Åsikter om alubänk till 720

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • salo
    Användare
    • april 2002
    • 314

    Åsikter om alubänk till 720

    Planerar lite smått inför ett nytt vardagsrumskar, har bara akvarier nere i källaren just nu.

    Kommer att bli ett 720 troligen, 2 meter minst i alla fall. Var är den samlade erfarenheten av aluställningar till så stora kar? De görs ju för dem så det ska ju vara ok tycker men men så hör man då och då att det går illa.

    Akvariet skall vara helglas med svart silikon.

    Leca eller liknande vill jag inte ha, tycker inte om utseendet, bygga egen träbänk kommer inte heller att bli så bra. Åsikter om alu vore bra.
    Senast redigerad av salo; 17 januari 2010, 16:49.
    540 (180x60x50) under uppbyggnad
    30L Nano under planering
    Drömmer om ett Nanorev
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • april 2002
    • 5028

    #2
    Ursprungligen postat av salo
    Planerar lite smått inför ett nytt vardagsrumskar, har bara akvarier nere i källaren just nu.

    Kommer att bli ett 720 troligen, 2 meter minst i alla fall. Var är den samlade erfarenheten av aluställningar till så stora kar? De görs ju för dem så det ska ju vara ok tycker men men så hör man då och då att det går illa.

    Akvariet skall vara helglas med svart silikon.

    Leca eller liknande vill jag inte ha, tycker inte om utseendet, bygga egen träbänk kommer inte heller att bli så bra. Åsikter om alu vore bra.
    Inga problem använd minst 8 ben och ha en träskiva samt liggunderlag

    vill du slippa märken på golvet köp hockeypuckar å lägg under fötterna
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • Anonym
      Användare
      • december 2009
      • 37

      #3
      Jag har bara 6 ben på min bänk och under har jag 2x12mm plywood fungerar bra än så länge blev lite fundersam när akvastabil bänken bara hade 6 ben hade 8 ben på mitt zooline för många år sen... men tror inte det har någon betydelse faktiskt förutom att du fördelar trycket på fler ben men lägger du under en rejäl skiva så räcker det med 6 ben + att du får större plats till diverse tillbehör i två stora fack istället för tre små om du nu hade tänkt bygga in bänken med luckor...

      Kommentar

      • Göran Å
        Användare
        • december 2005
        • 1295

        #4
        Upställning alu-ställning

        En orsak till att många kar spricker i botten kan bero på att aluställningen är felaktigt inställd.........Detta gäller speciellt på de större ställningarna med stödben i mitten.


        Följande text står att läsa i mitt följebrev jag fick från Imazo när jag för många år sedan köpten ett 720L kar + aluställning med 8 ben.

        Bär inte ert akvarium genom att lyfta det i övre ramen.

        Om golvet är ett reglat spånskivegolv placera ytterbenen på aluställningen över golvreglarna.
        Har bänken mer än fyra ben justera ytterbenen först så att bänken står i våg med karet på ställningen. Kolla med vattenpass.

        Nu är det dax att skruva ner mittenbenen, placera en tändsticka (ca 1mm) under foten och skruva ner foten lätt mot denna. Tag sedan bort tändstickan så att mittenbenen hänger i luften. Mittenbenen får under inga omständigheter stå högre än ytterbenen då detta kan knäcka botten på akvariet.

        Är akvariet av helglastyp ska en frigolitskiva ca 1cm tjock eller liknande mtrl läggas under akvariet.

        Fyll akvariet med rumstempererat vatten. Fyll aldrig med växelvis varmt kallt vatten då detta kan ge spänningar i glaset.
        Akvarium större än 300L bör fyllas i etapper. Fyll 1/3 och låt stå i 2 timmar. Fyll ytterligare 1/3 och låt stå i 2 timmar. Osv.

        Har man tunga stenar i karet ska man ha ett mellanlägg mellan sten och bottenglas av ex frigolit.
        .................................................. ........................ ............


        Själv har jag alltid en skiva av ex hyllplan + frigolit mellan mina bänkar och akvarium. Har aldrig haft något spruckit kar eller annat läckage under min långvariga akvarieperiod.

        Under min aluställning som bär upp mitt 600L kar, som står på ett reglat spånskivegolv. Har jag lagt ekparkettgolvsskivor under alufötterna över träreglarna för att alufötterna inte ska göra märken i plastmatta eller spånskiva.


        Mvh Göran
        http://www.skovdeaf.se/
        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
        http://www.skovdefagelklubb.se/

        Kommentar

        • salo
          Användare
          • april 2002
          • 314

          #5
          Tack för svaren! En 8-bensställning borde vara rätt stabil. En av nackdelarna med alu är ju annars att de är lite svajiga, särskilt riskfyllt när man har små barn. Men jag har ju å andra sidan som mest haft ett 310 (4 ben) och ingen direkt erfarenhet av större. Hur är det, känns de gedigna?

