Tips på Ciklider till 60l akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • D-jess
    Användare
    • november 2009
    • 36

    Tips på Ciklider till 60l akvarium?

    Hallå!
    Många fiskar har fått flytta hemma hos mig. Mina malawisar har fått ett större boende på 375 liter.
    • 4st Sciaenochromis Fryeri Ahli Iceber
    • 4st Pseudotropheus Demasoni
    • 4st Pseudotropheus Saulosi
    • 1st Golden nugget
    • 2st Groteska (förra ägaren kallde dem hajmal? men jag vet inte. Dem kom med det nya akvariet.) på säkert 35 cm. Vet inte riktigt vad jag ska göra med dem?! Visst verkar dem trivas men akvariet ser på tok för litet ut för dem.


    När dessa flyttade blev mitt 152 liters akvarium ledigt och då valde jag att flytta alla fiskar ifrån mitt 60 liters akvarium då det blivit riktigt överbefolkat när det även kom med 7 eller 8 stycken Prinsessan av Burundi från den förra ägaren av 375 Liters akvariet.
    Så i 152 litaren gå nu
    • ca 18st tetror
    • 5st Platy
    • 5st Svärtdbärare
    • 4st Scalarer
    • 2st Små Malar
    • 7st Prinsessan av Burundi


    Så nu när 60 litern står tom funderade jag på om det fanns någon ciklidart som kunde trivas i ett så litet akvarium? Dvärgciklider? Någon som har några tips på gärna färgglada och vackra småciklider?
  • endymion

    #2
    Pseudocrenilabrus multicolor victoriae tror jag är det hetaste tipset som funkar i ett så litet akvarium, men den är svår att få tag på. Annars är det snäcklekare men de kan knappast kallas för färgglada. Apistogramma vågar jag inte uttala mig om men många anser att de är aggressiva. Fjärilsciklider kan nog också fungera.

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Med rätt inredning och gömställe för honan funkar palettciklid utmärkt. Det funkar även med Cryptoheros/Amatitlania t ex sebraciklid, men det kräver ett ställe som endast honan kan besöka. Till palettciklid går det ha andra fiskar, men till akvariestammen av sebraciklid går det inte. Kanske går det med de mindre arterna. Jag har Amatitlania sp. "lake Xiloa" och dessa hade funkat utmärkt i 60 liter.

      Det finns förstårs ett stort gäng Apistogramma. Borelli funkar i akvarier under 20 liter (särskilt om man plockar bort hanen om de leker).
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • D-jess
        Användare
        • november 2009
        • 36

        #4
        Tack för tipsen. Har kollar runt lite och varit i en del butiker häromkring och jag tror det kommer bli Apistogramma. Kakaduacikliden (dålig på namnet)
        Nu väntar jag väntar jag bara på att karet ska bli ledigt. Går ett gäng Saulosi yngel där nu.

        Kommentar

        • Mikael W
          NCS Medlem
          • augusti 2002
          • 8598

          #5
          Ursprungligen postat av D-jess
          Kakaduacikliden (dålig på namnet)
          = Apistogramma cacatuoides
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

          Kommentar

          • D-jess
            Användare
            • november 2009
            • 36

            #6
            Ursprungligen postat av Mikael W
            = Apistogramma cacatuoides
            Tack

            Kommentar

            • HenrikV
              Användare
              • februari 2007
              • 697

              #7
              En fråga Albin. Jag är lite sugen på Pseudocrenilabrus multicolor victoriae och du tipsar om den till 60L, vilket jag har några som står tomma. men i artregistret rekommenderar du 100L.
              Går det att ha ett par ändå i 60L?

              Kommentar

              • endymion

                #8
                Ursprungligen postat av HenrikV
                En fråga Albin. Jag är lite sugen på Pseudocrenilabrus multicolor victoriae och du tipsar om den till 60L, vilket jag har några som står tomma. men i artregistret rekommenderar du 100L.
                Går det att ha ett par ändå i 60L?
                Jo det kommer nog att funka men det är att föredra med 100 liter. Det är ju långt i från en exakt vetenskap hur stort akvarium en fisk bör ha. Detta är en liten relativt stillastående fisk. Jag skrev mest 100 liter eftersom jag själv aldrig haft dem i mindre akvarium. Men jag vet de som har dem i 60 liters där de leker och frodas.

                Kommentar

                • HenrikV
                  Användare
                  • februari 2007
                  • 697

                  #9
                  Ursprungligen postat av endymion
                  Jo det kommer nog att funka men det är att föredra med 100 liter. Det är ju långt i från en exakt vetenskap hur stort akvarium en fisk bör ha. Detta är en liten relativt stillastående fisk. Jag skrev mest 100 liter eftersom jag själv aldrig haft dem i mindre akvarium. Men jag vet de som har dem i 60 liters där de leker och frodas.
                  Ok, tack för svaret. Jo, jag vet också att fiskarna inte läser artbeskrivningarna. Får se om jag vågar prova. Jag har tidigare provat annat än yngel i 60L och det har varit blandad trivselfaktor. Snäcklekare har fungerat utmärkt...

                  Kommentar

                  • D-jess
                    Användare
                    • november 2009
                    • 36

                    #10
                    När jag googlar Pseudocrenilabrus multicolor victoriae får jag träff på fiskar med väldigt olika färger, är det därför den har namnet multicolor för att färgerna varierar så pass mellan individerna? Dem såg vackra ut.

                    Kommentar

                    • johho
                      Användare
                      • mars 2007
                      • 1825

                      #11
                      Jag gissar att det är olika fångstplatser. Den kan säkert se olika ut beroende på vart den fångas.

                      Kommentar

                      • endymion

                        #12
                        Ursprungligen postat av D-jess
                        När jag googlar Pseudocrenilabrus multicolor victoriae får jag träff på fiskar med väldigt olika färger, är det därför den har namnet multicolor för att färgerna varierar så pass mellan individerna? Dem såg vackra ut.
                        Färgskillnaden är beror nog på om det är en hane eller hona på bilden. Det är ju inte säkert att google visar rätt art heller.

                        Kommentar

                        • D-jess
                          Användare
                          • november 2009
                          • 36

                          #13
                          okej. Någon som har en bild eller länk man kan få se?

                          Kommentar

                          • D-jess
                            Användare
                            • november 2009
                            • 36

                            #14
                            Hittade själv i erat artregister

                            antar att det där är rättvisande färger ?

                            Kommentar

                            • endymion

                              #15
                              Ursprungligen postat av D-jess
                              Så ser hanarna ut ja

                              Kommentar

                              Arbetssätt...