SA-Bilder - del 2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Jag har dessutom sett den som du kallar för red shoulder kallas för efasciatus???
    PS: Såg nu i artikeln att den du kallar för red shoulder sannolikt är en population av efasciatus - då är det lite klarare
    Red shoulder anses vara en population av efasciatus från floden Rio Nanay ingen annanstans, mig veterligen. Dock finns det en hel del som tycker att det borde vara egen art. Ej Kullander.

    Den ni har på zoopet som efasciatus är just, den i antal vildapopulationer räknat ovanligare, "red shouldern". Fast i handeln är den kanske vanligare på grund av de vackra färgerna.
    Senast redigerad av DaRe; 04 juli 2011, 00:41.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • april 2002
      • 4619

      Ursprungligen postat av Uffe Lindström
      Ja det måste vara en severus... dom verkar också vara lite "spetsigare i nospartiet".
      Låter bra - har länge saknat ett foto på just severus i mitt fotoarkiv så nu gör jag ju inte längre det

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • april 2002
        • 4619

        Ursprungligen postat av DaRe
        Red shoulder anses vara en population av efasciatus från floden Rio Nanay ingen annanstans, mig veterligen. Dock finns det en hel del som tycker att det borde vara egen art. Ej Kullander.

        Den ni har på zoopet som efasciatus är just, den i antal vildapopulationer räknat ovanligare, "red shouldern". Fast i handeln är den kanske vanligare på grund av de vackra färgerna.
        Så den borde väl då istället tillsvidare då heta Heros cf. efasciatus, Rio Nanay och inte som det står i artbeskrivningen här Heros sp. 'red shoulder'

        Däremot så borde väl då foto2 på efasciatus i Zoppets artbeskrivning då visa den vanliga H. efasciatus, eller?


        Man lär så länge man lever
        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 04 juli 2011, 10:52.

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          Jo verkar rimligt.

          Detta med sp. vet jag inte hur man borde hantera. Läser man internationellt finner man alla möjliga varianter, men vanligast är nog ändå sp red shoulder

          Liknande finns ju för Diadema från Peru som oftast brukar kallas sp. Janero Herrera. Även Alf Stalsberg har påpeklat det i vårt artregsiter.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • april 2002
            • 4619

            Ursprungligen postat av DaRe
            Jo verkar rimligt.

            Detta med sp. vet jag inte hur man borde hantera. Läser man internationellt finner man alla möjliga varianter, men vanligast är nog ändå sp red shoulder

            Liknande finns ju för Diadema från Peru som oftast brukar kallas sp. Janero Herrera. Även Alf Stalsberg har påpeklat det i vårt artregsiter.
            Jo men att skriva sp. red shoulder kan väl inte vara rätt - i alla fall inte om man inte vet att det är en annan art.
            cf. anger ju att den liknar en art och att det kan vara en population av denna art eller ev. en egen.

            Jenaro Herrera är väl en ort i Peru och om ni skall följa denna regel så borde ju i så fall denna "art" heta Heros sp. 'Rio Nanaya'.
            Jag ändrade i alla fall artnamnet på Zoopet till H. cf. efasciatus, Rio Nanaya pga diskussionerna här - tack för tipsen.

            Men strunt samma det hör ju inte till denna tråd utan här skall SA-foton in - ursäkta att jag svävade ut från ämnet

            Kommentar

            • olof
              Användare
              • april 2002
              • 1823

              Hej!

              Jag har laggt in den som "sp. Red shoulder" eftersom detta är ett etaberat handelsnamn. Min persomliga åsikt är väl också att det i slutändan bör röra sig om en egen art eftersom den skiljer rätt mycket både i färger och kropsform från övriga efasciatus varianter. Fångstplats och utbredning är oklart för denna art liksom för den A.diademan från Peru som brukar kallas sp. Janero Herrera. Jag tror i och för sig att detta också rör sig om en egen art eftersom fångstplatsen geografiskt skiljer sig mycket från den för A. diadema. Denna ryktas även vara munruvare vilket Peru varianten inte är. Att använda fångstplats för sydamerikanska ciklidert så som man gör för malawi- och tangayikaciklider är rätt svårt eftersom man ofta bara vet exportlandet (om ens det).

              mvh

              olof
              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                Bra inlägg Olof. Vet du några fler fångstplatser för red shoulder än Rio nanay?
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • olof
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1823

                  Ursprungligen postat av DaRe
                  Bra inlägg Olof. Vet du några fler fångstplatser för red shoulder än Rio nanay?
                  Nej det känner jag inte till men det utesluter inte att det kan finnas. Nanay är en väldigt lång flod med väldigt många biflöden så bara sp. Rio Nanay är inte särskiljt beskrivande. Som sagt tycker jag att det är svårt med geografiska namn på SA ciklider.

                  mvh

                  olof
                  http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4619

                    Ursprungligen postat av olof
                    Hej!

                    Jag har laggt in den som "sp. Red shoulder" eftersom detta är ett etaberat handelsnamn. mvh

                    olof
                    Jag har sett "arten" ifråga under flera olika namn såväl i Sverige, Danmark som i Tyskland så man kan nog diskutera hur etablerat det är.

                    Kommentar

                    • olof
                      Användare
                      • april 2002
                      • 1823

                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Jag har sett "arten" ifråga under flera olika namn såväl i Sverige, Danmark som i Tyskland så man kan nog diskutera hur etablerat det är.
                      Sant men "read shoulder" tror jag är det vanligast förekommande i Sverige. "Rotkeil" ser man också ofta internationelt.

                      mvh

                      olof
                      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        Såg en diskussion i ett internationellt forum där man skiljer på rotkeil och red shoulder, men jag tror de tänker snett.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Användare
                          • april 2002
                          • 4619

                          Ursprungligen postat av DaRe
                          Såg en diskussion i ett internationellt forum där man skiljer på rotkeil och red shoulder, men jag tror de tänker snett.
                          Så därför borde orten vara med i namnet istället för att det är baserat på ertt handelsnamn även om detta med orten också har brister som olof skriver ovan.
                          Av 2 dåliga saker bör man åtminstone välja det minst dåliga

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            Jo det verkar rimligt.
                            Skulle då vara

                            Heros efasciatus , 'Rio Nanay'
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Användare
                              • april 2002
                              • 4619

                              Ursprungligen postat av DaRe
                              Jo det verkar rimligt.
                              Skulle då vara

                              Heros efasciatus , 'Rio Nanay'
                              Nej som jag skrev tidigare bör det då vara Heros cf. efasciatus, Rio Nanaya

                              Cf. står ju i princip för att den liknar efascaitus och kan vara en variant av denna art, men den kan också vara en egen art. Det innebär också att man inte skall hålla den tillsammans med efasciatus pga korsningsrisk
                              Senast redigerad av Kjell Fohrman; 11 juli 2011, 17:26.

                              Kommentar

                              • DaRe
                                NCS Medlem
                                • september 2009
                                • 22831

                                Jo du har rätt.
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                                ///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...