SA-Bilder - del 2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Sjödin
    Användare
    • augusti 2003
    • 514

    Oftast tar jag upp dem som nu, kring mitten av september. Jag har haft G. labiatus och G. gymnogenys i damm. De blev grymt snygga. För övrigt måste jag erkänna att jag har misslyckats med dem. Efter en tid har de bara tynat bort. Gissningsvis så mår de väldigt bra av en kallperiod och den bör kanske vara ngt längre än vad jag erbjöd dem. Däremot vet jag inte om jag skulle våga prova G. balzanii i damm. De finns lite längre norrut och utsätts därmed inte riktigt för samma kalla temperaturer.

    Kommentar

    • zenon
      Användare
      • september 2009
      • 168

      Imponerande Ola!!!

      Hur stor/djup är dammen? Och jag tror inte jag är helt ensam om en önskan av att få se ett par bilder på själva dammen

      Kommentar

      • Ola Sjödin
        Användare
        • augusti 2003
        • 514

        Dammen är inte speciellt märkvärdig. Den är 10år gammal och volymen är på runt 10kubikmeter. Till största delen är den ca 40-70cm djup och det finns en djupvattendel där det är ca 1,40m djupt. I övrigt så har jag låtit växtligheten ta över ganska rejält så att det bildas många skrymslen och vrår för firrarna = mycket mat. Ngn bild borde jag kunna fixa.

        Kommentar

        • Ola Sjödin
          Användare
          • augusti 2003
          • 514

          Här kommer två bilder jag tog i eftermiddag. Dessvärre är vattenfallet avstängt, inga firrar, näckrosen misshandlad av håven, repet melan mina blå stolpar borttaget mm. Kort sagt så är dammen vintrad.
          Dammen går in under altanen som ni ser på bilden så firrarna kan simma in under oss åskådare. Det tycker jag är lite häftigt - men det gör att dammens yta verkar mycket mindre. Dessutom försvinner mycket av ytan av all växtlighet.

          Kommentar

          • RobinH
            Användare
            • augusti 2008
            • 2150

            Riktigt fräckt Ola!
            CA

            Kommentar

            • irwin_fletch
              Användare
              • april 2010
              • 306

              Första tanken, fan va coolt! Andra tanken, hur i h-vete får du upp fiskarna?

              Kommentar

              • Cichlid-Power
                Användare
                • november 2006
                • 253

                Ursprungligen postat av Ola Sjödin
                Oftast tar jag upp dem som nu, kring mitten av september. Jag har haft G. labiatus och G. gymnogenys i damm. De blev grymt snygga. För övrigt måste jag erkänna att jag har misslyckats med dem. Efter en tid har de bara tynat bort. Gissningsvis så mår de väldigt bra av en kallperiod och den bör kanske vara ngt längre än vad jag erbjöd dem. Däremot vet jag inte om jag skulle våga prova G. balzanii i damm. De finns lite längre norrut och utsätts därmed inte riktigt för samma kalla temperaturer.
                Hei Ola, balzanii vil nok klare det fint, fanget fisken i Santa Fe i Argentina og en dag var det is skorpe på vannet, og balzanii hadde ingen problemer. Så du kan nok sette fisken ut tidligere og ta dem inn senere, men selvsagt bør temperaturen holdes et øye med. De må jo tilvennes kaldere vann og også når de tas inn for vinteren. I min Koidam går fiskene ute hele året, men når temperaturen nærmer seg 6 grader slutter jeg og mate, da er de heller ikke interessert i noe mat.

                Cichlid-Power

                Kommentar

                • Ola Sjödin
                  Användare
                  • augusti 2003
                  • 514

                  De första åren hade jag en stor sänkhåv (agnhåv) som jag lät ligga i någon vecka så att firrarna vande sig. Under den tiden matade jag över håven och när de flesta var upptagna av att äta så drog jag upp den. Kruxet är bara att när jag vill ta upp dem är vattnet så pass kallt att de blivit inaktiva och slutat äta. Tekniken med sänkhåv fungerar på guldfisk och koi men inte på cikliderna. Nu tömmer jag ut allt vatten (tömningen tar ca 1,5 h) förutom i djupsänkan. Under tömningstiden hinner firrarna söka upp djupsänkan och då är det lätt att fånga dem med en riktigt stor dammhåv.

                  Kommentar

                  • Ola Sjödin
                    Användare
                    • augusti 2003
                    • 514

                    Ursprungligen postat av Cichlid-Power
                    Hei Ola, balzanii vil nok klare det fint, fanget fisken i Santa Fe i Argentina og en dag var det is skorpe på vannet, og balzanii hadde ingen problemer. Så du kan nok sette fisken ut tidligere og ta dem inn senere, men selvsagt bør temperaturen holdes et øye med. De må jo tilvennes kaldere vann og også når de tas inn for vinteren. I min Koidam går fiskene ute hele året, men når temperaturen nærmer seg 6 grader slutter jeg og mate, da er de heller ikke interessert i noe mat.

                    Cichlid-Power
                    Jag trodde bara att balzanii fanns längre norrut och att sydgränsen låg runt norra Uruguay. Kul att få höra det du skrev. Frågan är väl varifrån våra akvariestammar härstammar? Tidigare har jag hört att de stammar från Paraguay och Brasilien. Om det stämmer så kanske de skulle klara kyla sämre?
                    Jag har lärt mig "the hard way" att vara försiktig med att släppa ut dem tidigt på våren. Det verkar som att tillvänjningen från inomhustemp (18-20 grader) till utetempen måste vara skonsam. Om det beror på fiskens fysiologi, bakteriefloran i tarmarna eller ngt annat har jag ingen aning om. Däremot tror jag du har helt rätt i att jag skulle kunna lämna dem ute längre.

                    Kommentar

                    • Kajjjan
                      NCS Medlem
                      • juni 2008
                      • 1882

                      Ser väldigt bra ut! En egen liten sjö!
                      Kommer ihåg att Stoby Akvarieaffär en gång i tiden hade en damm med ciklider som gick ända in mot källarväggen där man hade en glasruta så att man i källarbutiken skulle kunna titta in i dammen, som i ett akvarium. Fantastisk idé men dels var det ganska grumligt i vattnet så sikten var begränsad samtidigt som man hade problem med kondens på glaset.
                      //Kaj

                      Kommentar

                      • salmberg
                        NCS Medlem
                        • oktober 2007
                        • 830

                        Fina fiskar Ola.. Sådana bilder kan man inte få nog av.

                        Kommentar

                        • Zten
                          Användare
                          • december 2009
                          • 75

                          Kompisen bakom kameran, min fisk framför:

                          Cichla Kelrino by svaampus, on Flickr


                          Cichla Kelrino by svaampus, on Flickr


                          Cichla Kelrino by svaampus, on Flickr


                          Cichla Kelrino by svaampus, on Flickr


                          Cichla Kelrino by svaampus, on Flickr


                          Cichla Kelrino by svaampus, on Flickr

                          Kommentar

                          • HampusH
                            Användare
                            • september 2012
                            • 9

                            Riktigt snygga fiskar du har där!

                            Kommentar

                            • Kajjjan
                              NCS Medlem
                              • juni 2008
                              • 1882

                              Ursprungligen postat av Zten
                              Kompisen bakom kameran, min fisk framför:
                              Fina foton på en väldigt cool firre!

                              //Kaj

                              Kommentar

                              • Jonny
                                Användare
                                • mars 2010
                                • 231

                                Som man skulle vilja ha ett megakar med sådana bjässar i. När jag drar hem drömvinsten på lotto nu ska jag bygga om hela förrådet ;-)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...