Storlek på raster i BTN?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andreas Åkerblad
    Användare
    • december 2009
    • 56

    Storlek på raster i BTN?

    Jag tänker bygga en bakgrund av BTN moduler med utskuren slimline mellan. Jag vill ha rejält flås i karet som skall innehålla Malawi. Frågan är hur mycket vattencirkulation det är möjligt att ha genom BTN:s moduler. Kan man ha 4000 l/h i en modul? Vilka moduler är lämpligast? De jag funderar på är hörnmodulerna A och B alternativt filtermodulen C. Jag har läst en del trådar om raster alternativt hål med myggnät bakom mm, vad är bäst enligt er?
    Tacksam för all hjälp och råd ni kan ge mig.
    Andreas
  • Engelholm Audio
    Användare
    • augusti 2009
    • 366

    #2
    Du borde ju kunna få en fingervisning av pumparna! Hur stort raster har dom? Bör ju knappast vara mindre då jag tänker mig att seriekoppling försämrar prestandan.
    Vänliga hälsningar, Pär!
    CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
    Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

    Kommentar

    • Laban
      NCS Medlem
      • januari 2013
      • 196

      #3
      I min gamla burk hade jag bara myggnät och fick in något yngel då och då.
      Nu har jag pump (maxijet 1100l/h) i två av mina moduler (A och M TROR jag). Från början hade jag två hål med raster och filtermatta. Efter ett par dagar började modulerna bli torrlagda då tog jag bort filtermattan men såg efter några veckor att det var fullt med yngel i modulerna. I helgen satte jag dit myggnät och raster, vi får se hur det fungerar med ynglen.
      Cheers,
      Laban

      "We Fear No Foe" MFC

      Kommentar

      • Andreas Åkerblad
        Användare
        • december 2009
        • 56

        #4
        Pumparna har inga raster. Jag har tänkt ha insug till ett ytterfilter (1200 l) + ett powerhead (2400 L) i varje modul. Är det möjligt eller kommer de att tömas på vatten?
        Andreas

        Kommentar

        • tege
          Användare
          • februari 2005
          • 2753

          #5
          Dubbla raster i botten och minst ett i överkant kanske två så kanske det kommer att funka. Ska du ha fitermatta eller biobollar i filtermodulen?

          Själv har jag monterat en hörnmodul som filter men bara limmat den efter sidorutan och mot botten. Lämnade en glipa på ca: 50mm mot bakrutan där jag satt en hel filtermatta som jag skar med kniv efter modulformen. Inte så vackert i början men efter ett tag så får modulen och den synliga filtermattan samma nyans. Så istället för raster så har jag en glipa på 50mm gånger karets fulla höjd, där funkar det med större pumpar.
          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            #6
            Har aldrig blivit nöjd med raster på moduler när man vill ha pumpar med lite drag i. Jag tipsar om myggnät ist.
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • Andreas Åkerblad
              Användare
              • december 2009
              • 56

              #7
              Jag har tänkt mig filtermatta (klippt i småbitar för att fylla modulen). Jag behöver alltså fyra raster för att det skall kunna ta in 3600 l? Jag får fundera på hur jag skall göra
              Andreas

              Kommentar

              • Andreas Åkerblad
                Användare
                • december 2009
                • 56

                #8
                Har det någon betydelse om man använder myggnät eller raster? Det borde vara hålets storlek som spelar någon roll (man kan i och för sig göra hålen större om man inte måste anpassa dem till rastrets form)
                Andreas

                Kommentar

                • tege
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 2753

                  #9
                  Ursprungligen postat av ozric
                  Har aldrig blivit nöjd med raster på moduler när man vill ha pumpar med lite drag i. Jag tipsar om myggnät ist.
                  Håller med det blir bara strul. Min första hörnmodul med ett raster och en Eheim compact 2000 gick inte så länge. Men efter att jag borrat ca: 7000hål i modulen så har den faktiskt funkat i ett par år nu. Ska inte överdriva men många hål blev det, sänkte nivån i karet och borrade som en tok. Kanske med en 2mm borr borrade i mörka partier och i ´vinkel från bakrutan. Inget som syns fastän jag vet om det, ingen har någonsin kommenterat det ännu.
                  https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                  Kommentar

                  • tege
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 2753

                    #10
                    Ursprungligen postat av Andreas Åkerblad
                    Har det någon betydelse om man använder myggnät eller raster? Det borde vara hålets storlek som spelar någon roll (man kan i och för sig göra hålen större om man inte måste anpassa dem till rastrets form)
                    Med ett raster kan det räcka med en bit algmatta som lägger sig för så går pumpen torr.
                    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                    Kommentar

                    • Markus_A
                      Användare
                      • december 2005
                      • 418

                      #11
                      Håller med om problemen med raster i moduler. Jag brukar numera klippa bort några "spjälor" i rastret för att få ökad genomsläpplighet.

                      Kommentar

                      • RobinH
                        Användare
                        • augusti 2008
                        • 2150

                        #12
                        Ja myggnät också större hål är att rekomendera, jag har en powerhead på 1200L/H och det e på gränsen att det går sätter det sig en massa skit i rasterna så e det nog kört!
                        CA

                        Kommentar

                        • Andreas Åkerblad
                          Användare
                          • december 2009
                          • 56

                          #13
                          Det verkar av era svar som jag måste tänka om, det går kanske inte att ha så stort flöde som 3600 l i samma modul.
                          Andreas

                          Kommentar

                          • Andreas Åkerblad
                            Användare
                            • december 2009
                            • 56

                            #14
                            jag har nu börjat skära till bakgrunden som består av slimline på både baksida och kortsidor samt hörnmodulerna A och B i var sin hörna (allt i faxevitt). Som flera av er sagt är det svårt med raster om det skall vara lite fart i pumparna så jag har istället skuret upp falsar i kanten på modulerna som är ca 30 cm långa och 3cm höga i varje modul. Tror ni det räcker för att kunna ha pumpar som tar 3600 liter i varje modul? Skall jag sätta dit förfulande raster ändå?

                            Falsarna syns i princip inte alls eftersom jag låtit slimlinen fortsätta in under modulerna. jag tänkte inte täcka falsarna med nät eller likande utan istället låta fisken simma in och ut om den vill. Till powerheaden tänkte sätta ett elrör med hål och en bit filtermatta. Då kvittar det väl om flödet in sker i i hela modulens höjd istället för genom botten och upp?

                            Jag tänkte posta lite bilder för att förklara bättre men lyckas inte.. Har man inte automatiskt behörighet till detta om man är medlem?
                            Andreas

                            Kommentar

                            Arbetssätt...