SA-Bilder - del 2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Uffe Lindström
    Användare
    • maj 2005
    • 285

    Uppdatering SA

    ... lite liv i tråden.
    Här kommer lite nya bilder på lite SA.
    Bujurquina oenolaemus
    Heros severus
    Heros sp. "red shoulder"
    Uaru fernandezyepezi
    Bifogade filer
    Senast redigerad av DaRe; 04 juli 2011, 09:11.
    www.youtube.com/user/Uffelimpan

    Kommentar

    • Gäst

      Ursprungligen postat av Uffe Lindström
      ... lite liv i tråden.
      Här kommer lite nya bilder på lite SA.
      Bujurquina oenolaemus
      Heros severus
      Heros sp. "red shoulder"
      Uaru fernandezyepezi
      Jösses! Tack för den uppdateringen... Grymma firrar!

      Mvh/Andreas.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        Brutala bilder!! Tack Uffe för insatsen. Du har en del fantastiska fiskar kan man lungt säga.

        Nästan så Bujurquina oenolaemus är favoriten. Har du fler? par? lek? De liksom Tahuantinsuyoa lägger rom på löv och flyttar runt eller?
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Uffe Lindström
          Användare
          • maj 2005
          • 285

          Ursprungligen postat av DaRe
          Brutala bilder!! Tack Uffe för insatsen. Du har en del fantastiska fiskar kan man lungt säga.

          Nästan så Bujurquina oenolaemus är favoriten. Har du fler? par? lek? De liksom Tahuantinsuyoa lägger rom på löv och flyttar runt eller?
          Jo, Bujurquina oenolaemus påminner en del om Tahuantinsuyoa. Både i storlek och beteende. Bilden är en av de udda hanarna och när paret är i lektagen så blir de alldeles rödrosa. Finns en ganska bra bild på Glasers hemsida (http://www.aquarium-glaser.de/en/buj...s_de_1120.html). Jag har 4 st, varav ett par. Dom har lekt ett antal gånger och fått yngel en gång. Men de kivas rätt mycket så det brukar inte bli något. Nu går de ihop med mina Guianacara geayi som har ett gäng yngel som precis blivit så stora att föräldrarna inte vaktar dem längre. Men de klarar sig utmärkt ändå bland de andra.
          www.youtube.com/user/Uffelimpan

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            Vore fantastiskt att se fler bilder på dessa. Mycket där som dessutom saknas i artregistret.

            Jag hade faktiskt tänkt ha Tahuantinsuyoa macantzatza med mina Guianacara geayi

            Du råkar inte ha någon gammal bild på dina Tahuantinsuyoa, den i artregistret gör inte rätt för fisken. Den är snyggare än så.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Uffe Lindström
              Användare
              • maj 2005
              • 285

              Tyvärr har jag inga gamla bilder på dem.
              Tahuantinsuyoa macantzatza och Guianacara geayi tror jag bli en läcker kommination.
              Guianacarerna blir nog lite större men jag tror Tahuantinsuyoa kan hävda sig.

              Ursprungligen postat av DaRe
              Vore fantastiskt att se fler bilder på dessa. Mycket där som dessutom saknas i artregistret.

              Jag hade faktiskt tänkt ha Tahuantinsuyoa macantzatza med mina Guianacara geayi

              Du råkar inte ha någon gammal bild på dina Tahuantinsuyoa, den i artregistret gör inte rätt för fisken. Den är snyggare än så.
              www.youtube.com/user/Uffelimpan

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                Ursprungligen postat av Uffe Lindström
                Nu går de ihop med mina Guianacara geayi som har ett gäng yngel som precis blivit så stora att föräldrarna inte vaktar dem längre. Men de klarar sig utmärkt ändå bland de andra.
                Har du bilder på ynglen i det akvariet? Vilka andra finns i burken. Mina yngel lever inte så länge (1 månad kanske, men så har jag ett par Crenicichla regani 'tapajos' i samma burk. Hehe. Bra jobbat ändå att skydda sin avkomma så länge. Crenicihla hannen gillar inte pellets utan bara levande eller fryst så han brukar vara den hungriga typen. Knaprar lite yngel på morgonkvisten mestadels.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Uffe Lindström
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 285

                  Jag har inga bilder nu med kanske hinner ta nästa helg. Innevånarna är 4 st Guianacara geayi och 2 st Bujurquina oenolaemus i en 380 liters burk. Lever dom till min semester om två veckor ska jag ta över dem till ett yngelakvarium hade jag tänk.
                  Jag har också ett par Crenicichla regani i stora akvariet. De la rom för ett par veckor sen men det blev inget. Då fick honan skulden och har blivit jagad sen dess. Precis samma sak hände med ett par regani jag hade för ett par år sen. Kanske bör man alltid ha fler än två stycken... ?
                  Idag såg jag att mina Krobia sp. "xingu" lagt rom Förra gången dom gjorde det tyckte hanen att han var så duktig att han jagade iväg honan med resultat därefter

