White lips med Hongi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ganders
    Användare
    • oktober 2007
    • 11

    White lips med Hongi

    Tjenare.

    Jag har ett 325 liters med följande invånnare

    7 Golden (2+5)
    6 Hongi (2+4)
    5 Firefish (2+3)
    3 Placidochromis Phenochilus "White lips" (1+2)

    White lipsen köptes igår och jag gillar dom riktigt skarpt redan.
    Dock har jag läst att dom är ganska svårlekta, speciellt om dom går i ett kar med "fel" kompisar. Jag är inte orolig för mina golden eller fire fish, men däremot Hongi.

    Så eftersom Hongi kan vara ganska tuffa är min fråga; Tror ni Hongin är för tuff för white lipsen?

    Jag är även inne på att köpa ytterligare en white lips som ej kunde könsbestämmas. Är det smart att köpa den (295 spänn) om det nu skulle visa sig vara en hane så att sammansättningen blir 2+2??
    Övriga tips om white lipsen mottages tacksamt.

    Tackar och bockar

    MVH
    Anders
  • doohan
    NCS Medlem
    • augusti 2004
    • 1607

    #2
    Jag

    skulle hoppa Hongin! hade problem med att få lek på mina protmelas, men när jag gav bort hongin så lekte dom direkt, och fortsatte med det. Hongi är en stökig bufflig fisk som gärna jag alla artfränder men kan nypa till för andra som kommer i deras väg, en flåbuse med andra ord

    Kommentar

    • ganders
      Användare
      • oktober 2007
      • 11

      #3
      OK...

      Det var det jag var rädd för. Jag funderar dock på om jag ska ge det en chans ett tag och se hur det går. För jag måste erkänna att jag är ganska förtjust i mina kära hongi =)

      Märkte du att dina Hongi trackade dina protmelas eller var det just att dom inte lekte??

      Kommentar

      • Lars-Peter
        Användare
        • oktober 2005
        • 199

        #4
        Vad hade du för Pro.?
        För vad jag vet om White lipsen så är det en ganska så tuff fisk, så om du har gott om gömställen i karet, så borde det funka bra med hongin!
        Sen en grupp på 1+2 är i det minsta laget, enligt mitt tycke!
        Senast redigerad av Lars-Peter; 08 januari 2010, 12:24.
        Tropheus moorii longola sunspots
        Tropheus moorii kasanga red rainbow
        Tropheus sp. Black Kiriza
        Tropheus moorii murago tanzania
        Tropheus brichardi katonga

        Kommentar

        • doohan
          NCS Medlem
          • augusti 2004
          • 1607

          #5
          Hade

          Protomelas Virgatus VF 1+2. Kanske skulle ha haft fler men dom var dyra i inköp + att dom bara hade 1+2 av den otroligt vackra protomelasen.

          Njaa hongin fokuserade såklart på andra hongis, men fanns ingen sådan i närheten kunde överige innevånare få sig ett tjuvnyp, även P,V! Men den kanske stressade dem mer än mobbade dem.....

          Hongin är inte den elakaste malawin jag haft, men kanske den stökigaste då den simmar runt o jagar fisk hela tiden som en stolle

          Kommentar

          Arbetssätt...