Haplochromis sp. "red back scraper"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Haplochromis sp. "red back scraper"

    Är rätt så sugen på att skaffa red back scaper då den på bild ser väldigt fin ut och enligt artbeskrivningen är lugn. I mina ögon borde en fisk som denna bli en av de mest populära viktoria men är det så ?? eller är detta en doldis?.
    Vidare så står det att alla fiskar härstammar från ett mycket litet antal
    vildfångade. Innebär detta att inavelsdefekter kommer på sikt att utrota denna art i våra akvarier ??. Finns det några som försöker bevara denna med planerad avel ??. Ja och hur många här på forumet har denna fisk ??
  • endymion

    #2
    Detta är en trevlig fisk. Den enda inavelseffekten jag sett är att vissa individer får svarta fläckar i övrigt verkar den vara utan inavelseffekter. Tyvärr förekommer det dock en del hybrider i detta namn. Alla bevarandeprojekt bland universiteten är avslutade och det enda som finns är en fransk och en tysk intresseorganisation där privatpersoner samarbetar för att bevara arterna.

    Kommentar

    • HåkanM
      NCS Medlem
      • november 2005
      • 1294

      #3
      Jag gissar att de Nol säljer kommer från dig? ( och är rasrena)

      Kommentar

      • janneviking
        Användare
        • januari 2008
        • 73

        #4
        Ursprungligen postat av HåkanM
        Är rätt så sugen på att skaffa red back scaper då den på bild ser väldigt fin ut och enligt artbeskrivningen är lugn. I mina ögon borde en fisk som denna bli en av de mest populära viktoria men är det så ?? eller är detta en doldis?.
        Vidare så står det att alla fiskar härstammar från ett mycket litet antal
        vildfångade. Innebär detta att inavelsdefekter kommer på sikt att utrota denna art i våra akvarier ??. Finns det några som försöker bevara denna med planerad avel ??. Ja och hur många här på forumet har denna fisk ??
        Jag har den arten i ett artkar och kan bara hålla med dig på att den är läcker!!
        Hämtade mina hos Albin(15st) som småyngel för ett år sedan och förvänta dig att dom växer värre än f_n,är inne på andra generationen nu som ska i vuxenkaret snart.Har inte sett några inavelsdefekter på mina hittills men det är en Viktoria som är produktiv med relativt stora kullar(åtminstone mina).Det står i artbeskrivningen att den ska vara lugn men håller inte med på det,kan vara bitsk speciellt vid parning och det är nästan alltid.Skaffar du arten så blir du nog inte besviken!!
        Lycka till!!
        Senast redigerad av janneviking; 02 februari 2010, 21:56. Anledning: stavfel
        Självklart Viktoriaciklider i alla mina kar;);)

        Kommentar

        • endymion

          #5
          Ursprungligen postat av HåkanM
          Jag gissar att de Nol säljer kommer från dig? ( och är rasrena)
          Jag har sålt dit men inte på ett tag. Troligtvis är det någon annan som odlat på de av samma stam som mina, av de som går i Nol.

          Kommentar

          • HåkanM
            NCS Medlem
            • november 2005
            • 1294

            #6
            Ja nu är detta den enda viktoria på akvarietekniks lagerlista så alla i Sverige som vill ha tag på denna har ju en utmärkt möjlighet just nu. Uppskattat pris
            runt en hundring styck ellet stax däröver.

            Kommentar

            • endymion

              #7
              Ursprungligen postat av HåkanM
              Ja nu är detta den enda viktoria på akvarietekniks lagerlista så alla i Sverige som vill ha tag på denna har ju en utmärkt möjlighet just nu. Uppskattat pris
              runt en hundring styck ellet stax däröver.
              Och de är dessutom svenskodlade.

              Kommentar

              Arbetssätt...