"Mellanamerikansk regnbågsciklid"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ove Planstedt
    NCS Medlem
    • maj 2006
    • 1816

    #31
    Ursprungligen postat av Beast
    Detta skulle jag vilja säga stämmer in på många centralamerikanare, jag skulle kunna fota samma fisk i olika miljöer, ålder, ljus, matad med olika foder mm, och den skulle se olika ut på varje bild, men det gör det ju inte till att det blir olika varianter. Samma fisk, olika förutsättningar skulle jag vilja säga..
    Jo så är det nog , det jag menar är att anledningen till att Nonas och Banderas firrar ser olika ut kan bero på att de inte går i samma miljö med avseende på sällskap och vattenvärden och därmed visar olika teckning. Sedan så kan det ju även vara så att Banderas "red eye" är en lokal variant som har annan färg än Nonas oxå.

    Kommentar

    • Nonas
      Användare
      • mars 2008
      • 45

      #32
      Ursprungligen postat av Lundensis
      I artregistret finns en länk till fishbase. Har du kollat den?
      Ja. Tyvärr, snudd på. Eller kanske inte, jag tyckte mig läsa att det inte är så petnoga med vattenvärdena. Alltid något.

      Tack för tipset ändå.
      /J

      Kommentar

      • Nonas
        Användare
        • mars 2008
        • 45

        #33
        Ursprungligen postat av Beast
        Nee då dom blir ju rätt så starka i färgerna, beroende på bla dom sakerna Banderad nämner.. Sen så skulle jag nog gissa på att den bilden du visar är på 2 hanar, och är så fallet så kan ju det vara en orsak till att dom inte färgar fullt ut..
        Är det inte ibland så att hanarna INTE färgar ut om de går ensamma med honorna? Ingen konkurrent som triggar dom? Kanske är jag i fel världsdel nu...

        Kommentar

        • JockeB
          Användare
          • maj 2004
          • 2964

          #34
          Ursprungligen postat av Ove Planstedt
          Jo så är det nog , det jag menar är att anledningen till att Nonas och Banderas firrar ser olika ut kan bero på att de inte går i samma miljö med avseende på sällskap och vattenvärden och därmed visar olika teckning. Sedan så kan det ju även vara så att Banderas "red eye" är en lokal variant som har annan färg än Nonas oxå.
          Jepp då är vi på samma sida Ove
          Mvh Jocke
          Centralamerikanska Ciklider!

          Kommentar

          • JockeB
            Användare
            • maj 2004
            • 2964

            #35
            Ursprungligen postat av Nonas
            Är det inte ibland så att hanarna INTE färgar ut om de går ensamma med honorna? Ingen konkurrent som triggar dom? Kanske är jag i fel världsdel nu...
            Jo det kan stämma det också, men har dom inga honor så har dom ju inget att imponera på heller, då instinkten att föra sina gener vidare är en av dom starkaste... Som hos oss män, ser vi en tjej vi gillar så visar vi våra bästa (eller sämsta) "färger"
            Mvh Jocke
            Centralamerikanska Ciklider!

            Kommentar

            • Pelle
              Användare
              • maj 2002
              • 387

              #36
              Ursprungligen postat av Ola Sjödin
              Är det inte helt enkelt så att multispinosan är en gammal akvariefisk och då fanns inte många av de betydligt färggrannare firrarna (ex nicaraguemse) i omlopp i hobbyn. Allt är ju relativt och de har mer färg än ex. A. facetus som är en annan gammal art.
              Någon som vet när multispinosan dök upp i hobbyn, gissningsvis i USA? 60-talet?
              I sverige dök den upp i början eller i mitten 70-talet, då under namnet "Herotilapia Multispinosa".
              Namnet "Mellanamerikansk regnbågsciklid" har jag aldrig hört förut. (Vem har hittat på ett så fantasilöst namn?)

              Jag tror nog att det är den mest lättlekta och lättreproducerade ciklid art jag har stött på.