                  Ursprungligen postat av DaRe
                  Har du bilder på ynglen i det akvariet? Vilka andra finns i burken. Mina yngel lever inte så länge (1 månad kanske, men så har jag ett par Crenicichla regani 'tapajos' i samma burk. Hehe. Bra jobbat ändå att skydda sin avkomma så länge. Crenicihla hannen gillar inte pellets utan bara levande eller fryst så han brukar vara den hungriga typen. Knaprar lite yngel på morgonkvisten mestadels.
                  www.youtube.com/user/Uffelimpan

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4619

                    Ursprungligen postat av Uffe Lindström
                    ... lite liv i tråden.
                    Här kommer lite nya bilder på lite SA.
                    Bujurquina oenolaemus
                    Heros severus
                    Heros sp. "red shoulder"
                    Uaru fernandezyepezi
                    Jag undrar bara lite över ditt foto på Heros severus : Jag har sett foton på "samma" art men då har den hetat Heros efasciatus . Någon som vet skillnaden?

                    Snygga foton för övrigt

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      En skillnad åtminstone: Heros severus är munruvande
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • cf.akvarielagret
                        Användare
                        • april 2002
                        • 5028

                        Ursprungligen postat av DaRe
                        En skillnad åtminstone: Heros severus är munruvande
                        Finns det ????
                        jag är Ateist
                        men Gud talade till mig
                        Gud är stor
                        jag frågade hur stor ? inget svar
                        han kanske behövde låna toaletten

                        Kommentar

                        • Uffe Lindström
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 285

                          Severus ska som sagt var vara munruvande vilken ingen annan hantel är. Den är också rödprickig på sidorna, som på bilden. Det brukar inte Heros efasciatus vara. Här kan man läsa lite mer http://www.britishcichlid.org.uk/ind...erica&Itemid=9


                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Jag undrar bara lite över ditt foto på Heros severus : Jag har sett foton på "samma" art men då har den hetat Heros efasciatus . Någon som vet skillnaden?

                          Snygga foton för övrigt
                          www.youtube.com/user/Uffelimpan

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Användare
                            • april 2002
                            • 4619

                            Ursprungligen postat av DaRe
                            En skillnad åtminstone: Heros severus är munruvande
                            Jo men det syns ju inte på fotot

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Användare
                              • april 2002
                              • 4619

                              Ursprungligen postat av Uffe Lindström
                              Severus ska som sagt var vara munruvande vilken ingen annan hantel är. Den är också rödprickig på sidorna, som på bilden. Det brukar inte Heros efasciatus vara. Här kan man läsa lite mer http://www.britishcichlid.org.uk/ind...erica&Itemid=9
                              Tack för tipset om artikeln men efasiatus brukar ju vara rödbröstade och det är ju inte den på Zoopets artbeskrivning.

                              Jag har dessutom sett den som du kallar för red shoulder kallas för efasciatus???

                              Jag får sätta mig imorgon och läsa igenom den brittiska artiklen du länkade till lite noggrannare - återigen tack för tipset


                              PS: Såg nu i artikeln att den du kallar för red shoulder sannolikt är en population av efasciatus - då är det lite klarare


                              Bifogar också ett foto på en fisk som du uppenbarligen skall vara severus, eller?
                              Senast redigerad av Kjell Fohrman; 03 juli 2011, 23:00.

                              Kommentar

                              • Uffe Lindström
                                Användare
                                • maj 2005
                                • 285

                                Ja det måste vara en severus... dom verkar också vara lite "spetsigare i nospartiet".

                                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                                Tack för tipset om artikeln men efasiatus brukar ju vara rödbröstade och det är ju inte den på Zoopets artbeskrivning.

                                Jag har dessutom sett den som du kallar för red shoulder kallas för efasciatus???

                                Jag får sätta mig imorgon och läsa igenom den brittiska artiklen du länkade till lite noggrannare - återigen tack för tipset


                                PS: Såg nu i artikeln att den du kallar för red shoulder sannolikt är en population av efasciatus - då är det lite klarare


                                Bifogar också ett foto på en fisk som du uppenbarligen skall vara severus, eller?
                                www.youtube.com/user/Uffelimpan

                                Kommentar

                                Arbetssätt...