Natt-, kvälls- & månbelysningar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bjorn
    Användare
    • oktober 2009
    • 939

    Natt-, kvälls- & månbelysningar!

    Det vore jätteintressant om ni kan posta era olika (tekniska) lösningar för natt-, kvälls- & månbelysningar ni har (eller tips om vad andra har gjort) ....gärna med foton av hur det ser ut.


    Har sökt lite i forumet på ämnet men bara hittat gamla utdaterade trådar (varken LED-slingan på Rusta eller GTEK finns kvar )

    Söker inspiration/tekniska lösningar till mina två Malawi-kar (heltäckande rampar, vit slimline, korallsand & ljusa stenar i båda). Jag har 3 st Marina micro LED blå (sugkoppsfesten) som jag har placerat uppe på mittstaget i mitt 450L och fått till en riktig bra effekt... dock allt för mörkt för kvällsbelysning (skulle vilja ha ljusrören släckta + kunna se vad som händer + se lite färger på fiskarna + det ska se snygg ut.... utan att akvariet ljuser upp hela rummet.). Fick låna (!) en stor påse med olika begagnade LED-lampor på Akvarielagret att labba med, och efter en hel del testande kom jag fram till att om jag kompletterade de 3 blåa LED med två st "Rio LED mini sun vit" (varje lampa består av 10st LED) så blev det otroligt bra (efter en massa justeringar av ljusvinklar etc).... men de visade sig ha en stor nackdel... de har en momentanbrytare på själva lamphållaren, och bryter man strömmen (med tex en timer) så tänds inte lampan igen automatiskt när strömmen kommer tillbaka* = funkar inte för mig.


    * Rio LED mini sun klarar kortare strömavbrott då adaptern verkar ge nog "efterspänning" för att "brytaren" ska komma ihåg sitt "läge" rätt länge... men inte i flera timmar.
    Newbie December 2009
    Malawi: 450 liter
    Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

    Järfälla/Stockholm
  • Bjorn
    Användare
    • oktober 2009
    • 939

    #2
    114 visningar och inga svar.... *BUMP*

    ...någon av er måste väll ha fixat natt-, kvälls- eller månbelysning? =)
    Newbie December 2009
    Malawi: 450 liter
    Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

    Järfälla/Stockholm

    Kommentar

    • Bjorkman
      Användare
      • november 2008
      • 87

      #3
      Ursprungligen postat av Bjorn
      114 visningar och inga svar.... *BUMP*

      ...någon av er måste väll ha fixat natt-, kvälls- eller månbelysning? =)
      Kolla in denna länk som jag tycker har en underbar vacker ljussättning! vacker!http://www.magnuslofdahl.com/pages/p...ljusramp31.php


      mvh Björkman
      Senast redigerad av Bjorkman; 20 januari 2010, 22:06.
      B( Crazy about Tanganyika,Petrochromis, Tropheus and frontosa:P

      Kommentar

      • diskus
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 276

        #4
        Ok då ett inspel.....

        ....från ett akvarium inbyggt i väggen, så det hjälper kanske inte i dina funderingar.....men det håller ju tråden aktuell iaf ;-)

        Belysning i 3 steg varav kväll & skymning finns på mina kassa bilder.

        Dag 15-21: T5 ramp & 2 spots

        Kvällen 21-22. Två spottar samt en ledramp köpt hos Christer på akvarielagret.

        Skymning ;-) Bara Ledrampen som lyser ganska starket men jag har satt den en bit från ytan.

        Akvariet är 200 långt, 80 djupt och 70 högt.
        Lite diskus, mal & malawi bilder
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

        Kommentar

        • doohan
          NCS Medlem
          • augusti 2004
          • 1607

          #5
          Ser

          Ursprungligen postat av Bjorkman
          Kolla in denna länk som jag tycker har en underbar vacker ljussättning! vacker!http://www.magnuslofdahl.com/pages/p...ljusramp31.php


          mvh Björkman
          väldigt bra ut! Vill åxå ha en sådan ramp eller gärna flera stycken

          Kommentar

          • doohan
            NCS Medlem
            • augusti 2004
            • 1607

            #6
            Tycker

            Ursprungligen postat av diskus
            ....från ett akvarium inbyggt i väggen, så det hjälper kanske inte i dina funderingar.....men det håller ju tråden aktuell iaf ;-)

            Belysning i 3 steg varav kväll & skymning finns på mina kassa bilder.

            Dag 15-21: T5 ramp & 2 spots

            Kvällen 21-22. Två spottar samt en ledramp köpt hos Christer på akvarielagret.

            Skymning ;-) Bara Ledrampen som lyser ganska starket men jag har satt den en bit från ytan.

            Akvariet är 200 långt, 80 djupt och 70 högt.
            din lösning är väldigt lyckad!

            Kommentar

            • Bjorn
              Användare
              • oktober 2009
              • 939

              #7
              Ursprungligen postat av Bjorkman
              Kolla in denna länk som jag tycker har en underbar vacker ljussättning! vacker!http://www.magnuslofdahl.com/pages/p...ljusramp31.php
              Härligt... i samma banor som jag börjat fumlera efter att bl.a. hittat denna sidan: http://www.molectric.com/index.php?cPath=238

              Vill helst inte ha för mycket strålkastareffekter så dessa verkar väldigt spännande:


              Ursprungligen postat av diskus
              ....från ett akvarium inbyggt i väggen, så det hjälper kanske inte i dina funderingar.....
              Snyggt båda ljussättningen och inbyggnaden! Får tjata lite mera på Christer och se om han trots allt kan hitta en LED-ramp som jag kan passa in under locket hos mig ...samtidigt som jag börjar bli enormt sugen på att bygga en egen lösning. Satsar nog på en lösning som kommer ge allt för starkt ljus, men som fungerar tillsammans med en LED-dimmer:
              Vi har funnits på nätet sedan 2005! Här kan du hitta allting som har att göra med LED-belysning, led lampor, spotlights och ledljus! Välkommen till Molectric!
              Newbie December 2009
              Malawi: 450 liter
              Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

              Järfälla/Stockholm

              Kommentar

              • Bjorn
                Användare
                • oktober 2009
                • 939

                #8
                277 visningar, 2 svar. *BUMP*

                Några flera måste det ju vara här som har fixat någon form av natt-, kvälls- eller månbelysning... sluta blyga nu!