              Kommentar

              • Nonas
                Användare
                • mars 2008
                • 45

                #37
                Ursprungligen postat av Beast
                Jo det kan stämma det också, men har dom inga honor så har dom ju inget att imponera på heller, då instinkten att föra sina gener vidare är en av dom starkaste... Som hos oss män, ser vi en tjej vi gillar så visar vi våra bästa (eller sämsta) "färger"
                Störst, bäst, ljudligast!

                Det är klart, om det i litteraturen finns åtta olika bilder på samma fisk i olika sinnesstämning, då börjar det ju faktiskt kvalificera sig som en regnbåge...

                Kommentar

                • Nonas
                  Användare
                  • mars 2008
                  • 45

                  #38
                  Ursprungligen postat av Pelle
                  I sverige dök den upp i början eller i mitten 70-talet, då under namnet "Herotilapia Multispinosa".
                  Namnet "Mellanamerikansk regnbågsciklid" har jag aldrig hört förut. (Vem har hittat på ett så fantasilöst namn?)

                  Jag tror nog att det är den mest lättlekta och lättreproducerade ciklid art jag har stött på.
                  Dags för en namngivningstävling, som sagt!

                  Kommentar

                  • JockeB
                    Användare
                    • maj 2004
                    • 2964

                    #39
                    Ursprungligen postat av Pelle
                    I sverige dök den upp i början eller i mitten 70-talet, då under namnet "Herotilapia Multispinosa".
                    Namnet "Mellanamerikansk regnbågsciklid" har jag aldrig hört förut. (Vem har hittat på ett så fantasilöst namn?)

                    Jag tror nog att det är den mest lättlekta och lättreproducerade ciklid art jag har stött på.
                    Jo dessa "populärnamn" dyker ju upp lite här o där, har inte hört just detta namn heller förut, hehe..
                    Mvh Jocke
                    Centralamerikanska Ciklider!

                    Kommentar

                    • Ola Sjödin
                      Användare
                      • augusti 2003
                      • 514

                      #40
                      jag tittar just i "Cichlids of the world" av Goldstein från 1973. Där står det "The aquarium stock was sent here only a few years ago by Dr. William Bussing. A popular and readily available species..."

                      Jag tycker att det låter som om att det vore rimligt att de nådde Sverige i början eller mitten av 70-talet.

                      Kommentar

                      • Nonas
                        Användare
                        • mars 2008
                        • 45

                        #41
                        Är det någon som lyckats få till nån systematik i att trigga en utfärgning/mönstring?
                        Ett vattenbyte triggade för min del kraftigare svarta ränder, men mer brunt i övrigt...

                        Kommentar

                        • Lundensis
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 2262

                          #42
                          Du kan även testa att byta foder, ändra inredning, tillsätta konkurrenter.

                          Kommentar

                          • Nonas
                            Användare
                            • mars 2008
                            • 45

                            #43
                            Ursprungligen postat av Lundensis
                            Du kan även testa att byta foder, ändra inredning, tillsätta konkurrenter.
                            Kör med samma pelletfoder som de glupskt slukade förut, nu är de plötsligt ganska ointresserade...
                            Kan de ha för gott om gömställen? Ju mer rötter, ju fler potentiella revir?
                            Jag tror som sagt att det är fyra hanar och en hona (ser ingen större skillnad på deras bukfenor). Det BORDE inte behövas fler konkurrenter.

                            Kommentar

                            • Lundensis
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 2262

                              #44
                              Variera fodret, pellets räkmix, räkor, laxfoder, mysis mm. Låt dem vara utan mat några dagar och testa vad som händer när de sen får mat. Kanske släppa i en annan art.

                              Kommentar

                              • Banderad
                                Användare
                                • februari 2006
                                • 3479

                                #45
                                Fick lek på mina multispinosor igår. Lekte endast 4 dagar efter de hade fått lite lugn och ro (ett kar utan lite mer aggressiva CA). Ska se om jag kan låna en kamera imorgon och ta några kort.

                                /Jocke

                                Kommentar

                                Arbetssätt...