Lysör 30 W vill ha röda fiskar !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Engelholm Audio
    Användare
    • augusti 2009
    • 366

    #16
    Ursprungligen postat av Malawe
    Menar du att Grolux simulerar dagsljuset?

    Nej det är inte dagsljus, men prova själv får du se om du tycker att Grolux känns som ett naturligt och ärligt ljus.
    Ville mest förstå... Jag hade Osram Floura 77 i mitt huvud, du hade Grolux.

    Om du har ett Floura-rör i karet och lyfter upp fisken och håller den i handen samtidigt som du har t.ex. varmvit belysning i lokalen så är det ju en rätt taskig referens.

    Å andra sidan håller jag med dig i sak: färgen blir lite speciell med Floura men priset och lämpligheten för växter gör den ändå till ett starkt kort och det är ju möjligt att komplettera med fullfärgsrör av valfri kelvin.

    Peace!
    Vänliga hälsningar, Pär!
    CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
    Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #17
      Ursprungligen postat av Engelholm Audio
      Ville mest förstå... Jag hade Osram Floura 77 i mitt huvud, du hade Grolux.

      Om du har ett Floura-rör i karet och lyfter upp fisken och håller den i handen samtidigt som du har t.ex. varmvit belysning i lokalen så är det ju en rätt taskig referens.

      Å andra sidan håller jag med dig i sak: färgen blir lite speciell med Floura men priset och lämpligheten för växter gör den ändå till ett starkt kort och det är ju möjligt att komplettera med fullfärgsrör av valfri kelvin.

      Peace!
      Man kan se på sand, inredning och ganska snabbt se att Grolux inte återger detaljernas rätta färger. Sedan är det ju så att en del blir fascinerade av ljuset och färgåtergivningen, men vad jag menar är att det är rena skitrör i mina ögon. Jag håller Aquarelle som oerhört mycket ärligare rör och det ger också fiskarna mycket vackra färger utan att "måla på färgerna" som Grolux gör.

      Grolux var tidigare ansett som ett bra växtrör, men har senare visats vara ganska dåligt enligt de tester jag sett.

      Kommentar

      • endymion

        #18
        Ursprungligen postat av Johan F
        Intressant ämne och inte helt lätt.

        Tog två bilder på två 600 liters kar (utan blixt) för att få fram så rättvisande bilder över hur ögat uppfattar det hela. Båda karen är identiska när det gäller sand och belysningsarmatur. Det enda som skiljer dom åt är lysrören.

        Bild 1.
        40w Hagen Marine-Glo bak
        40x Osram Floura 77 fram

        Bild 2.
        40w Hagen Marine-Glo bak
        40x Hagen Power-Glo fram

        Skillnaden är väldigt tydlig när man ser de båda karen då de är placerade bredvid varandra, precis som på bild.
        Den vita sanden (inredningen) blir rosa, inte så kul när man fotar fisk.
        Jag tycker det blir snyggast om man kör det blåare röret fram och det röda baktill, så ser inte sanden så röd ut.

        Kommentar

        • Johan F
          Användare
          • mars 2006
          • 2439

          #19
          Ursprungligen postat av endymion
          Jag tycker det blir snyggast om man kör det blåare röret fram och det röda baktill, så ser inte sanden så röd ut.
          Har för mig att jag tyckte det blev snyggaste med de blåa baktill men det är väl bara och prova. Och visst är det inget snyggt när inredning/sand ser lätt rosa ut.
          Annars tycker jag Marine-Glo och Power-Glo är väldigt bra kombo till Gul/Blå fisk.
          Senast redigerad av Johan F; 13 januari 2010, 21:21.
          3000 liter med Tropheus
          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
          Tropheus sp. black Ikola
          Tropheus sp. black Caramba
          Tropheus red bishop Caramba
          Tropheus Moorii Kambwimba
          Tropheus Moorii Kapampa
          Tropheus Duboisi Maswa

          Kommentar

          • Engelholm Audio
            Användare
            • augusti 2009
            • 366

            #20
            Ursprungligen postat av Malawe
            Man kan se på sand, inredning och ganska snabbt se att Grolux inte återger detaljernas rätta färger. Sedan är det ju så att en del blir fascinerade av ljuset och färgåtergivningen, men vad jag menar är att det är rena skitrör i mina ögon. Jag håller Aquarelle som oerhört mycket ärligare rör och det ger också fiskarna mycket vackra färger utan att "måla på färgerna" som Grolux gör.

            Grolux var tidigare ansett som ett bra växtrör, men har senare visats vara ganska dåligt enligt de tester jag sett.
            Men är du med på min poäng att jämföra färgen från akvariet till ett varmvitt "lokal-ljus" inte riktigt speglar verkligheten?
            Vänliga hälsningar, Pär!
            CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
            Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #21
              Ursprungligen postat av Engelholm Audio
              Men är du med på min poäng att jämföra färgen från akvariet till ett varmvitt "lokal-ljus" inte riktigt speglar verkligheten?
              Jo det förstår jag. Men det ligger ändå närmare verkligheten än det som Grolux ger..och det var min poäng.

              Kommentar

              Arbetssätt...