Den "perfekta" dvärgcikliden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Den "perfekta" dvärgcikliden?

    Jag har alltid gillat små ciklider, att kunna njuta av ciklidbeteende i rimligt små burkar
    är naturligtvis härligt. I denna tråd tänkte jag att vi kan diskutera om den perfekta dvärgcikliden finns och vilken det är. Med dvärgciklid menar jag ca max 10 cm
    och med ett beteende som gör att den kan hållas i något så när små akvarier gärna med sällskap av icke ciklider. Den perfekta bör naturligtvis även vara lättskött och kunna leva i normalt kranvatten och äta ”vanlig” mat. De mest sålda i denna kategori tror jag är palettciklid och fjärilsciklid. Mina egna favoriter är Pseudocrenilabrus nicholsi men den är nog lite för aggro för att vinna titel ” mest perfekta” och Pseudocrenilabrus multicolor victoriae, denna tror jag har alla egenskaper och är min favorit till titeln.
    Sen finns det ju små Malawi tex golden, Socolofi, Iodotropheus sprengerae, Acei , tja vad krävs för att hålla tex 1+3 av dessa ???.
    De små Tanganyika har jag själv ingen erfarenhet av men det har kanske någon annan ?
    Apistogramma ????, Ja många har väl boliviansk fjäril som favorit i denna kategori.
    Ja vilken anser ni är den ”perfekta dvärgcikliden”?.
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #2
    Apistogramma cacatuoides kanske. Snygg, intressant, snäll, ställer inga större krav på vatten med mera, går ihop med det mesta i sällskapsväg.

    /Jocke

    Kommentar

    • Museo12
      Användare
      • oktober 2005
      • 153

      #3
      Håller med Banderad Apistogramma cacatuoides är både väldigt vacker och har ett intressant beteende. Se bara till att honorna har gömställen, för hanen är ganska parningsvillig. Hade Apistogramma cacatuoides i ett större kar tillsammans med bland annat dubbelt så stora Saijicas och det var ingen tvekan om vem som bestämde. Här var liten, störst, bäst och vackrast ; )

      Kommentar

      • FrePGun
        Användare
        • mars 2009
        • 2410

        #4
        Jepp kakaduorna är fortfarande min favorit efter att ha testat lite olika apistogrammor.

        Är fortf på jakt efter ett gäng vildfångade. verkar vara dött lopp där dock.

        Kommentar

        • Banderad
          Användare
          • februari 2006
          • 3479

          #5
          Ursprungligen postat av Museo12
          Håller med Banderad Apistogramma cacatuoides är både väldigt vacker och har ett intressant beteende. Se bara till att honorna har gömställen, för hanen är ganska parningsvillig. Hade Apistogramma cacatuoides i ett större kar tillsammans med bland annat dubbelt så stora Saijicas och det var ingen tvekan om vem som bestämde. Här var liten, störst, bäst och vackrast ; )
          Jag har ett kar som står tomt här hemma med måtten L150*B60*H35. Perfekt kar för att husera ett bra gäng dvärgar. Eventuellt blir det Kakaduor, men är svag för borelli och trifasciata med. Ska i alla fall ha en Apisto som går att leka av hyffsat enkelt med hjälp av endast lite torvfiltrering. Som sällskap blir det någon tetra och corydoras. Eventuellt blir det någon ciklid till med.... Som sagt, ett projekt för framtiden.

          /Jocke

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Ursprungligen postat av HåkanM
            Ja många har väl boliviansk fjäril som favorit i denna kategori
            Just precis!

            Mvh/Andreas.

            Kommentar

            • FrePGun
              Användare
              • mars 2009
              • 2410

              #7
              Ursprungligen postat av Banderad
              Jag har ett kar som står tomt här hemma med måtten L150*B60*H35. Perfekt kar för att husera ett bra gäng dvärgar. Eventuellt blir det Kakaduor, men är svag för borelli och trifasciata med. Ska i alla fall ha en Apisto som går att leka av hyffsat enkelt med hjälp av endast lite torvfiltrering. Som sällskap blir det någon tetra och corydoras. Eventuellt blir det någon ciklid till med.... Som sagt, ett projekt för framtiden.

              /Jocke
              Låter som en pefekt apisto kar!

              ska bli skoj att höra vad de bli i framtiden.

              Kommentar

              • janneviking
                Användare
                • januari 2008
                • 73

                #8
                Ursprungligen postat av HåkanM
                Jag har alltid gillat små ciklider, att kunna njuta av ciklidbeteende i rimligt små burkar
                är naturligtvis härligt. I denna tråd tänkte jag att vi kan diskutera om den perfekta dvärgcikliden finns och vilken det är. Med dvärgciklid menar jag ca max 10 cm
                och med ett beteende som gör att den kan hållas i något så när små akvarier gärna med sällskap av icke ciklider. Den perfekta bör naturligtvis även vara lättskött och kunna leva i normalt kranvatten och äta ”vanlig” mat. De mest sålda i denna kategori tror jag är palettciklid och fjärilsciklid. Mina egna favoriter är Pseudocrenilabrus nicholsi men den är nog lite för aggro för att vinna titel ” mest perfekta” och Pseudocrenilabrus multicolor victoriae, denna tror jag har alla egenskaper och är min favorit till titeln.
                Sen finns det ju små Malawi tex golden, Socolofi, Iodotropheus sprengerae, Acei , tja vad krävs för att hålla tex 1+3 av dessa ???.
                De små Tanganyika har jag själv ingen erfarenhet av men det har kanske någon annan ?
                Apistogramma ????, Ja många har väl boliviansk fjäril som favorit i denna kategori.
                Ja vilken anser ni är den ”perfekta dvärgcikliden”?.
                Kan bara hålla med dig om din "favorit" Pseudocrenilabrus multicolor victoriae som jag själv har i två stora grupper.Tänk bara på att den fodrar lugna karinnevånare annars kommer den inte till sin rätt då den är väldigt lugn.Och en vuxen hane av dom slår det mesta i färgprakt.
                Självklart Viktoriaciklider i alla mina kar;);)

