mer än diskus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hedstrom
    Användare
    • december 2006
    • 51

    mer än diskus?

    Ska dra i gång mitt 530 med btn woodrock i på nytt.

    Funderar lite på vilka fiskar jag ska ha i mer än diskus?
    ancistrus malar har jag tröttnat på och tycker inte de håller så rent heller för den delen? vad finns det mer att välja på? vad har ni för malar som har diskus i era kar?

    funderar på ett stort stim kardinal tetror med.

    gärna tips!
  • Broddan
    Användare
    • februari 2008
    • 59

    #2
    Ingen egen erfarenhet av discus men sett att en del har ett stim corydoras på botten (finns väl de som fixar lite högre temperatur?). Snigeln Neritina natalensis "zebra snigel" är bra på att äta alger klarar även av alger som sitter rätt hårt, kan dock ibland lägga ägg som inte kläcks i sötvatten och rätt svåra att få bort.
    Hälsningar

    D

    Kommentar

    • KuRtaN
      Användare
      • februari 2008
      • 778

      #3
      Slår som vanligt ett slag för Geophagus släktet Dom flesta arterna där funkar perfa med diskus.
      Dock får du nog köra ngn lite större tetra än kardinaler, typ rosentetra, sorgmantel eller liknande. Även corydoras är riktigt fräsigt, speciellt ett 20+ stim.
      Sen finns det ju väldigt många schyssta prisvarierande L-malar att välja på.
      Kika in i Jordätartråden för mer info
      Over and out // Mathias

      Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

      Kommentar

      • Banderad
        Användare
        • februari 2006
        • 3479

        #4
        Ursprungligen postat av KuRtaN
        Slår som vanligt ett slag för Geophagus släktet Dom flesta arterna där funkar perfa med diskus.
        Dock får du nog köra ngn lite större tetra än kardinaler, typ rosentetra, sorgmantel eller liknande. Även corydoras är riktigt fräsigt, speciellt ett 20+ stim.
        Sen finns det ju väldigt många schyssta prisvarierande L-malar att välja på.
        Kika in i Jordätartråden för mer info
        Jag hade nog hellre satsat på någon Satanoperca med tanke på den högre temperaturen man ofta har i diskuskar (framförallt om man satsar på unga plattfiskar). De Geophagusar jag har haft tenderar att vara lite snabba på maten, vilket inte gynnar diskus. Biotodomor har ett lugnt temperament med, men då har jag inte tagit hänsyn till vatten på 29-30 grader.

        /Jocke

        Kommentar

        • plåtis
          Användare
          • juni 2002
          • 212

          #5
          Otocinklus är en liten trevlig algätare. Fjärils ciklider och Apistogrammer
          Lasse.H

          Kommentar

          Arbetssätt...