foder?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pelle Linerzén
    Användare
    • november 2005
    • 106

    foder?

    Hej.
    Har någon några bra recept på foder till malawi?
    Tänkte börja med att göra lite själv så alla tips vore bra...
    Jag har några golden, lombardi och hongi samt några ancistrus...
    Kör med latmansfodret Hikari Cichlid Gold idag
    Pånyttfödd med 400 liters malawi
  • Laban
    NCS Medlem
    • januari 2013
    • 196

    #2
    Det finns massor med recept på räkmix på forumet. Jag har ungefär samma fiskar som du och kör 500g ärtor, 500g räkor m. skal, 0.5 dl pellets, 5 droppar gnagar vitamin, 2 tsk citronsaft och 5ml spirulina.
    Cheers,
    Laban

    "We Fear No Foe" MFC

    Kommentar

    • Tony Tiger
      Användare
      • december 2009
      • 182

      #3
      Jag har nog tänkt o kombinera räkmix och "latmansfoder" varannan dag typ.
      1000l CA..... i trappen!!!

      Kommentar

      • Pelle Linerzén
        Användare
        • november 2005
        • 106

        #4
        Ursprungligen postat av Tony Tiger
        Jag har nog tänkt o kombinera räkmix och "latmansfoder" varannan dag typ.
        Precis vad jag funderade på
        Pånyttfödd med 400 liters malawi

        Kommentar

        • Pelle Linerzén
          Användare
          • november 2005
          • 106

          #5
          Ursprungligen postat av Laban
          Det finns massor med recept på räkmix på forumet. Jag har ungefär samma fiskar som du och kör 500g ärtor, 500g räkor m. skal, 0.5 dl pellets, 5 droppar gnagar vitamin, 2 tsk citronsaft och 5ml spirulina.
          Vad menar du med pellets?
          Gröna eller gula ärtor?
          Och varför gnagarvitaminer?
          Spirulina, kan man köpa det på djuraffärer?
          Pånyttfödd med 400 liters malawi

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            750g Räkor -utan skal- (vitfisk går bra med men inte att helt byta ut räkor)
            1kg Gröna ärtor
            1 port Polenta Majsgryn -gröt-
            1 port Havrekli -gröt-
            1msk Vitlök -frystorkad-
            1pkt Askorbinsyra
            1msk Astaxanthin
            Bindemedel: Agar agar och/eller Gelatin.

            Tillval som jag börjat använda igen:
            1-2dl Naturells Sojaprotein 73% alt 1-2dl Wheyprotein (kroppsbyggarprotein)

            * Jag använder räkor utan skal då jag anser att skalen är överflödiga samt att jag kompenserar detta genom andra ingredienser. Skalen är vassa, kan skada fiskarna och blir även liggandes i akvariet och därför känns de onödiga. Här finns det skilda meningar om skalen men jag har min åsikt om det klart. Jag använder även vitfisk i min räkmix, men funderar på att skippa det och fylla ut med mer räkor istället.
            Gröna ärtor i fryst form som tinas ned och mixas samman med räkorna.
            Majsgryn och Havrekli har egenskaper som är gynnsamma och därför har jag dessa ingredienser med i mixen. Vitlök i frystorkad form då den är lätt att fördela väl i räkmixen. Vitlöken är helt ren utan konserveringsmedel och mycket nyttig samt att den är antiparasitiell. Askorbinsyran är för att behålla fräschören längre samt att det är ren C-vitamin. Blandas din i mixen sist. Astaxanthin används för att förstärka redan existerande färger hos fisken samt att det har andra mycket gynnsamma egenskaper för fiskarnas välmående.
            Bindemedel används Agar Agar, med gelatin som back up om räkmixen inte binder som jag vill.
            Jag tillsätter även proteintillskott då räkmixen i standardform endast innehåller ca 10% protein.

            Ibland tillsätter jag även pellets av någon fiskfodersort som jag har hemma eller flingfoder. Vitaminer finns det tillräckligt med i de ingredienser som jag angivit. Eventuellt kan man tillsätta spirulina i min räkmix, men jag har ansett det överflödigt då astaxanthin täcker stora delar av det som spirulina har som egenskap.
            Senast redigerad av StefanL; 17 januari 2010, 11:08.

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • april 2002
              • 9122

              #7
              Här är tråden för diverse räkmixrecept.
              Räkmix är ofta ett hett och omdiskuterat ämne i många trådar på detta forum. Olika användares recept har därmed blivit spridda på massor av olika ställen, och har därmed blivit svåra att hitta. Därför tycker jag att det vore praktiskt om vi kunde samla de olika recepten i en och samma tråd. Obs endast recept.... inga
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • Pelle Linerzén
                Användare
                • november 2005
                • 106

                #8
                Blir inte klok på vad som är bra, finns ju miljoner olika tips på mixar
                Tänkte därför testa med denna "mix":
                400gr räkor med skal
                400gr gröna ärtor
                15ml askorbinsyra
                5ml spirulinapulver
                1tsk vitlökspulver
                50ml AgarAgar
                Vad tror ni, kommer det att bli bra? Vill ju inte knasa till nåt......

                En annan fråga, varför använder ingen kräftor som ingrediens?
                Pånyttfödd med 400 liters malawi

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Blir säkert bra som din första räkmix för att se och utvärdera. Ibland kan det vara bra att köra "basic" räkmix.

                  Kommentar

                  • Ducce
                    Användare
                    • november 2009
                    • 360

                    #10
                    En liten undran bara.
                    Varför är skalade räkor bättre än vitfisk eller annan form av fisk?

                    /Robert
                    Senast redigerad av Ducce; 24 januari 2010, 19:41.

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Karoten.

                      Den mesta karoten sitter i skalen, men räkorna har även andra egenskaper som fisken gillar. Räkdjur/kräftdjur tillhör flera arters naturliga föda, medans vitfisk inte gör det normalt sett.

                      Det har diskuterats att för mycket matning med vitfisk kan ge fiskarna bristsjukdomar, men det finns inte något som bevisar det såvitt jag vet.

                      Sedan vet jag av egen erfarenhet att fiskarna gillar räkor mer än vitfisk...har testat båda mixarna samt att jag gett fiskarna räkor och fisk direkt i karet.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...