Hur sätter jag igång mitt spottkar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • klas

    Hur sätter jag igång mitt spottkar?

    Hej

    Upptäckte just en Hongi som går och tuggar. Hade inte räknat med att detta skulle ske så snart eftersom fiskarna är så små ännu. Nu behöver jag sätta upp ett spottkar.
    Jag har en 37 l burk som stått tomt. Hur får jag igång detta i tid? Skall jag ta sand och även vatten från mitt stora akvarie?
    Skall jag låta filtret (har heller inte gått på ett tag) gå direkt i spottkaret eller skall jag sätta in det i det stora under nå´n vecka?

    Hälsningar
    Klas

  • Karon
    Användare
    • april 2002
    • 880

    #2
    Det skadar ju inte att låta filtret gå i det stora akvariet tills du flyttar över honan, och tar man dessutom allt vatten från huvudakvariet skall det inte bli några problem, i synnerhet inte om du är återhållsam med utfodringen i början.

    Kommentar

    • klas

      #3
      Tack Karon

      Är det en bra idé att även ta sand från huvudakvariet?
      Eller kör man utan sand i spottkaret?

      Tänker låta ynglen (om det blir några) gå kvar i spottkaret ett tag för att senare flytta dem till ett 180l.

      Klas

      Kommentar

      • Mm
        Användare
        • april 2002
        • 59

        #4
        citat:Är det en bra idé att även ta sand från huvudakvariet
        Det tycker jag att du gör. Vet inte riktigt ifall alla de nyttiga bakterierna hänger men en liten andel får du åtminstånde med.
        Gruset sänker ner ljus reflexerna med. Vilket gör det mörkare i akvariumet, och får honnan att känna sej tryggare, så att hon inte stressas. De nyspottade ynglerna kommer också kunna ta nytta av denna tryghet, då de även kan gömma sej i gruset (ifall det är laggom grovlek).

        Dock så kommer gruset göra det svårare att hålla rent i karet. Tycker personligen att det fungerar perfekt då man slamsuger gruset vid delvattenbyten.

        /mvh Mikael

        Kommentar

        Arbetssätt...