                Satte ihop en otrolig fin "kundvagn" på http://www.molectric.com/ med blå-, vit & varmvita 12-volt dioder, "dottar", kablar, dimmers och transformatorer.... och hamnade på ett totaltpris på nästan 3000,- ...och sket i den beställningen.

                Och beställde istället båda blå och varmvit av denna LED-slangen:

                + transformator, dimmers, lite kablar mm.

                Ska bli otroligt kul att knopa ihop och testa...

                Vad tror ni om den LED-slangen?
                Senast redigerad av Bjorn; 23 januari 2010, 20:23.
                Newbie December 2009
                Malawi: 450 liter
                Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                Järfälla/Stockholm

                Kommentar

                • claesl
                  NCS Medlem
                  • maj 2005
                  • 11

                  #9
                  Jag köpte blå LED list 2x15 på Kjell.com http://www.kjell.com/?item=22212&path=45000000,73000000

                  I mitt 375 liters kar använder jag bara en av lister som jag kopplat till en 12 volts adapter. Jag vill bara ha ett ljus som gör att dom lite ljusskyggare malarna kommer fram samtidigt som man kan se lite också.

                  Senaste veckan har det dessutom fått vara igång hela nätterna för att ge mina Bolivianska fjärilar lite hjälp att skydda först sin rom och nu sina yngel.

                  Jag har för tillfället bara fäst den med vanlig tejp i min heltäckande ramp, men det funkar bra än så länge. Eftersom jag kör med täckglas är jag inte orolig för kondens eller att listen skall ramla ner.

                  Kommentar

                  • Bjorn
                    Användare
                    • oktober 2009
                    • 939

                    #10
                    Ursprungligen postat av claesl
                    Jag köpte blå LED list 2x15 på Kjell.com http://www.kjell.com/?item=22212&path=45000000,73000000.
                    Intressant! ...och då de är 12V-drivna så kan de kopplas till en LED-dimmer för det där "exakta" ljuset man vill ha.

                    Ursprungligen postat av claesl
                    Jag har för tillfället bara fäst den med vanlig tejp i min heltäckande ramp, men det funkar bra än så länge. Eftersom jag kör med täckglas är jag inte orolig för kondens eller att listen skall ramla ner.
                    I mitt sökande/funderande/fumlande/drömmande har jag funderat på att montera LED-tejp eller LED-Slang i Plexi-Rör för att få det vatten-/kondens- & korrosionssäkert + möjligheten att bygga/sätta fast det i rampen med standard (vattentäta) ljusrörskontakter/fästen.
                    Ref: http://www.plastmekano.se/data/image...or20091001.pdf

                    Vore kul att se ett foto på dina nattaktiva malar.

                    EDIT: Ser nu att Kjell har en massa LED-produkter:
                    Sidan kunde inte hittas, försök söka på nått annat eller gå till www.kjell.com/se


                    Tack! :-D
                    Senast redigerad av Bjorn; 23 januari 2010, 22:24.
                    Newbie December 2009
                    Malawi: 450 liter
                    Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                    Järfälla/Stockholm

                    Kommentar

                    • TutenStain
                      Användare
                      • september 2008
                      • 168

                      #11
                      Jag löste det genom att köpa en led slinga som jag helt enkelt tejpade under rampen. Bilden gör inte rättivsa. Ser ganska bra ut i verkligheten.

                      Kommentar

                      • johho
                        Användare
                        • mars 2007
                        • 1825

                        #12
                        Ursprungligen postat av TutenStain
                        Jag löste det genom att köpa en led slinga som jag helt enkelt tejpade under rampen. Bilden gör inte rättivsa. Ser ganska bra ut i verkligheten.

                        http://i559.photobucket.com/albums/s...g?t=1264333919
                        Vart köpte du denna slingan och sitter den på en egen timer? Tell me some more

                        Kommentar

                        • TutenStain
                          Användare
                          • september 2008
                          • 168

                          #13
                          Ursprungligen postat av johho
                          Vart köpte du denna slingan och sitter den på en egen timer? Tell me some more
                          Om jag ska vara ärlig så vet jag inte vad det är för slinga. Står dock "taizhou lifa electronics 24v led40l-w" på slingan. Det är en uteslinga på 5m med vit-ljusblå led lampor som sammanlagt drivs med 7.2v enligt adaptern.

                          Den är på en separat simpel timer (ingen dimmning). Startar 7.00 på morgonen till 15.00 då ljusrampen går i gång. Ljusrampen släcks 21.45 och led tar över fram till 22.30.

                          Kommentar

                          • Engelholm Audio
                            Användare
                            • augusti 2009
                            • 366

                            #14
                            Min LED-artikel är skickad och bör kunna komma in till CB #2 2010, om den platsar.
                            Vänliga hälsningar, Pär!
                            CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
                            Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

                            Kommentar

                            • johho
                              Användare
                              • mars 2007
                              • 1825

                              #15
                              Ursprungligen postat av Engelholm Audio
                              Min LED-artikel är skickad och bör kunna komma in till CB #2 2010, om den platsar.
                              Okej, vad fint

                              Kommentar

                              Arbetssätt...