          • doohan
            NCS Medlem
            • augusti 2004
            • 1607

            #20
            Vad

            Ursprungligen postat av Illustratören
            Snyggt värre, river modulerna är som gjorda för Tangyanika kar de blir så naturtroget, särskilt med lite runda naturstenar som komplement.
            Om de bara hade funnits på lager hade jag lätt köpt dem!
            Som jag förstått det är de hela "stenar" dvs modulerna är helt gjutna som en sten men ihåliga. Stämmer det? I så fall hur gör man för att de inte ska flyta iväg, borrar man bara ett hål i dem eller har ni limmat fast dem i botten?
            jag förstått av Magnus svar på ncs så lägger man bara i dem som vanlig sten. Dvs dom sjunker, så man slipper limma fast dem

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #21
              Jag är riktigt sugen att skaffa en RockZolid bakgrund och då främst Kisar eller Timor som jag gillar skarpt.

              Säljs på aquatropic.se i Sala...

              Just de där stenmodulerna som Magnus uppvisar i sitt klassiga akvarium är ursnyggt. Roligt med nya bakgrundsvarianter som skakar liv i en lite för profillös bakgrundsvärld.

              Nu finns det ju BTN, Aquaterra och RockZolid att välja på..säkert någon mer.

              Kommentar

              • tiqtaq
                Användare
                • november 2008
                • 22

                #22
                Bump för en bra tråd!

                Kostar mindre från Unimati än vad det gör från en svensk butik. Sen skadas de ofta av den svenska posten men det har man ju försäkring på så...

                Kisar 158*58 vart perfekt för min del. Kapade den för att gå in i mitt 67*62*120-kar...





                Någon som har sett bilder på kar med dera mangrove-rötter i? Sugen på lite bräckvattensbiotop...

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #23
                  Måste man tömma karet för att montera rockzolid?
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #24
                    Ursprungligen postat av tiqtaq
                    Bump för en bra tråd!

                    Kostar mindre från Unimati än vad det gör från "en" svensk butik. Sen skadas de ofta av den svenska posten men det har man ju försäkring på så...
                    Gäller det en specifik butik eller menar du att det gäller alla butiker i Sverige?
                    Bara för att du beställer inom Sverige behöver du ju inte välja "Posten" som leverantör av varan...

                    Ursprungligen postat av tiqtaq
                    Någon som har sett bilder på kar med dera mangrove-rötter i? Sugen på lite bräckvattensbiotop...
                    Snart, har 2 st som ska ner i en burk inom kort, då får vi se hur dom ser ut.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • tiqtaq
                      Användare
                      • november 2008
                      • 22

                      #25
                      DaRe, nej, bakgrunden är av glasfiber så den är riktigt tunn och flyter inte... Det märkte jag när jag tappade ner en spillbit i mitt 120-höga kar... *fail*

                      Jag menade allmänt. Min kom från Unimati och han skickade med den danskka posten vilket betyder att den går vidare med den svenska, varan gick i alla fall sönder. Han skickade en ny men kompenserade mig för förseningen och för att ett hörn var lite chippat på den jag fick efter det (som jag lagade med lite silikon utan att det nu syns alls. Kan inte annat än rekommendera Unimati. Utan kompensationen hade bakgrunden kostat mig 3700SEK, sist jag kollade var det ungefär vad en svensk sida tog för bara bakgrunden...

                      Deelay, posta gärna i denna tråden då du fått ner dem. Vore riktigt kul att se! Var har du köpt dem ifrån förresten?

                      Kommentar

                      • deelay
                        Användare
                        • september 2002
                        • 5394

                        #26
                        Ursprungligen postat av tiqtaq
                        DaRe, nej, bakgrunden är av glasfiber så den är riktigt tunn och flyter inte... Det märkte jag när jag tappade ner en spillbit i mitt 120-höga kar... *fail*

                        Jag menade allmänt. Min kom från Unimati och han skickade med den danskka posten vilket betyder att den går vidare med den svenska, varan gick i alla fall sönder. Han skickade en ny men kompenserade mig för förseningen och för att ett hörn var lite chippat på den jag fick efter det (som jag lagade med lite silikon utan att det nu syns alls. Kan inte annat än rekommendera Unimati. Utan kompensationen hade bakgrunden kostat mig 3700SEK, sist jag kollade var det ungefär vad en svensk sida tog för bara bakgrunden...

                        Deelay, posta gärna i denna tråden då du fått ner dem. Vore riktigt kul att se! Var har du köpt dem ifrån förresten?

                        Vi har tagit in några på prov till butiken. De kommer ursprungligen från asien, samma som rockzolid.
                        http://www.aquariumstockholm.se/

                        Kommentar

                        • tiqtaq
                          Användare
                          • november 2008
                          • 22

                          #27
                          Ursprungligen postat av deelay
                          Vi har tagit in några på prov till butiken. De kommer ursprungligen från asien, samma som rockzolid.
                          Trodde Rockzolid var danskt och att de gjordes där... Men allt är ju bättre i kina! (eller i alla fall billigare...)

                          Kommentar

                          • Kajjjan
                            NCS Medlem
                            • juni 2008
                            • 1882

                            #28
                            Jag har kört RockZolid River moduler i mitt malawi. Gillar dem väldigt mycket. Men man får handskas med dem varsamt. När de väl ligger på plats i karet så är de väldigt naturtrogna.
                            (Nu när jag har lagt av med malawi och kör CA där jag bara använder ett par "stenar" så jag har en svärm av olika modeller och storlekar till salu för en förhållandevis billig peng - annons kommer upp snart)
                            //Kaj

                            Kommentar

                            • tiqtaq
                              Användare
                              • november 2008
                              • 22

                              #29
                              Ursprungligen postat av deelay
                              snart, har 2 st som ska ner i en burk inom kort, då får vi se hur dom ser ut.

                              Nå? Väntar ivrigt på en uppdatering!

                              Kommentar

                              • HåkanM
                                NCS Medlem
                                • november 2005
                                • 1294

                                #30
                                Ja hur är erfarenheten av rockzolid så långt, samma kvalitet som BTN eller ???

                                Kommentar

                                Arbetssätt...