                Kommentar

                • Marcus Karlsten
                  Användare
                  • januari 2013
                  • 318

                  #9
                  Kul tråd ämne!
                  Mitt förslag är Laetacara dorsigera, inte särskilt agressiv men ändå alltid fajt.
                  Jag har två par 600x600 botten, båda paren vallar yngel för tillfället. Sedan en gammal fjärils honna, hon far ungefär som en pingisboll men får inga skador.

                  De rör inte växterna och gräver ytterst lite. Skulle tro att de funkar med det mesta.
                  www.marcuskarlsten.se
                  -www.mobelspecialen.se-

                  Kommentar

                  • Banderad
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 3479

                    #10
                    Ursprungligen postat av Marcus Karlsten
                    Kul tråd ämne!
                    Mitt förslag är Laetacara dorsigera, inte särskilt agressiv men ändå alltid fajt.
                    Jag har två par 600x600 botten, båda paren vallar yngel för tillfället. Sedan en gammal fjärils honna, hon far ungefär som en pingisboll men får inga skador.

                    De rör inte växterna och gräver ytterst lite. Skulle tro att de funkar med det mesta.
                    Ja, det är en trevlig rackare. Hade två individer i ett 54-liters för några år sedan. De var ganska fega dock, men hade nog blivit bättre i ett större kar med några medinvånare. De kanske skulle fungera bra med apistos.

                    /Jocke

                    Kommentar

                    • Marcus Karlsten
                      Användare
                      • januari 2013
                      • 318

                      #11
                      Ursprungligen postat av Banderad
                      Ja, det är en trevlig rackare. Hade två individer i ett 54-liters för några år sedan. De var ganska fega dock, men hade nog blivit bättre i ett större kar med några medinvånare. De kanske skulle fungera bra med apistos.

                      /Jocke
                      Ja, jag har hört andra säja att de är skygga men det stämmer inte på mina.
                      Kanske är det en fördel att ha fler en ett par, de verkar trigga varan och leker alltid sammtidigt.

                      Tyckte att mina var ur snygga men sen såg jag vildfångade som hade intensivt röda ögon.
                      www.marcuskarlsten.se
                      -www.mobelspecialen.se-

                      Kommentar

                      • Mikael W
                        NCS Medlem
                        • augusti 2002
                        • 8598

                        #12
                        Cryptoheros myrnae?
                        mvh
                        Mikael W
                        (NCS-medlem sedan 1981)

                        Kommentar

                        • jonre723
                          Användare
                          • oktober 2004
                          • 439

                          #13
                          Snackar man sällskapsburk så är vanliga fjärilsciklider en av mina absoluta favoritfiskar. Har sällskapet ingen betydelse så tycker jag multisar är roligast att titta på.
                          Och så är det.
                          /J

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 4642

                            #14
                            För egen del så hör den vanliga Fjärilen till de absoluta favoriterna. Trist nog är den rätt känslig, så jag vill inte kalla den "perfekt" dvärgciklid. Paletten ramlar däremot in i den kategorin, likaså Kakaduan, kurvcikliden samt A. thomasi. De är de enklaste dvärgarna jag kommer på, ställer inga stora krav på vattnet och funkar oftast bra i rätt små kar också. Hyfsat stabila Apisto tycker jag A. panduro/pandurini samt A. baenschi är, kanske även A. viejita och A. hongsloi.

                            För lite större kar gillar jag snäckskalslekarna - bland de roligaste firrar man kan ha. Undvik dock haremlekarna där, de kan vara ruskigt aggro (t ex speciosus och stappersii). Den bästa blir nog N. brevis, de lever i par och är såvitt jag vet den enda där hane och hona delar på samma snäcka. Går fint att kombinera med regnbågsfisk av olika slag.

                            Hilsen,

                            /P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            • HenrikV
                              Användare
                              • februari 2007
                              • 697

                              #15
                              Ursprungligen postat av Marcus Karlsten
                              Ja, jag har hört andra säja att de är skygga men det stämmer inte på mina.
                              Kanske är det en fördel att ha fler en ett par, de verkar trigga varan och leker alltid sammtidigt.

                              Tyckte att mina var ur snygga men sen såg jag vildfångade som hade intensivt röda ögon.
                              Jag har haft Dorsigera i ett 54L och 275L. Det var som 2 olika arter. Väldigt blyga och osäkra i 54L, men helt annan "go" i det större karet. Färgprakten var också helt annat...
                              En härlig fisk som jag saknar ibland.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...