SA-Bilder - del 2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rooster
    NCS Medlem
    • november 2009
    • 473

    haha e så inne på CA-ciklider så jag glömde av mig... detta skall ju ligga i SA-tråden!

    Kommentar

    • Rooster
      NCS Medlem
      • november 2009
      • 473

      e detta "senaste" SA-bilder-tråden? aja jag lägger upp en bild här iaf.
      Australoheros valentines F1
      Bifogade filer

      Kommentar

      • JockeB
        Användare
        • maj 2004
        • 2964

        Ursprungligen postat av Rooster
        e detta "senaste" SA-bilder-tråden? aja jag lägger upp en bild här iaf.
        Australoheros valentines F1
        Kul att flera Australoheros hittar till Sverige Har aldrig hört talas om Valentines dock!? Nån nyligen namngiven?
        Mvh Jocke
        Centralamerikanska Ciklider!

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          Störtskönt med en art vi inte sett förut.

          Jag tror den heter:
          Australoheros sp. "local" från Valentines. Eller Australoheros sp. "potrero"? Hmm jag får ta en pling till Felipe som kanske kan detta.

          Bas Pel skriver detta:
          Red cerbail are red - on the body. The eyes are brownish, and they have a slightly higer body
          Valentines are yellow - with red on the fins, and red eyes. They bodies are somewhat lower build
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Rooster
            NCS Medlem
            • november 2009
            • 473

            ok där ser man. ja jag har nämligen själv misstänkt att det kan va red ciebal men det verkar ändå som att mina inte är det då. blir väl lättare att se när de växt till sig lite...
            Har kollat lite på nätet å hittat bilder på firrar där diskussionerna har gått kring huruvida deras fiskar är red ciebal eller valentines (sp. potrero). Inte så hemma på Australoheros men det verkar råda lite brist på bilder i släktet på artbeskrivningarna iaf, men de e väl inte särskilt vanliga i handeln heller så...
            Ska kolla med Göran vad han hette som hade fångat dem (det var tydligen nån "höjdargubbe" typ ). Detta är tydligen yngel direkt från de exemplaren han fångat.
            Ja Felipe kan nog ha koll på detta ja!

            Om det nu är valentines så skulle det enligt den gubben va första kullen alltså inte VF i Europa...?!

            Kommentar

            • JockeB
              Användare
              • maj 2004
              • 2964

              Ursprungligen postat av Rooster
              ok där ser man. ja jag har nämligen själv misstänkt att det kan va red ciebal men det verkar ändå som att mina inte är det då. blir väl lättare att se när de växt till sig lite...
              Har kollat lite på nätet å hittat bilder på firrar där diskussionerna har gått kring huruvida deras fiskar är red ciebal eller valentines (sp. potrero). Inte så hemma på Australoheros men det verkar råda lite brist på bilder i släktet på artbeskrivningarna iaf, men de e väl inte särskilt vanliga i handeln heller så...
              Ska kolla med Göran vad han hette som hade fångat dem (det var tydligen nån "höjdargubbe" typ ). Detta är tydligen yngel direkt från de exemplaren han fångat.
              Ja Felipe kan nog ha koll på detta ja!

              Om det nu är valentines så skulle det enligt den gubben va första kullen alltså inte VF i Europa...?!
              Som sagt svårt att avgöra i den sizen, men jag är ju ingen expert på dessa Felipe kan nog som sagt detta bättre Hur som helst, kul om det vore nått nytt till lilla Sverige
              Mvh Jocke
              Centralamerikanska Ciklider!

              Kommentar

              • Rooster
                NCS Medlem
                • november 2009
                • 473

                Ursprungligen postat av JockeB
                Som sagt svårt att avgöra i den sizen, men jag är ju ingen expert på dessa Felipe kan nog som sagt detta bättre Hur som helst, kul om det vore nått nytt till lilla Sverige

                Ja precis, skulle väl tekniskt sett kunna va vilken art som helst ur släktet nästan (antar att de är sjukt lika i den här sizen, precis som div. chromidotilapior, prinsessor etc.). Ja det kan han säkert. Ja verkligen, hoppas oxå på att det är nått nytt, men även om det är red ciebal är de ju ganska ovanliga ändå, men som sagt håller med, hade vart kul om det vore nått nytt hos oss.

                Kommentar

                • Rooster
                  NCS Medlem
                  • november 2009
                  • 473

                  här är en bild till. (med röda ögon).
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    Vacker. Ögonfärgen varierar på dessa arter även inom arterna och är tyvärr inget som kan användas för ID
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Wilhelm
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9122

                      Ursprungligen postat av Rooster
                      haha e så inne på CA-ciklider så jag glömde av mig... detta skall ju ligga i SA-tråden!
                      Det var länge sedan Rooster! Nu får du fatta tag i pennan och skriva ihop något om dina underverk!
                      mvh Wilhelm

                      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                      www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                      Kommentar

                      • Rooster
                        NCS Medlem
                        • november 2009
                        • 473

                        Ursprungligen postat av DaRe
                        Vacker. Ögonfärgen varierar på dessa arter även inom arterna och är tyvärr inget som kan användas för ID
                        Ja absolut. Ok I see, dessutom kan tilläggas att hur mkt rött vs brunaktigt ögonen är varierar till och med hos individerna hos min lilla grupp!

                        Kommentar

                        • Banderad
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 3479

                          Ursprungligen postat av mbitton
                          Den på 600 liter 150*62*65 Har oxå funderat på jordätare.. har du förslag på ngn fredlig, inte allt för stor jordätare?
                          Jag säger Biotodoma

                          Kommentar

                          • Uffe Lindström
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 285

                            Drar lite i tråden... tyvärr bara med en mobilbild.
                            En Flaggciklid från när jag var på Berlin Aquarium. Den var säkert 30 cm! Grymt stor för en flaggciklid.
                            Klicka på bilden för större version

Namn: Flaggciklid.jpg
Visningar: 1
Storlek: 336,8 KB
ID: 686029
                            www.youtube.com/user/Uffelimpan

                            Kommentar

                            • affealien
                              Användare
                              • januari 2012
                              • 1157

                              Ursprungligen postat av Uffe Lindström
                              Drar lite i tråden... tyvärr bara med en mobilbild.
                              En Flaggciklid från när jag var på Berlin Aquarium. Den var säkert 30 cm! Grymt stor för en flaggciklid.
                              [ATTACH=CONFIG]46340[/ATTACH]
                              Oj, ja den var bamsig, jämförelse med fei fengen i bakgrunden så förstår jag verkligen!
                              Mvh
                              //Alf

                              Kommentar

                              • DaRe
                                NCS Medlem
                                • september 2009
                                • 22831

                                Saftig rackare
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                                ///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...