          Nu kom jag dessutom på vad jag ska göra, har ju lagt in nytt golv i undervåningen, ska klä in ställningen i samma golv, lär bli rätt snyggt tror jag.
          Senast redigerad av salo; 18 januari 2010, 09:33.
          540 (180x60x50) under uppbyggnad
          30L Nano under planering
          Drömmer om ett Nanorev

          Kommentar

          • cf.akvarielagret
            Användare
            • april 2002
            • 5028

            #6
            Ursprungligen postat av Anonym
            Jag har bara 6 ben på min bänk och under har jag 2x12mm plywood fungerar bra än så länge blev lite fundersam när akvastabil bänken bara hade 6 ben hade 8 ben på mitt zooline för många år sen... men tror inte det har någon betydelse faktiskt förutom att du fördelar trycket på fler ben men lägger du under en rejäl skiva så räcker det med 6 ben + att du får större plats till diverse tillbehör i två stora fack istället för tre små om du nu hade tänkt bygga in bänken med luckor...
            Jag har också sett bänkar med 6 ben
            men skulle inte vågat ha den i en lägenhet.
            jag är Ateist
            men Gud talade till mig
            Gud är stor
            jag frågade hur stor ? inget svar
            han kanske behövde låna toaletten

            Kommentar

            • Anonym
              Användare
              • december 2009
              • 37

              #7
              Ursprungligen postat av salo
              Tack för svaren! En 8-bensställning borde vara rätt stabil. En av nackdelarna med alu är ju annars att de är lite svajiga, särskilt riskfyllt när man har små barn. Men jag har ju å andra sidan som mest haft ett 310 (4 ben) och ingen direkt erfarenhet av större. Hur är det, känns de gedigna?

              Nu kom jag dessutom på vad jag ska göra, har ju lagt in nytt golv i undervåningen, ska klä in ställningen i samma golv, lär bli rätt snyggt tror jag.
              8 ben= fler skarvar känns ju rent spontant att om en bänk skulle gå isönder vilket känns väldigt avlägset så borde det ju vara i skarvarna och inte på en rak aluminumprofil (jag vet att porsaknutar är starka men kan ju finnas fabrikationsfel). En sak du kan göra för att stabilisera bänken i sidled är ju att sätta stag på diagonalen (hörna till hörna) bak på bänken liknande tvärstagen på akvariet och popnita fast dem om du förstår vad jag menar

              Kommentar

              • cf.akvarielagret
                Användare
                • april 2002
                • 5028

                #8
                Klart en väl invägd stativ med många punkter blir stadigare

                säg att man har åtta ben, då blir längsta profilen på längden 63,33 cm
                och den är jävligt stum, medan en profil på 200cm kan du bryta av över knät

                samt det finns massor av olika knutar o rör
                det enda dom har gemensamt är yttermåttet

                knutar finns i plast eller stål
                rör finns med godstjocklek 1mm 1,5mm 2mm 2,2mm även med runda hörn och profier på insidan
                jag är Ateist
                men Gud talade till mig
                Gud är stor
                jag frågade hur stor ? inget svar
                han kanske behövde låna toaletten

                Kommentar

                • Håknil
                  Användare
                  • december 2005
                  • 484

                  #9
                  Ursprungligen postat av salo
                  Tack för svaren! En 8-bensställning borde vara rätt stabil. En av nackdelarna med alu är ju annars att de är lite svajiga, särskilt riskfyllt när man har små barn. Men jag har ju å andra sidan som mest haft ett 310 (4 ben) och ingen direkt erfarenhet av större. Hur är det, känns de gedigna?

                  Nu kom jag dessutom på vad jag ska göra, har ju lagt in nytt golv i undervåningen, ska klä in ställningen i samma golv, lär bli rätt snyggt tror jag.
                  Hej

                  Det bästa är ju narurligtvis en svetsad järnställning med gängade
                  fötter.Det har jag till mitt 700 185 cm långt.
                  Det kan du säkert få gjort av en händig svetsare till en rimlig penning.
                  Det blir verkligen stadigt,även för småbarn.
                  Harmonisera också med lämpliga plattor i golvets färg så blir det kanon.
                  Det räcker med sex ben.

                  Lycka till

                  Håkan

                  ps.aluminium nej,det litar jag inte på ds.

                  Kommentar

                  • FrePGun
                    Användare
                    • mars 2009
                    • 2410

                    #10
                    Ursprungligen postat av Göran Å
                    En orsak till att många kar spricker i botten kan bero på att aluställningen är felaktigt inställd.........Detta gäller speciellt på de större ställningarna med stödben i mitten.


                    Följande text står att läsa i mitt följebrev jag fick från Imazo när jag för många år sedan köpten ett 720L kar + aluställning med 8 ben.

                    Bär inte ert akvarium genom att lyfta det i övre ramen.

                    Om golvet är ett reglat spånskivegolv placera ytterbenen på aluställningen över golvreglarna.
                    Har bänken mer än fyra ben justera ytterbenen först så att bänken står i våg med karet på ställningen. Kolla med vattenpass.

                    Nu är det dax att skruva ner mittenbenen, placera en tändsticka (ca 1mm) under foten och skruva ner foten lätt mot denna. Tag sedan bort tändstickan så att mittenbenen hänger i luften. Mittenbenen får under inga omständigheter stå högre än ytterbenen då detta kan knäcka botten på akvariet.

