SA-Bilder - del 2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tisse89
    Användare
    • januari 2011
    • 330

    240

    Nu har jag börjat inreda mitt SA-Kar (+ 2 molly) Ska sätta dit en bakgrund i dagarna. Vad tycks? några idèer?

    MVH
    CA

    Parachromis loisellei
    Cryptoheros sajica
    Hypsophrys nicaraguensis

    SA

    Pterophyllum altum

    < 2124L >

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      Asläckert,

      kanske få till nåt i höjdled på någon sida, sten eller rot?

      tveka inte att starta egna trådar om du vill. DYI som en projekttråd eller en SA tråd eller vad du vill.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Tisse89
        Användare
        • januari 2011
        • 330

        Ursprungligen postat av DaRe
        Asläckert,

        kanske få till nåt i höjdled på någon sida, sten eller rot?

        tveka inte att starta egna trådar om du vill. DYI som en projekttråd eller en SA tråd eller vad du vill.
        Ja det kanske man skulle testa! ngt som sticker upp lite från botten kanske skulle vara snyggt!

        Jo jag kanske ska slänga upp en tråd med bara SA- akvariebilder!


        MVH
        CA

        Parachromis loisellei
        Cryptoheros sajica
        Hypsophrys nicaraguensis

        SA

        Pterophyllum altum

        < 2124L >

        Kommentar

        • irwin_fletch
          Användare
          • april 2010
          • 306

          720 liter ocean basic helglas. Haft igång det ett tag och tänkte introducera 4 stora scalarer. Har ett stim kardinaler för tillfället, är detta en omöjlig kombination ? De har gått med nättetror nu innan med det är ju lite storleksskillnad på dessa tetror. De kardinaler jag har är ganska stora.

          Slänger upp en helkarsbild samt en liten boliviansk fjäril.

          Kommentar

          • c90368
            Användare
            • september 2007
            • 890

            Gillar! Helt i min stil, särskilt hur du har använt små flodstenar i grupper, det blir förbaskat snyggt.

            Skalarer och Kardinaler är alltid ett vågspel, jag lyckades introducera förhållandevis små Kardinaler till mina Skalarer, men det finns aldrig någon garanti.

            Det är viktigt att Kardinalerna kan hitta platser på natten där Skalarerna inte kan komma åt dem, eftersom det är då de slurpar i sig dem, på dagarna brukar de klara sig bra. Det finns gott om sådana gömslen i mitt kar.
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              Makalöst vackert kar...

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                Sagolikt!
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • irwin_fletch
                  Användare
                  • april 2010
                  • 306

                  Tack Maths! Har blivit inspirerad av dina kar så blir glad att du gillar det. Visar väl att jag fått det ungefär som jag hade tänkt från början. Det kommer inte bli lika välväxt som dina kar men tanken är att både valisinerian och cryptocorynen ska få växa på en del. Funderade länge på om jag skulle blanda färger på flodstenarna men jag tycker det blev bra med endast mörka stenar.

                  Jag tycker att kardinalerna borde kunna gömma sig på natten, bakom mina rötter finns det utrymme för dem så jag hoppas att det ska fungera.

                  Kommentar

                  • c90368
                    Användare
                    • september 2007
                    • 890

                    Ursprungligen postat av irwin_fletch
                    Tack Maths! Har blivit inspirerad av dina kar så blir glad att du gillar det. Visar väl att jag fått det ungefär som jag hade tänkt från början. Det kommer inte bli lika välväxt som dina kar men tanken är att både valisinerian och cryptocorynen ska få växa på en del. Funderade länge på om jag skulle blanda färger på flodstenarna men jag tycker det blev bra med endast mörka stenar.

                    Jag tycker att kardinalerna borde kunna gömma sig på natten, bakom mina rötter finns det utrymme för dem så jag hoppas att det ska fungera.
                    Kul att jag har kunnat inspirera!

                    Frågan om mängden växter kan vara en fråga om tid också

                    Efter några år så får akvariet ett eget liv, på något sätt?

                    Men mer växter än jag har i mitt 400 kar är nog svårt att ha, även om jag rensar flera liter grönsaker vid varje vattenbyte.
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      Ursprungligen postat av irwin_fletch
                      720 liter ocean basic helglas. Haft igång det ett tag och tänkte introducera 4 stora scalarer. Har ett stim kardinaler för tillfället, är detta en omöjlig kombination ? De har gått med nättetror nu innan med det är ju lite storleksskillnad på dessa tetror. De kardinaler jag har är ganska stora.

                      Slänger upp en helkarsbild samt en liten boliviansk fjäril.
                      Riktigt bra bild på Mikrogeophagus altispinosa en hona va?

                      Det vore super om vi kunde få till en bra bild på en hane och en hona där man ser dem i silhuett och ser skillnaden på kön, med uppspänd ryggfena. Dessutom samma sak på ungfiskar. Många undrar just hur man ser skillnad och det vore ju kul om vi kunde visa upp det i artregistret.
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • irwin_fletch
                        Användare
                        • april 2010
                        • 306

                        Ursprungligen postat av c90368
                        Kul att jag har kunnat inspirera!

                        Frågan om mängden växter kan vara en fråga om tid också

                        Efter några år så får akvariet ett eget liv, på något sätt?

                        Men mer växter än jag har i mitt 400 kar är nog svårt att ha, även om jag rensar flera liter grönsaker vid varje vattenbyte.
                        Absolut! Ett kar är alltid snyggast när växterna fått växa fram lite som man vill. Älskar hur tex valisinerian tar sig fram och tycker upp skott på ställen man inte alls tänkt sig från början. Det är då det ser mest naturligt ut. Har försökt hålla mig ifrån för mycket snabbväxare då jag inte har orken att rensa växter varje vecka...

                        Kommentar

                        • irwin_fletch
                          Användare
                          • april 2010
                          • 306

                          Ursprungligen postat av DaRe
                          Riktigt bra bild på Mikrogeophagus altispinosa en hona va?

                          Det vore super om vi kunde få till en bra bild på en hane och en hona där man ser dem i silhuett och ser skillnaden på kön, med uppspänd ryggfena. Dessutom samma sak på ungfiskar. Många undrar just hur man ser skillnad och det vore ju kul om vi kunde visa upp det i artregistret.
                          Jag tror det är en hona men inte alls säker.

                          Kan försöka ta bild vid nästa lek. Har 8 stycken nu, köpte 4 förra veckan. Hade lek för två veckor sedan och då var det de två största och finaste fiskarna som lekte. Trodde till 100% att det var två hanar men icke. Jag har inte lärt mig se skillnad på denna art. Men alla mina är ungfiskar än så länge.

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            Man ska väl kunna se på ryggfenans främre del där hanen har 3 fenstrålar som är väsentligt högre än de andra? Men jag håller med, jag har svårt att skilja dessa.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Uffe Lindström
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 285

                              Heros severus

                              Fick en liten filmsnutt på mina munruvande hantlar med yngel
                              Dom är väldigt skygga och så fort man rör sig tar honan in ynglena i munen.

                              www.youtube.com/user/Uffelimpan

                              Kommentar

                              • Rivulatus
                                Användare
                                • december 2002
                                • 811

                                Häftigt! Är det första leken eller? Är dom bara larvofila munruvare eller också ovofila?
                                SA:

                                Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                                Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                                Kommentar

                                Arbetssätt...