Nitritproblem/Topp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • yel_low
    Användare
    • augusti 2009
    • 48

    Nitritproblem/Topp

    hallåj!

    har ett 240liters rena kar med XP3 ytterfilter med 6 G.orangehead tapajos + 6st Marlboro red stendker discusar, tapajosarna är 10-12cm och diskusarna som snusdosor..

    karet har varit igång en längre stund, först med tapajosarna, sen när jag satt i diskusarna och börjat mata lite mer, så har nitriterna skenat.. de finns både nitriter och nitrater.. hur ska jag lösa detta smidigt?

    jag vet att dom är trångbodda, dom ska flytta till mitt RIO400, men de var tanken i samband som vi ska sätta igång ett trigon 190 oxå.. om en vecka drygt.. bytt vatten 25% varje dag sen trettondagsafton när jag mätte att de dragit iväg... men de har som inte gett sig nu på 2dagar.. om jag byter MER vatten, visst men då sjunker tempen ordentligt, då jag inte tror de är bra att spola från varmvattenberedaren vatten utan bättre med kallvatten som är friskt och inte stått still lika länge..


    i mitt 400liters simmar nu MALAWI, med temp på 26grader och PH8, i 240 är de 29grader och PH7.

    hur gör jag enklast smartast? tips önskas!
    I mina Akvarium:

    *Geophagus sp. "orange head tapajós"
    *Satanoperca Leucosticta
    *Marlboro Red
    *Blue Diamond
    *Kobalt Blue
    *Div L-Malar
    *Citron och Koppar Tetror

    "Man kan inte ha för mkt filter"

  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Om du inte har någon nitrit i malawikaret så hade jag tagit antingen bara filtret eller hela pumpen med filter och satt i SA-karet och vice versa. Och givetvis slutat helt att mata.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • Lars-Peter
      Användare
      • oktober 2005
      • 199

      #3
      Det där med att inte spola ner varmvatten i karet är inga som helst problem, men skulle det vara nya kopparrör till ledningarna så finns det risk att det fäller av! Men spola en stund innan du fyller på så är det borta!
      Jag bytar temporerat vatten till mina kar, särskilt till mitt Diskuskar där jag byter 50% 2 ggr/v och jag har bra värden där!
      Tropheus moorii longola sunspots
      Tropheus moorii kasanga red rainbow
      Tropheus sp. Black Kiriza
      Tropheus moorii murago tanzania
      Tropheus brichardi katonga

      Kommentar

      • yel_low
        Användare
        • augusti 2009
        • 48

        #4
        har nu bytt vatten varje dag ungefär 1/3del och tillsatt easylife, matat mindre, får se imorn om de avhjälper problemet helt eller om dom får flytta till 400liters karet, har även bytt vatten i det utan att höjja PH där för att komma närmare varandras miljöer

        började med 1.0ppm Nitriter och är nu nere på 0.25ppm.

        dom ska ju som sagt lika flytta men de vore trevligt att inte behöva stressa med det nu..

        I mina Akvarium:

        *Geophagus sp. "orange head tapajós"
        *Satanoperca Leucosticta
        *Marlboro Red
        *Blue Diamond
        *Kobalt Blue
        *Div L-Malar
        *Citron och Koppar Tetror

        "Man kan inte ha för mkt filter"

        Kommentar

        • Prayerman
          Användare
          • juni 2004
          • 1314

          #5
          Hur har det gått?
          Tomas Wallengren
          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

          Kommentar

          • yel_low
            Användare
            • augusti 2009
            • 48

            #6
            Halloj!

            det har gått bra, iom att karet vart igång så finns det ju redan nitrater i vattnet, då blir de ju lite enklare än om de är nystart och de inga nitrater finns.

            hade nämligen problem när det var nystartat för några månader sen, fick då nitriter men hade inga nitrater.. fiiiiin sand o.s.v.. fick då anstränga mig mer för att få till det..

            så nu har jag bytt vatten där än mer och värdet var i fredags eftermiddag 0.


            på lördag fick iaf fiskarna byta plats med varandra(240 till 400) och tvärtom då de var planen iaf inom en vecka.


            använt flitigt med easy-life under vattenbytena. underbart medel.

            I mina Akvarium:

            *Geophagus sp. "orange head tapajós"
            *Satanoperca Leucosticta
            *Marlboro Red
            *Blue Diamond
            *Kobalt Blue
            *Div L-Malar
            *Citron och Koppar Tetror

            "Man kan inte ha för mkt filter"

            Kommentar

            • Bjorn
              Användare
              • oktober 2009
              • 939

              #7
              Ursprungligen postat av yel_low

              ...om jag byter MER vatten, visst men då sjunker tempen ordentligt, då jag inte tror de är bra att spola från varmvattenberedaren vatten utan bättre med kallvatten som är friskt och inte stått still lika länge..
              Utan att blanda mig i diskutionen om varmvattnets lämplighet.... finns ju alternativet att tex köpa ett par 50L byttor på Bauhaus. Fyller du upp dom med kallvatten på morgonen så bör vattnet ha rumstemperatur på kvällen. Och vill du att det ska gå snabbare så kan du ju komplettera med en billig doppvärmare.
              Newbie December 2009
              Malawi: 450 liter
              Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

              Järfälla/Stockholm

              Kommentar

              • yel_low
                Användare
                • augusti 2009
                • 48

                #8
                de är en ide det med men för enkelhetens skull har jag gjort en gardenaslang med böj som jag hänger över kanten ner i karet och släpper på vatten.. så spola de i en balja först blir lätt omständigt, då byter jag hellre mindre vatten oftare dom är inte så känsliga som en del vill få det att låta sägs det iaf..

                I mina Akvarium:

                *Geophagus sp. "orange head tapajós"
                *Satanoperca Leucosticta
                *Marlboro Red
                *Blue Diamond
                *Kobalt Blue
                *Div L-Malar
                *Citron och Koppar Tetror

                "Man kan inte ha för mkt filter"

                Kommentar

                Arbetssätt...