                    Är akvariet av helglastyp ska en frigolitskiva ca 1cm tjock eller liknande mtrl läggas under akvariet.

                    Fyll akvariet med rumstempererat vatten. Fyll aldrig med växelvis varmt kallt vatten då detta kan ge spänningar i glaset.
                    Akvarium större än 300L bör fyllas i etapper. Fyll 1/3 och låt stå i 2 timmar. Fyll ytterligare 1/3 och låt stå i 2 timmar. Osv.

                    Har man tunga stenar i karet ska man ha ett mellanlägg mellan sten och bottenglas av ex frigolit.
                    .................................................. ........................ ............


                    Själv har jag alltid en skiva av ex hyllplan + frigolit mellan mina bänkar och akvarium. Har aldrig haft något spruckit kar eller annat läckage under min långvariga akvarieperiod.

                    Under min aluställning som bär upp mitt 600L kar, som står på ett reglat spånskivegolv. Har jag lagt ekparkettgolvsskivor under alufötterna över träreglarna för att alufötterna inte ska göra märken i plastmatta eller spånskiva.


                    Mvh Göran
                    Det här var den enda tråd jag kunde hitta som handlade lite om akvarium på reglat trägolv.

                    Hur stort kar vågar jag skaffa? Rejäla reglad under (kommer inte ihåg tummått men skulla tippa på ca 20-25 cm på höjden) sen spånplatta sen parkett.

                    Där akvariet skall stå vilar reglarna på en bärande vägg av betong.

                    Mina tankar är ca 800 Liter...

                    Bara haft akvarium på betong golv innan så har ingen erfarenhet av detta alls.

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #11
                      Reglat golv håller utmärkt för den vikten, men om fötterna står på parketten/spångolvet mellan just reglarna så kommer de att svikta och kollar du på kanten mellan golvlisten och parketten efter någon vecka/månad så kan du se att det glipar på de ställen du har benen som trycker ned spånskivan.

                      Även det håller, men för att vara säkrare och få det snyggare så kan du:
                      • Placera benen rakt över golvreglarna (knappa på golvet och leta efter stumt ljud.
                      • Lägga ut en lite kraftigare träskiva ovan på golvet som du sedan stället akvarieställningen på. Dem skivan fördelar ut trycket från en punkt till ett lilte större om råde så du slipper nedsvajande golv mellan reglarna.


                      En risk om det svajar ned kan vara att då justeras också inställningen av benen och om det svajar ned olika mycket på diagonala ben får du oönksade vridkrafter på bottenglaset som skulle kunna spricka.
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • FrePGun
                        Användare
                        • mars 2009
                        • 2410

                        #12
                        Skönt att höra. Blir nog ett bygge av något slag med en heltäckande platta nertill så trycket kommer vara fint fördelat!

                        Kommentar

                        • tege
                          Användare
                          • februari 2005
                          • 2753

                          #13
                          Har mitt 720 på aluställning, furugolv o träreglar. Har flyttat burken för inte längesen. Förvånansvärt små märken i furugolvet, ett golv kan nog inte bli mjukare än fura(heltäckningsmatta möjligen)
                          Så att ha ett 720 på aluställning på trägolv är inga problem.
                          Nu har jag ställt in ett 960 på samma ställe, det håller ännu i alla fall.
                          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                          Kommentar

                          • FrePGun
                            Användare
                            • mars 2009
                            • 2410

                            #14
                            Ursprungligen postat av tege
                            Har mitt 720 på aluställning, furugolv o träreglar. Har flyttat burken för inte längesen. Förvånansvärt små märken i furugolvet, ett golv kan nog inte bli mjukare än fura(heltäckningsmatta möjligen)
                            Så att ha ett 720 på aluställning på trägolv är inga problem.
                            Nu har jag ställt in ett 960 på samma ställe, det håller ännu i alla fall.
                            Låter betryggande detta också!!

                            Kommande sovrum ligger precis under och man vill ju hellst inte ha skabraket över sig en vacker morgon hehe.

                            Har spanat länge länge på ett stort kar som ligger ut på 1250 Liter... Men de kanske är att pusha gränserna...

                            Det är ju dock väldigt långt med så trycket blir ju mer utdelat.

                            Kommentar

                            • tege
                              Användare
                              • februari 2005
                              • 2753

                              #15
                              Ursprungligen postat av Punkfredd
                              Låter betryggande detta också!!

                              Kommande sovrum ligger precis under och man vill ju hellst inte ha skabraket över sig en vacker morgon hehe.

                              Har spanat länge länge på ett stort kar som ligger ut på 1250 Liter... Men de kanske är att pusha gränserna...

                              Det är ju dock väldigt långt med så trycket blir ju mer utdelat.

                              Ett 960 är 80djupt och 60 på höjden, att göra burken dubbelt så lång borde inte belasta golvet mer om reglarna går åt rätt håll. 2 eller 4 meter långt

                              Eller?
                              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                              Kommentar

                              Arbetssätt...