Doppvärmare ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Doppvärmare ?

    Råkade häromdagen skruva lite för mycket på termostaten på en doppvärmare
    och upptäckte detta då tempen passerade 30 grader. För många år sen så dog alla fiskar i en burk pga trasig termostat. Som jag förstått så har detta hänt fler än mig. Så hur undviker man detta ??. Har funderat lite och följande
    möjligheter har jag kommit på

    1. Man kopplar ett överhettningskydd separat som bryter strömmen vid en viss temp ( risken är väl att fisken kan frysa ihjäl om man har dem i tex ett kyligt rum)

    2. Man har 2 mindre värmare, för att detta skall fungera måste man veta hur mycket en värmare värmer vid max effekt ?, ja vad är detta, finns det någon
    som mätt detta ?, helt klart är att det går mer effekt ju större differansen
    mot omgivande temp är.

    Har ni några bätter ideer, En sak jag noterat är att många sk "paket" med 54 liters akvarium har en rätt så stor doppvärmare med, lite fel på rattningen ock fiskkok är ett faktum. Så hur många watt behövs för att tex höja från 22 till 26 grader i 54 liter med omgivningstemp 20 grader ?
  • Laban
    NCS Medlem
    • januari 2013
    • 196

    #2
    250w
    Cheers,
    Laban

    "We Fear No Foe" MFC

    Kommentar

    • Zl1ng3r
      Användare
      • december 2009
      • 71

      #3
      låter väl mycket med 250w. Själv har jag en 50w i mitt 54liters som håller 26grader.
      1167 liter malawi

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Tja, jag tillhör ochså dem som erfarit vilken skada doppvärmare kan göra så personligen är jag ganska restriktiv...Beroende på fiskens behov dock (Börjar alltmer gilla fisk som funkar utan värmare i rumstemp). 1w/l brukar dock ofta rekomenderas ungefär i paritet med "Z´s" inlägg ovan. Min personliga erfarenhet är dock att oftast är inte ens det nödvändigt vid normal rumstemperatur om man inte har väldigt värmeälskande fiskar och som sagts helst även fördelat på fler än en doppvärmare för att ytterligare minimera risken för "kokning".

        Sen så är det nog rätt knepigt att ställa upp en generell formel för beräkning då många faktorer spelar in...Om karet på något sätt är isolerat, om man använder täckglas, effekten på övriga tillbehör etc etc...

        Mvh/Andreas.

        Kommentar

        • Koi-fantast
          Användare
          • november 2007
          • 555

          #5
          Jag visste väl att den här frågan skulle komma upp så som av en händelse så skrev jag en artikel om detta som publicerades i Bollmora akvarieklubbs medlemstidning Februari 2010. För mer info så hänvisar jag till den. :-)

          Med 1w/L så bör temperaturen kunna ändras med 10 grader C från rumstemperatur till akvarietemperatur. Med 0,7 w/L så är skillnaden 5 grader C och med 2 w/L så är skillnaden 15 grader C.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
          http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

          Kommentar

          • Laban
            NCS Medlem
            • januari 2013
            • 196

            #6
            Jag svarade på frågan om hur många wh det går åt att höja temperaturen med 4 grader i ett 54l kar...

            W = c·m·(T2 - T1)
            c är för vatten 4,18 KJ/KG per grad
            m är massan i kg
            T2-T1 = tempskillnaden

            Energiåtgången blir 4,18x54x4=902kJ
            1 W= 1 Joule/s

            Effekten P=W/t=902/3600=0.25KW under en timme Det krävs alltså 0.25 kwh.
            Cheers,
            Laban

            "We Fear No Foe" MFC

            Kommentar

            • cf.akvarielagret
              Användare
              • april 2002
              • 5028

              #7
              Ursprungligen postat av HåkanM
              Råkade häromdagen skruva lite för mycket på termostaten på en doppvärmare
              och upptäckte detta då tempen passerade 30 grader. För många år sen så dog alla fiskar i en burk pga trasig termostat. Som jag förstått så har detta hänt fler än mig. Så hur undviker man detta ??. Har funderat lite och följande
              möjligheter har jag kommit på

              1. Man kopplar ett överhettningskydd separat som bryter strömmen vid en viss temp ( risken är väl att fisken kan frysa ihjäl om man har dem i tex ett kyligt rum)

              2. Man har 2 mindre värmare, för att detta skall fungera måste man veta hur mycket en värmare värmer vid max effekt ?, ja vad är detta, finns det någon
              som mätt detta ?, helt klart är att det går mer effekt ju större differansen
              mot omgivande temp är.

              Har ni några bätter ideer, En sak jag noterat är att många sk "paket" med 54 liters akvarium har en rätt så stor doppvärmare med, lite fel på rattningen ock fiskkok är ett faktum. Så hur många watt behövs för att tex höja från 22 till 26 grader i 54 liter med omgivningstemp 20 grader ?
              Det räcker med en 25w värmare om du har täckglas
              0,5w per liter blir lagom
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor
              jag frågade hur stor ? inget svar
              han kanske behövde låna toaletten

              Kommentar

              • HåkanM
                NCS Medlem
                • november 2005
                • 1294

                #8
                Så lösningen är att ha fasta doppvärmare och skippa termostatstyrda ??

                Kommentar

                • robjo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 330

                  #9
                  Har du akvariumet i en lägenhet, då behöver du alldrig ha en doppvärmare, med täcklglas håller akvariumet 1 grad över rumstemperatur, utan täckglas ner till 1 grad under rumstemperatur.
                  http://picasaweb.google.se/sipedon/

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    #10
                    En lösning kan vara att köra med sin doppvärmare på belysningstimern.
                    Det funkar riktigt bra, man minskar risken för kokning. Dessutom så så sliter det betydligt mindre på värmaren. Elementet i sig håller hur länge som helst men det som går sönder( hänger sig) är termostaten.
                    Kör du värmaren på timer så slår termostaten betydligt mycke mindre eftersom vattnet har hunnit kallna något under natten.

                    Dessutom så är det bra om det är ströming av vatten runt värmaren, då bryter termstaten betydligt mera sällan.

                    En annan variant är att köra med två mindre värmare i samma kar, där termostaterna bryter vid lite olika temp. I mitt 540SA kar vill ja ha lite varmare där har ja en 50W doppvärmare som ligger på hela tiden och en 150W värmare som går på timer.
                    Ja håller 28 +-2 grader i karet och värmarna slår mycket sällan av o till på sina termostater.
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • Johan F
                      Användare
                      • mars 2006
                      • 2439

                      #11
                      En ytterligare variant

                      är att använda sig av innerfilter. Dom ger ifrån sig en hel del värme....
                      3000 liter med Tropheus
                      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                      Tropheus sp. black Ikola
                      Tropheus sp. black Caramba
                      Tropheus red bishop Caramba
                      Tropheus Moorii Kambwimba
                      Tropheus Moorii Kapampa
                      Tropheus Duboisi Maswa

                      Kommentar

                      • HåkanM
                        NCS Medlem
                        • november 2005
                        • 1294

                        #12
                        De flesta doppvärmare som säljs verkar vara med termostat. Om man vill ha
                        utan termostat och 25 W och 50 W. Vilka märken finns det ?

                        Kommentar

                        Arbetssätt...