Modulmontering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andreas Åkerblad
    Användare
    • december 2009
    • 56

    Modulmontering

    Jag byter rubrik på mina frågor, denna passar bättre. Jag har börjat skära till bakgrunden till mitt nyinköpta 720 liters akvastabil. Den består av slimline på både baksida och kortsidor samt hörnmodulerna A och B i var sin hörna (allt i faxevitt). Som flera av er sagt är det svårt med raster om det skall vara lite fart i pumparna så jag har istället skuret upp falsar i kanten på modulerna som är ca 30 cm långa och 3cm höga i varje modul. Tror ni det räcker för att kunna ha pumpar som tar 3600 liter i varje modul? Skall jag sätta dit förfulande raster ändå?

    Falsarna syns i princip inte alls eftersom jag låtit slimlinen fortsätta in under modulerna. jag tänkte inte täcka falsarna med nät eller likande utan istället låta fisken simma in och ut om den vill. Vad tror ni om detta? Till powerheaden tänkte sätta ett elrör med hål och en bit filtermatta. Då kvittar det väl om flödet in sker i i hela modulens höjd istället för genom botten och upp?

    Jag tänkte posta lite bilder för att förklara bättre men lyckas inte.. Har man inte automatiskt behörighet till detta om man är medlem?
    Andreas
  • Andreas Åkerblad
    Användare
    • december 2009
    • 56

    #2
    ursäkta den felstavade rubriken....
    Andreas

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #3
      fixat!
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • Andreas Åkerblad
        Användare
        • december 2009
        • 56

        #4
        Nu har jag limmat på bakgrunden. Det blev så att slimlineplattan på ena gavelsidan hamnade väldigt nära framrutans glas (den ligger upp över silikonfogen mellan rutorna). Jag tippar att det finns ca 0,5-1 mm mellan slimline och frontrutan. Finns risk för att den "gnager" på fogen eller att det blir spänningar i glaset?

        Tacksam för synpunkter.
        Andreas

        Kommentar

        • Andreas Åkerblad
          Användare
          • december 2009
          • 56

          #5
          Ingen som vet?
          Andreas

          Kommentar

          • cf.akvarielagret
            Användare
            • april 2002
            • 5028

            #6
            Ursprungligen postat av Andreas Åkerblad
            Nu har jag limmat på bakgrunden. Det blev så att slimlineplattan på ena gavelsidan hamnade väldigt nära framrutans glas (den ligger upp över silikonfogen mellan rutorna). Jag tippar att det finns ca 0,5-1 mm mellan slimline och frontrutan. Finns risk för att den "gnager" på fogen eller att det blir spänningar i glaset?

            Tacksam för synpunkter.
            Det kommer inte att påverka silicon eller glas
            men möjligen blir lite alger svåra att ta bort
            jag är Ateist
            men Gud talade till mig
            Gud är stor
            jag frågade hur stor ? inget svar
            han kanske behövde låna toaletten

            Kommentar

            Arbetssätt...