Måla aluminiumställning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olaJ
    Användare
    • augusti 2003
    • 584

    Måla aluminiumställning

    Jag kommer att byta ut 24 halvtaskiga bruna LLI-kar som läcker och j-as mot nya fräscha glaskar med snygg och prydlig foliebakgrund och överrinning till centralfilter mm. Därav att jag vill snygga till aluminiumställningen lite grann också, den är mestadels guldeloxerad idag, men jag tänkte mig att måla den svart. Finns det någon bra färg som kan användas för målning inne i lokalen bland övriga kar?? Ställningen är på tok för stor för att monteras ner!
    Någon som kan rekommendera något?
    "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx
  • cichlids4fun
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 3111

    #2
    att måla eloxerad aluminium är inte lätt, färgerna fäster dåligt och försvinner efterhand, man ska egentligen grunda med en alugrund innan man målar, sen finns ju bra vattenbaserade färger att måla med, men grundfärgen är riktigt dyr och jag vet inte hur hälsosam den är, har spraymålat rätt många av mina aluställningar och de ser inte snygga ut i dagsläget, men då hade jag ställningarna nermonterade.

    den enda färgen som fäste hyffsat var en stålfärg som är rostskyddsfärg och färdigfärg i ett, men den är garanterat inte hälsosam....dock vet jag inte hur farligt det är med lösningsmedel i luften i närheten av akvarier, jag tror faktiskt inte det är så jättefarligt men du får väl måla en pinne i taget och sen ta paus en dag
    Mvh
    Peter

    don´t drink water-fish ..... in it!

    Kommentar

    • olaJ
      Användare
      • augusti 2003
      • 584

      #3
      Ursprungligen postat av cichlids4fun
      att måla eloxerad aluminium är inte lätt, färgerna fäster dåligt och försvinner efterhand, man ska egentligen grunda med en alugrund innan man målar, sen finns ju bra vattenbaserade färger att måla med, men grundfärgen är riktigt dyr och jag vet inte hur hälsosam den är, har spraymålat rätt många av mina aluställningar och de ser inte snygga ut i dagsläget, men då hade jag ställningarna nermonterade.

      den enda färgen som fäste hyffsat var en stålfärg som är rostskyddsfärg och färdigfärg i ett, men den är garanterat inte hälsosam....dock vet jag inte hur farligt det är med lösningsmedel i luften i närheten av akvarier, jag tror faktiskt inte det är så jättefarligt men du får väl måla en pinne i taget och sen ta paus en dag
      Ok, det var det jag var lite rädd för att färgen inte skulle fästa, men borde det inte kunna funka med hammarlack? Eller den avger en massa lösningsmedel som dom andra karen kan fara illa av?
      "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

      Kommentar

      • 56ovwal
        Användare
        • mars 2004
        • 664

        #4
        Som Peter säger måste du grundmåla först på aluminium. Hammerite Special Metals Primer ska enligt Hammerite själva fungera på aluminium och kan sedan övermålas med vanlig hammarlack.
        Pigge
        Bygger ny akvarielokal:
        http://ovwali.blogg.se/
        Uppdaterad:2011-12-23

        Kommentar

        • olaJ
          Användare
          • augusti 2003
          • 584

          #5
          Ursprungligen postat av 56ovwal
          Som Peter säger måste du grundmåla först på aluminium. Hammerite Special Metals Primer ska enligt Hammerite själva fungera på aluminium och kan sedan övermålas med vanlig hammarlack.
          Ok, men det är så länge sedan jag målade med hammarlack, vågar jag ställningen inne i lokalen, närmaste kar är 40 cm därifrån!
          "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

          Kommentar

          • 56ovwal
            Användare
            • mars 2004
            • 664

            #6
            Äh, att en och annan mal stryker med är väl inget att hänga läpp för?

            Nä, allvarligt, hade nog själv varit lite tveksam måla inne i lokalen även om jag gjort det i lite mindre skala vid några tillfälle, dock inte med just hammarlack. Jag tror mig veta att en viss storfräsare i Simrishamn "renoveringsmålat" sina stålställningar med hammarlack och då förmodligen inne i lokalen. Har svårt att tänka mig att han flyttade ut ställningarna i förrummet innan han skvätte färg på dom.
            Men kan inte du göra just det? Flytta ut dom i rummet utanför lokalen och måla dom där. Då har du dessutom möjlighet sprutmåla vilket låter betydligt smidigare än att gå loss med pensel. Eller du tänker måla ställningen på plats i etapper?
            Pigge
            Bygger ny akvarielokal:
            http://ovwali.blogg.se/
            Uppdaterad:2011-12-23

            Kommentar

            • plåtis
              Användare
              • juni 2002
              • 212

              #7
              Alternativ är ju att limma på ny aluplåt som är svart, Uprofiler som plåtslagern kan knäcka till. Det finns luktfrit lim som fäster med en gång.
              Lasse.H

              Kommentar

              Arbetssätt...