Lämplig provfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anonym
    Användare
    • december 2009
    • 37

    Lämplig provfisk?

    Har som sagt var gjort egna moduler frigolit+cement+epotex och skulle vilja ha tips på lämplig fisk att ha som testpilot för att se om vattnet är ok, någon?
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Ursprungligen postat av Anonym
    Har som sagt var gjort egna moduler frigolit+cement+epotex och skulle vilja ha tips på lämplig fisk att ha som testpilot för att se om vattnet är ok, någon?
    Guppy, platy, svärdbärare. Ancistrus som du kan låta vara kvar om fisken klarar sig.

    Kommentar

    • tricoti
      Användare
      • juni 2009
      • 249

      #3
      Låt det stå och gå några veckor.med regelbundna vatten byten innan du lägger i fisk.Men det kanske det redan gjort?

      Kommentar

      • Anonym
        Användare
        • december 2009
        • 37

        #4
        Har gjort 2 vattenbyten och ph ligger på 7,5 och vattnet är klart och fint tänkte jag skulle slippa byta vatten en gång till om det går...

        Kommentar

        • Anonym
          Användare
          • december 2009
          • 37

          #5
          Förresten såg nu att guppy inte trivs i högt ph kanske inte så bra att stoppa i en sådan ,fungerar bättre med platy om jag inte läst fel information, skall kanske tillägga att det skall simma malawifisk i karet...

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Ursprungligen postat av Anonym
            Förresten såg nu att guppy inte trivs i högt ph kanske inte så bra att stoppa i en sådan ,fungerar bättre med platy om jag inte läst fel information, skall kanske tillägga att det skall simma malawifisk i karet...
            Det är väl inte ph värdena du ska kolla...

            Kommentar

            • Anonym
              Användare
              • december 2009
              • 37

              #7
              Men skulle guppyn överleva i ph 7,6 då eller bete sig normalt?

              Kommentar

              • algskraparn
                Användare
                • september 2006
                • 159

                #8
                Ja en guppy bör både överleva och bete sig normalt i pH 7,6.
                Men (dagens zoobutik-) guppys är i regel rätt klena, mestadels till följd av en långtgående inavel och dyl. och svarar inte alltid så bra på miljöombyte.

                Jag hade nog provat med en ancistrus eller någon barb.

                Innan det hade jag bytt vatten en gång till. Är det så att du tycker det tar emot att byta vatten kanske du skall ta en funderare på ditt fiskval, malawi gillar inte glesa/snåla vattenbyten.

                Kommentar

                • Anonym
                  Användare
                  • december 2009
                  • 37

                  #9
                  Givetvis tänker jag byta vatten oftare när det senare finns fisk i akvariet det var mest pga att jag vill ha igång akvariet det kliar i fingrarna lite ;o) fast det där med vattenbyte, min mor har ett gäng av mina gamla golden ca 20st i ett 375l och där görs endast vattenbyte 2 ggr per år och de leker och ynglar av sig kanske inte lika ofta som de skulle gjort om man bytt oftare men de verkar ju inte må dåligt, men kommer själv att göra det oftare...

                  Kommentar

                  • tricoti
                    Användare
                    • juni 2009
                    • 249

                    #10
                    2 vattenbyten om året..OK..Jag fattar ingenting.De vattnebytena gör jag på två veckor,men då har jag även en hopen tanganyika ihop med mina malawi och tang,är liite mer noga med vattnet. Jag gillar att byta vatten,nåja lite grann i allafall. På med bra musik o fram med vattenslangen.tvätta täckglas o putsa på pumparna.Det är grejjer det!

                    Kommentar

                    • Lars-Peter
                      Användare
                      • oktober 2005
                      • 199

                      #11
                      Varför inte köpa Malawisyngel utav någon odlare (oftast billigare än i butik), för om dom nu skulle överleva vilket jag tror, så slipper du att byta ut dom!
                      Tropheus moorii longola sunspots
                      Tropheus moorii kasanga red rainbow
                      Tropheus sp. Black Kiriza
                      Tropheus moorii murago tanzania
                      Tropheus brichardi katonga

                      Kommentar

                      • ozric
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 3187

                        #12
                        Ursprungligen postat av Anonym
                        Har som sagt var gjort egna moduler frigolit+cement+epotex och skulle vilja ha tips på lämplig fisk att ha som testpilot för att se om vattnet är ok, någon?
                        1.a gången jag gjorde bakgrund med frigolit & tvåkomponemt betongspackel (vtnet blir svinhård första tiden) hade jag ancistrus & svärdbärare som testpiloter. De överlevde och såg ut att må bra. Sen,efter en vecka tror jag,petade jag ner de rödzebra som skulle gå där. De dog! Möjligt att inkoppningen var för snabb.

                        Mitt tips således är att testa med de fiskar som e tänkta att gå där. Lycka till!
                        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                        c",)

                        Kommentar

                        • Anonym
                          Användare
                          • december 2009
                          • 37

                          #13
                          Problemet hos mina föräldrar är att de tror vatten kostar en förmögenhet (ca 20-25kr per kubik) vet inte varför men som sagt det fungerar för dem med 2ggr/år har själv kliat mig i huvudet många gånger då vattnet är kristallklart och knappt märkbar akvariedoft nåja (de kanske bytar vatten ett par gånger utan min närvaro)....har iallafall stoppat ner en röd zebra idag och den ser ut att må bra möjligtvis känner den sig ensam och förvirrad att komma från 100l till 720l som att dela en 1:a med 10 polare för strax därefter sitta själv i en villa på 300kvm

                          Kommentar

                          • algskraparn
                            Användare
                            • september 2006
                            • 159

                            #14
                            Ursprungligen postat av Anonym
                            Problemet hos mina föräldrar är att de tror vatten kostar en förmögenhet (ca 20-25kr per kubik) vet inte varför men som sagt det fungerar för dem med 2ggr/år har själv kliat mig i huvudet många gånger då vattnet är kristallklart och knappt märkbar akvariedoft nåja (de kanske bytar vatten ett par gånger utan min närvaro)....har iallafall stoppat ner en röd zebra idag och den ser ut att må bra möjligtvis känner den sig ensam och förvirrad att komma från 100l till 720l som att dela en 1:a med 10 polare för strax därefter sitta själv i en villa på 300kvm
                            De e bara å dra från veckopengen!! Eller så får du skylla på att "någon kran står och droppar"

                            Kommentar

                            • Anonym
                              Användare
                              • december 2009
                              • 37

                              #15
                              Ursprungligen postat av algskraparn
                              De e bara å dra från veckopengen!! Eller så får du skylla på att "någon kran står och droppar"
                              Tja är ju 37 år nu och bor inte hemma sedan länge blev kanske lite fel när jag skrev.... men visst ibland drömmer man sig tillbaka till den tiden man behövde ju inte bry sig så mycket om t.ex. tvätt och mat

                              Kommentar

                              Arbetssätt...